Kansalaisopiston musiikinopettajien ammatti-identiteetti : koulutus, työkokemus ja määräaikaisuus työyhteisön integroitumisen ja organisaation vaatimusten ja odotusten näkökulmasta
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten koulutus, työkokemus ja määräaikainen työsuhde integroitumisen ja organisaation näkökulmasta rakentavat ammatti-identiteettiä valmistumisen jälkeen. Ammatti-identiteetti ilmiönä näyttäytyy tutkimuksessa musiikinopettajien haastattelujen ja teorian pohjalta. Aihe on tärkeä, koska kansalaisopiston musiikinopettajien ammatti-identiteettiä on tutkittu äärimmäisen vähän. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, ja tutkimukseen valikoitui kymmenen kansalaisopistossa työskentelevää musiikinopettajaa, jotka olivat eri puolilta Suomea ja jotka opettivat eri instrumentteja, kuten pianoa, laulua ja viulua. Kaikilla haastateltavilla oli vähintään virallinen instrumenttiopettajan pätevyys eli musiikkipedagogi (AMK) tai vastaava. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä aineisto jaettiin teemoittain ja aineiston analyysissä hyödynnettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä sekä teemoittelua. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että ammatti-identiteetin kehittyminen on jatkuva ja elämän kestävä prosessi ja, että musiikinopettajien myönteistä ammattiidentiteettiä edistää parhaiten positiiviset työ- ja oppimistilanteet, pitkäaikaiset työsuhteet sekä tiivis työyhteisö. Ammatillista kehitystä ja identiteettiä rakentavat musiikin alalla edellisten lisäksi erityisesti oppilaat ja organisaation sitoutuneisuus työntekijään. Ammattiidentiteettiä heikentäviksi tekijöiksi koettiin etenkin jatkuvat määräaikaiset työsuhteet, huoli töiden jatkuvuudesta tulevaisuudessa sekä etäiset kontaktit kollegoihin ja organisaatioon. Määräaikaisuuksista huolimatta kansalaisopiston musiikinopettajia auttoivat töissä jaksamaan työn mielekkyys, musiikin ilo sekä vapaus opettamisessa ja tuntisuunnitelmissa. Tämä tutkimus kiinnostanee musiikinopettajia sekä vapaan sivistystyön parissa työskenteleviä. Tutkimuksen aihealue on yhteiskunnallisesti ajankohtainen, sillä määräaikaisuudet työsuhteissa ovat varsin yleisiä kansalaisopistoissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikinopettajan ammatti-identiteetin kehittyminen Jyväskylän yliopistossa musiikkikasvatuksen koulutusohjelmassa
Räsänen, Outi; Vänni, Sini (2005) -
Realiteettien ja odotusten ristiaallokossa : vastaavan kuraattorin työnkuva
Indola, Maria (2023)Tutkimuskohteena pro gradu -tutkielmassa on vastaavan kuraattorin työnkuva. Tavoitteena on kuvailla vastaavan kuraattorin työnkuvaa. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty aineistona vastaavien kuraattoreiden ... -
Kansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti
Solla, Heli (2016)TIIVISTELMÄ Solla, Heli. 2016. Kansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti. Aikuiskasvatustieteen pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 sivua. Tämän tutkimuksen aiheena ... -
Journalistisen osaamisen soveltuminen viestinnän työtehtäviin
Järvenpää, Heidi (2017)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, miten journalistinen osaaminen soveltuu viestinnän työtehtäviin. Tutkimusongelman taustalla oli journalistien siirtyminen viestinnän töihin muun muassa mediamaiseman murroksen ... -
Luokanopettajien työn imu, työkokemus sekä ammatillinen itsetunto
Petsalo, Suvi (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työkokemuksen yhteyttä luokanopettajien työn imuun. Työn imu on työhyvinvointiin liittyvä käsite, ja luokanopettajien työn imu vaikuttaa heidän opetustyönsä tuloksiin sekä oppilaiden ...