dc.contributor.advisor | Tiihonen, Timo | |
dc.contributor.author | Vallius, Valtteri | |
dc.date.accessioned | 2020-08-03T05:33:19Z | |
dc.date.available | 2020-08-03T05:33:19Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71306 | |
dc.description.abstract | Nykyaikaiset näytönohjaimet kykenevät renderöimään kolmiulotteisia näkymiä reaaliajassa tehokkaasti. Monimutkaisen, päällekkäisen ja monitasoisen läpinäkyvyyden tehokas primitiivipohjainen renderöiminen näytönohjaimilla on kuitenkin osoittautunut haasteelliseksi ongelmaksi suorituskyvyn näkökulmasta. Tässä kandidaatintutkielmassa tehdään katsaus läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteisiin. Lisäksi tarkastellaan muutamia menetelmiä, joiden avulla voidaan renderöidä tehokkaasti myös vaativampia läpinäkyvyyttä sisältäviä skenaarioita videopeleissä tai vastaavissa reaaliaikaisissa grafiikkasovelluksissa. | fi |
dc.description.abstract | Modern graphics processing units are capable of rendering three-dimensional scenes in real-time efficiently. However, complex and overlapping primitive-based real-time transparency remains problematic when it comes to overall performance. This bachelor’s thesis governs the basics of rendering primitive-based transparency and takes a peek at various transparency rendering techniques that are suited for real-time applications such as video games or similar computer graphics applications. | en |
dc.format.extent | 42 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | OpenGL | |
dc.subject.other | reaaliaikainen renderöiminen | |
dc.subject.other | järjestysriippumaton läpinäkyvyys | |
dc.title | Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202008035454 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | läpinäkyvyys | |
dc.subject.yso | tietokonegrafiikka | |