University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

“Luokassa rauha ja kaikilla hyvä tahto!” Yläkoulun luokanohjaaja inklusiivisessa koulussa: moninainen toimija oppilaiden, huoltajien ja koulun henkilökunnan välimaastossa

Thumbnail
View/Open
1.9Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Tikkanen, Anne
Date
2020

 
The aim of this qualitative study was to examine the work of lower secondary school teachers also serving as form tutors from the perspective of inclusive education. I focused on form tutors’ views on inclusive cooperation with pupils, parents and school staff. I used the Index for Inclusion by Booth and Ainscow (2005), which consists of three subareas: inclusive school culture, inclusive policies and inclusive practices. Using mixed methods approach, I mainly applied qualitative research methods and analysis but analysed the results of the Index for Inclusion (Booth and Ainscow 2005) using quantitative methods. The survey was divided into two parts: open-ended questions related to the tutors’ collaboration with pupils, parents and school staff; and the Index for Inclusion, which measured the tutors’ views on the realisation of inclusive education in their work. I examined the development of tutor work in a workplace community by interviewing school staff at the Talvimäki school. According to the results, inclusive school culture and the policies of inclusive education are mainly implemented in the work of form tutors, but inclusive practices need to be developed. The tutors support individual pupils’ schoolwork and wellbeing by coordinating three-step support for learning as well as student welfare services. At the same time, the tutors support a sense of community in the class by promoting team spirit. They organise multisectoral cooperation related to managing the affairs of the class: important is fluent home–school cooperation and well-functioning multiprofessional cooperation among the school staff. The implementation of inclusive education in the work of lower secondary school form tutors is defined in international agreements, the Finnish legislation on basic education and student welfare services, the national core curriculum for basic education, and the municipal and school-specific curriculum. Based on my interpretation, the principles of the Finnish comprehensive school and those of inclusion already have much in common: the objectives of equality and participation are part of both. In practice, the operating culture of the school, the functioning of multisectoral cooperation and the teacher’s competence play an important role in the implementation of inclusive education. In order to enable tutors, together with pupils, parents and school staff, to put into practice the key principle of inclusion – “everyone is accepted, everyone is helped” – the legislation and national guidelines must be made clearer. Furthermore, models tested at school for inclusion, student welfare services and three-step support must be presented. Above all, each school needs clear rules for implementing its own student welfare services and learning support. Other important aspects include organised teamwork as well as teachers’ reciprocal mentoring and continuous education in order to develop the necessary competences and meet the challenges of daily schoolwork. Keywords: lower secondary school, form tutor, inclusive education, participation, student welfare services, support for learning, home-school cooperation, multiprofessional cooperation ...
 
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoitus oli tutkia luokanohjaajana toimivan yläkoulun opettajan työtä inklusiivisen kasvatuksen näkökulmasta. Tutkin yläkoulun luokanohjaajan toimenkuvan kautta inklusiivista yhteistyötä oppilaiden, vanhempien ja koulun henkilökunnan kanssa. Lisäksi tutkin Talvimäen koulua esimerkkinä koulusta, jossa on kehitetty luokanohjaajan työtä. Inkluusion määrittelyssä käytin Boothin ja Ainscown Inkluusioindeksi -mallia (2005), joka jakautuu kolmeen osa-alueeseen: inklusiivinen koulukulttuuri, osallistavan opetuksen periaatteet ja inklusiiviset käytännöt. Tutkimuksessani käytin pääasiassa laadullisia tutkimusmenetelmiä ja analyysiä. Inkluusioindeksin tuloksia analysoin myös määrällisin menetelmin. Kyselytutkimukseeni osallistui 102 luokanohjaajana työskentelevää yläkoulun opettajaa 13:sta yläkoulusta. Kyselytutkimuksessa tutkin avoimilla kysymyksillä luokanohjaajien näkemystä yhteistyöstä oppilaiden, vanhempien ja koulun henkilökunnan kanssa sekä Boothin ja Ainscown Inkluusioindeksi -mallilla luokanohjaajien näkemystä inklusiivisen kasvatuksen toteutumisesta omassa työssä. Luokanohjaajan työn ja henkilökunnan yhteistyön kehittämistä yläkoulussa tutkin Talvimäen koulussa, jossa haastattelin opettajia, oppilashuollon henkilökuntaa ja oppilaskunnan edustajia, yhteensä 22 haastateltavaa. Tulosten mukaan inklusiivinen koulukulttuuri ja osallistavan opetuksen periaatteet toteutuvat pääosin luokanohjaajien työssä, mutta inklusiivisia käytäntöjä on kehitettävä. Yläkoulun luokanohjaaja tukee yksittäisen oppilaan koulutyötä ja hyvinvointia koordinoimalla oppimisen kolmiportaista tukea ja oppilashuoltoa. Toisaalta luokanohjaaja tukee luokan yhteisöllisyyttä ja oppilaiden osallisuutta edistämällä yhteishenkeä. Hän organisoi monialaista yhteistyötä oppilaiden asioiden hoitamiseksi: tärkeää on toimiva yhteistyö kodin ja koulun välillä sekä toimiva moniammatillinen yhteistyö koulun henkilökunnan kesken. Inklusiivisen kasvatuksen toteuttamista yläkoulun luokanohjaajan työssä määrittävät kansainväliset sopimukset, perusopetusta ja oppilashuoltoa säätelevät Suomen lait, valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet sekä kunnan ja koulun oma opetussuunnitelma. Tulkintani mukaan suomalaisen peruskoulun ja inkluusion periaatteissa jo on paljon yhtäläisyyttä: tasa-arvon ja osallisuuden tavoitteet kuuluvat molempiin. Käytännössä koulun oma toimintakulttuuri, monialaisen yhteistyön toimivuus sekä opettajan oma osaaminen vaikuttavat paljon inklusiivisen kasvatuksen toteuttamiseen. Jotta luokanohjaaja voi yhdessä oppilaiden, vanhempien ja koulun henkilökunnan kanssa toteuttaa inkluusion keskeisiä periaatteita ”kaikki hyväksytään, jokaista autetaan”, on selkeytettävä lakeja ja valtakunnallisia ohjeistuksia sekä esiteltävä kouluissa testattuja malleja osallisuuden, oppilashuollon ja kolmiportaisen tuen toteuttamiseen. Ennen kaikkea tarvitaan oman koulun selkeät pelisäännöt oppilashuollon ja oppimisen tuen toteuttamiseksi, organisoitua tiimityötä, opettajien keskinäistä mentor -toimintaa sekä jatkuvaa koulutusta, jolla opettaja kehittää osaamistaan kouluarjen haasteisiin. Asiasanat: yläkoulu, luokanohjaaja, inklusiivinen kasvatus, osallisuus, oppilashuolto, oppimisen tuki, kodin ja koulun yhteistyö, moniammatillinen yhteistyö ...
 
ISBN
978-951-39-8116-7
Keywords
yläkoulu luokanvalvojat ohjaajat (kasvatus ja opastus) oppilashuolto erityisopetus kodin ja koulun yhteistyö opettajat oppilaat vanhemmat koulut henkilöstö yhteistyö kolmiportainen tuki tiimityö perusopetus inkluusio kasvatus osallistaminen osallisuus tukeminen moniammatillisuus koulukulttuuri oppiminen lower secondary school form tutor inclusive education participation student welfare services support for learning home-school cooperation multiprofessional cooperation
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8116-7

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3040]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokassa kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi : opettajan näkökulma koulun monialaisesta yhteistyöstä 

    Parkkonen-Manninen, Elina (2014)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa monialaisissa verkostoissa luokanopettaja tekee työtään kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen asioissa. Tutkimuksen avulla myös haluttiin tietää, mistä monialaisista ...
  • Towards leadership and management in guidance and counselling networks in Finland 

    Nykänen, Seija (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2015)
  • Finnish teacher-students’ views on home-school cooperation 

    Perälä-Littunen, Satu; Böök, Marja Leena (European Reaserch Network About Parents in Education, 2019)
    This study focused on the views on home-school cooperation of teacher-students who are in the process of becoming professionals. The data were gathered from five focus-group interviews of 19 Finnish teacher-students. The ...
  • "Mie teen vaan oman työni" : toimintatutkimus moniammatillisen yhteistyön ja ohjausosaamisen kehittämisestä 

    Koskela, Seija (University of Jyväskylä, 2013)
  • Lastensuojeluyksikön henkilökunnan käsityksiä koulun ja lastensuojeluyksikön yhteistyöstä 

    Ojala, Jaana (2010)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre