The indestructible fairy tale : the role and meaning of fairy tales for adult women
Authors
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Satuja on tutkittu paljon ja monilla eri tieteenaloilla muun muassa kirjallisuudessa, kasvatustieteissä, psykologiassa, sosiologiassa, antropologiassa ja folkloristiikassa. Moni on tutkinut satuja lasten ja nuorten näkökulmasta, mutta harvoin aikuisten näkökulmasta. Tämän tutkimuksen kohteena onkin satujen rooli ja merkitys nuorille aikuisille.
Tutkimuksessani olen haastatellut kuutta suomalaista naista iältään 19–29 vuotta. Kaikki haastateltavat olivat yliopiston opiskelijoita, eikä heillä ollut omia lapsia. Puolistrukturoidut teemahaastattelut litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin. Aineiston käsittely jakautuu viiteen teemaan: sadun määrittely, sadut lapsuudessa, satujen rooli aikuisten elämässä ja satujen merkitys aikuisille. Viimeisessä osassa oli tilaa muille satuja koskeville huomioille ja kommenteille. Laadullisen tutkimukseni metodina minulla oli temaattinen analyysi. Temaattisessa analyysissa kerätty aineisto analysoidaan koodauksen avulla. Tulkinta tapahtuu koodauksen pohjalta löytyneistä teemoista.
Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: onko saduilla rooli aikuisten elämässä ja mitä sadut merkitsevät heille. Vastausten selvittelemisessä oli erityisen tärkeätä ensin ymmärtää miten haastateltavat itse määrittivät termiä satu, termiä jota on ollut hankala määrittää myös tutkijoiden piirissä. Tutkimustulokset osoittivat, että saduilla on rooli haastattelemieni aikuisten elämässä ja että niillä on tärkeä merkitys tutkittavien mielestä, erityisesti lapsille mutta myös yleisesti. Samalla selvisi, että termi satu ilmenee haastateltaville monissa eri muodoissa ja että sen tärkein ominaisuus on kyky opettaa ja tarjota uusia näkökulmia, pakoa arjesta sekä lohtua. Aikuisiässä ilmeni tällaisia kertomuksia ja tarinoita, esimerkiksi elämäntarinoita, jotka täyttivät nämä kriteerit ja olivat siten nähtävissä myös eräänlaisina satuina aikuisten maailmassa, tai aikuisten satuina, perussatujen lisäksi.
...
Alternative title
Role and meaning of fairy tales for adult womenKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Satujen ja kertomusten käyttö opetuksessa
Kemell, Eeva-Leena; Wilen, Marika (2014)Tämän pro gradun tutkielman aiheena on satujen ja kertomusten käytön soveltaminen opetuk-sessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisin tavoittein ja keinoin satuja hyödynnettiin koulussa. Lisäksi tutkimme millaisilla, ... -
Sinä kerrot, minä kirjoitan : sadutus-menetelmä kirjoittamisen muotona.
Pennanen, Lea (2007)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaista kirjoittamista sadutus on. Mitä sadutustilanteessa tapahtuu kirjoittamisprosessin kannalta? Millaisia ovat saduttajan ja sadutettavan roolit? Miten tekijyys jakautuu ... -
The story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company
Penttinen, Riikka (2022)Pro graduni tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaisia tarinoita yritys Oy Karl Fazer Ab (tutkimuksessa nimellä Fazer) käyttää nettisivuillaan. Tutkimusaihe on tärkeä, sillä tarinankerronnan on todistettu olevan ... -
"Hei tää ei oo nyt ihan mun alaa, mut mä yritän parhaani" : oppimisvaikeudet ja voimavarat nuorten aikuisten haastatteluissa
Järvenpää, Kristiina (2016)Pro gradu -tutkielma käsittelee oppimisvaikeuksia ja voimavaratekijöitä nuor- ten aikuisten haastatteluissa. Käytetty haastatteluaineisto on osa Kuntoutussää- tiössä vuosina 2006–2010 toteutetun Opi oppimaan -projektin ... -
Pois oppimisyhteiskunnan marginaalista? : koulutuksen merkitys vuosina 1960-1990 opiskelleiden lapsuudestaan kuurojen ja huonokuuloisten aikuisten elämänkulussa
Lehtomäki, Elina (Jyväskylän yliopisto, 2005)Koulutuksen, varsinkin erityisopetuksen, on oletettu ehkäisevän syrjäytymistä tai ratkaisevan syrjäytymisen ongelmia. Elina Lehtomäki selvitti koulutuksen merkitystä perusasteen jälkeen erityisopetuksessa opiskelleiden, ...