Unipäiväkirjan kirjoittamisesta : unipäiväkirjan narraatiot ja tarinallisuus kirjoittamisen näkökulmasta
Pro gradu –tutkielmani tutkimuskohteena ovat unipäiväkirjan kirjoittaminen ja siihen liittyvät narraatiot. Tässä tutkimuksessa narratiivisuudella tarkoitetaan lähestymistapaa, joka kohdistaa huomion kertomuksiin tiedon välittäjänä ja rakentajana. Tutkin unista kirjoittamista, unipäiväkirjan kirjoittamisen tarinankerrontaa, muotoa, rutiineja ja sääntöjä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten narratiivisuus tulee esille unipäiväkirjan tarinoissa ja kerronnassa. Tarkastelen unipäiväkirjoja tarinallisuuden, tapahtumien ja identiteetin näkökulmasta.
Sisäisen tarinan määrittelemässä identiteetissä voidaan erottaa useita tasoja. Näitä ovat toimijaminä, moraalinen identiteetti ja reflektoitu identiteetti (tulkittu minä). Kysymykseen ”kuka minä olen” vastaa reflektoitu identiteetti, joka muodostuu ihmisen kertoessa itselleen tarinaansa. (Hänninen 2002.) Tietoista identiteetin rakentamista tapahtuu silloin, kun rutiininomainen elämänkulku katkeaa tai elämänprojekteja on arvioitava uudelleen. Päiväkirja ja unipäiväkirja voivat toimia terapeuttisena elementtinä (Pietiläinen 2008; Lehtovuori 2008; Reinilä 2009).
Unipäiväkirjan kirjoittamiseen liittyvää tutkimusta on tehty suhteellisen vähän, vaikka unitulkinnalla ja unikirjoilla on vuosituhansia kestänyt historia. Vanhin ja merkittävin teos on Efesoksessa 100-luvulla jKr. syntyneen Artemidoros Daldislaisen (1946) Suuri Unikirja. Sigmund Freud (2005) piti unien tulkitsemista psykoanalyysinsa kulmakivenä ja porttina piilotajuntaan. Carl Gustav Jungin (1995) teoriaan kuuluu näkemys ihmiskunnan kollektiivisesta piilotajunnasta ja arkkityypeistä. Unissa esiintyviin toiveentoteumiin (wish fulfillment) on perehtynyt tutkija Anthoy Easthope (1989).
Tutkimuksen tulosten mukaan unipäiväkirjan narraatiot tulevat esille muun muassa otsikoiden, nimien, kohtausten, kerronnan, symbolien ja metaforien tarkastelun kautta. Unipäiväkirjat sisältävät unien tulkintaa, symbolien avaamista ja sisäisen äänen etsintää. Kuka minä olen? Mikä on elämäni suunta? Unen puheesta ja kerronnasta voi tunnistaa ihmisen narratiiviset tarinat ja sisäisen kertojan äänen. unipäiväkirjaa kirjoitetaan itselle eikä yleisölle. Kerronnan narraatioilla ei ole laajempaa yleisöä. Kirjoittamalla henkilö kertoo sisäistä tarinaansa ja rakentaa reflektoitua identiteettiään. Unipäiväkirjan kirjoittaminen toimii eheyttävänä kirjallisuusterapeuttisena välineenä ja kannustaa luovaan kirjoittamiseen esimerkiksi runokokeilujen kautta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29678]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Näkökulmia tarinalliseen journalismiin
Haapanen, Lauri (Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry, 2020) -
"Haluan pysähtyä. Haluan pysähtyä juuri tähän." : kokemuksia kirjoittamisesta paikassa P 60°20,888' ja I 20°44,701'
Sarkkinen, Silja (2019)Tutkielmani tavoitteena on selvittää, onko luomani residenssinomainen tila minulle ihanteellinen kirjoittamisympäristö ja mitkä tekijät vaikuttavat kirjoittamiseni ihanteelliseen tilaan. Rakennan koeasetelmaksi ”residenssin” ... -
Sinä kerrot, minä kirjoitan : sadutus-menetelmä kirjoittamisen muotona.
Pennanen, Lea (2007)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaista kirjoittamista sadutus on. Mitä sadutustilanteessa tapahtuu kirjoittamisprosessin kannalta? Millaisia ovat saduttajan ja sadutettavan roolit? Miten tekijyys jakautuu ... -
"Aikuisuus on aina jotain, mitä sulla ei ole" : aikuistumisen kulttuurisen mallitarinan murtumat pidentyneessä nuoruudessa
Lehtimäki, Niklas (2018)Tarkastelen tutkimuksessani korkeakouluopiskelijoiden aikuistumista tarinallisesta näkökulmasta. Tutkimukseni keskeinen ongelmakenttä virittyy aikuistumisen kulttuurisen mallitarinan ja pidentyneen nuoruuden välisessä ...