University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

“The best drunk decision of my life” : a nexus analysis of doctoral education

Thumbnail
View/Open
1.5 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Aarnikoivu, Melina
Date
2020

 
This dissertation explores doctoral education as a form of social action. The qualitative mode of inquiry guiding both the theoretical and methodological choices of this work is nexus analysis. In the context of this work, doctoral education is a nexus where different social actors (such as doctoral researchers, supervisors, and funding agencies), places (such as seminar rooms, universities, conference venues), and discourses (such as the one of internationalisation) come together. For this reason, they should also be examined together, rather than as individual facets. To conduct the analysis, I generated data by doing insider ethnography in two distinct settings over the course of eighteen months: CERN (the European Organization for Nuclear Research, Switzerland/France) and CALS (the Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, Finland). The data consists of recorded and transcribed interviews, fieldwork notes and photographs, survey data, documents, and reports. In both settings, I followed three practical stages of nexus analysis: engaging, navigating, and finally changing the nexus of practice. Based on the comprehensive analysis process, I argue that nexus analysis offers a promising holistic, inductive mode of inquiry to study doctoral education from a perspective that is currently underrepresented in research on doctoral education. It enables the researcher to become an activist with powerful analytical tools, which can be used to facilitate change in the studied nexus of practice. Nexus analysis also allows individual doctoral researchers to approach doctoral education in a bottom-up manner, rather than a top-down one, challenging the existing power relationships, gatekeeping, and decision-making practices. Therefore, I suggest that the social actors involved in doctoral education ought to critically assess whether the decisions regarding doctoral education and specific doctoral practices are made by those who have experience and/or research-based knowledge on doctoral education, instead of those who have neither. In this way, challenges of contemporary doctoral education could be addressed more effectively. ...
 
Tämä väitöstutkimus tarkastelee tohtorikoulutusta sosiaalisena toimintana. Sen kvalitatiivinen lähestymistapa, jonka perusteella tutkimuksen teoreettiset ja metodologiset valinnat on tehty, on neksusanalyysi. Tässä tutkimuksessa tohtorikoulutus on siis neksus, jossa erilaiset sosiaaliset toimijat (kuten väitöskirjatutkijat, -ohjaajat ja rahoittajat), paikat (kuten seminaarihuoneet, yliopistot, konferenssitilat) ja diskurssit (kuten/esimerkiksi kansainvälistymiseen liittyen) kietoutuvat yhteen. Tästä syystä niitä tulisi myös tarkastella yhdessä eikä erillisinä siiloina. Kolmiportaisen analyysin toteuttamiseksi keräsin aineistoa tekemällä niin sanottua sisäpiirietnografiaa puolentoista vuoden ajan kahdessa eri paikassa: CERNissä (Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuslaitos) sekä Jyväskylän yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskuksessa (Solki). Aineisto koostui nauhoitetuista ja litteroiduista haastatteluista, kenttähavainnoista ja valokuvista, kyselytutkimuksesta, asiakirjoista ja raporteista. Sekä CERNissä että SOLKIssa seurasin neksusanalyysin kolmea käytännön vaihetta: tutkittavaan neksukseen kiinnittymistä (engaging), siinä navigoimista (navigating) ja sen muuttamista (changing). Analyysiprosessin perusteella neksusanalyysi näyttäisi tarjoavan lupaavan holistisen, induktiivisen tutkimusmenetelmän tohtorikoulutuksen tutkimukseen sellaisesta näkökulmasta, jota ei tähänastisessa tutkimuskirjallisuudessa ole juurikaan huomioitu. Se mahdollistaa aktiivisen tutkijan roolin ja tarjoaa tehokkaat analyyttiset työkalut, joiden avulla tutkija pystyy tuomaan muutosta tutkittuun ilmiöön. Lisäksi neksusanalyysin avulla yksittäinen väitöskirjatutkija pystyy lähestymään tohtorikoulutusta alhaalta ylöspäin, mikä haastaa tohtorikoulutuksen olemassa olevat voimasuhteet, portinvartijat sekä siihen liittyvän päätöksenteon. Tulosten perusteella ehdotan, että tohtorikoulutuksen sosiaaliset toimijat arvioisivat kriittisesti, ketkä tällä hetkellä tekevät tohtorikoulutusta koskevia päätöksiä: ne, joilla on kokemus- ja/tai tutkimusperustaista tietoa tohtorikoulutuksesta ja sen erilaisista käytänteistä vai ne, joilla ei ole kumpaakaan. Näin tohtorikoulutuksen haasteita voitaisi ratkoa entistä tehokkaammin. ...
 
ISBN
978-951-39-8236-2
Contains publications
  • Artikkeli: Aarnikoivu, M., & Saarinen, T. (2020). “Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt?”: tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen seminaaritoiminnan ongelmatilanteiden neksusanalyysi. Puhe ja kieli, 40(1), 40–61. DOI: 10.23997/pk.95498
  • Artikkeli II: Aarnikoivu, M. Studying international doctoral researchers: nexus analysis as a mode of inquiry. In review
  • Artikkeli III: Aarnikoivu, M. (2020). The spatiotemporal dimension of doctoral education: a way forward. Studies in Higher Education, Online first. DOI: 10.1080/03075079.2020.1723530
  • Artikkeli IV: Aarnikoivu, M., Korhonen, S., Habti, D., & Hoffman, D. M. (2019). Explaining the difference between policy-based evidence and evidence-based policy: A nexus analysis approach to mobilities and migration. Journal of Finnish Studies. Special Issue: Engaging the New Mobilities Paradigm in the Context of Finland, 22(1&2), 213–240. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63814
Keywords
tohtorikoulutus verkko-opetus vuorovaikutus kansainvälinen toiminta verkkoviestintä korkeakouluopiskelu jatko-opiskelu tutkijakoulutus monimuoto-opetus korkeakoulupedagogiikka kirjoittaminen tutkijat tutkimustyö sosiaalinen vuorovaikutus doctoral education nexus analysis social action
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8236-2

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3177]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta 

    Valtanen, Katja (2010)
    Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut ...
  • Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen : etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa 

    Tikkanen, Anne (2020)
    Ammatillisen koulutuksen reformin myötä verkko-opiskelu tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin ammatillisten perustutkinnon aloittavien nuorten verkossa oppimisen edellytyksiä, verkko-opisk ...
  • Dialogicality in making sense of online collaborative interaction : a conceptual perspective 

    Arvaja, Maarit; Hämäläinen, Raija (Elsevier, 2021)
    In higher education, learning activities increasingly take place in online collaborative groups. In this conceptual paper, we explore online collaborative interaction from the perspective of dialogicality. We aim to ...
  • University students’ (dis)engagement experiences in synchronous sessions during the COVID-19 pandemic 

    Oittinen, Tuire; Háhn, Judith; Räisänen, Tiina (Digital Culture & Education, 2022)
    In the past two years, student engagement in online learning situations has become a mutual concern for educators all over the world. The impact of working in online environments and using video and other communication ...
  • Experiencing Blended Learning during COVID‐19 

    Qin, Paiwei; Wei, Jianhui; Lin, Shengjun; Huang, Shaoming; Deng, Qiongying; Wei, Li (Wolters Kluwer - Medknow, 2022)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre