Mielikuvat ja aistimukset soittokokemuksessa : soittajien käsityksiä omasta soittokokemuksestaan
Tässä tutkimuksessa kerättiin tietoa ihmisten käsityksistä omasta soittokokemuksestaan ja siitä, miten erilaiset fyysiset ja mielen aistimukset ja tuntemukset näkyvät tutkittavien käsityksissä omasta soittokokemuksestaan. Soittokokemus on yksilöllinen moniaistillinen tapahtuma, joka on yhtäältä fyysistä suorittamista ja toisaalta luovaa ilmaisullista ajattelua. Ihminen luo itselleen mielikuvia soittimen äänestä ja sen materiaaleista kosketuksen ja näön kautta. Soitossa ihminen ja musiikillinen instrumentti luovat kognitiivisen silmukan, jossa molemmat ovat viestejä antavia ja vastaanottavia osapuolia. Ihminen antaa soittimelle palautteen liikkein ja musiikillisin tyylikeinoin. Soittaessa ihminen saa palautteita soittimelta sen materiaaleja koskiessaan, sen ääntä kuullessaan ja soittimen ulkomuotoa katsellessaan. Soitin voidaan nähdä ihmisen mielen ja luovuuden luonnollisena jatkeena.
Tutkielman aineisto kerättiin neljässä teemahaastattelussa haastattelemalla vapaamuotoisena keskusteluna kahta musiikillisesti aktiivista ja kahta musiikillisesti ei-aktiivista henkilöä. Musiikillisen instrumentin soittaminen oli merkittävä osa haastatteluita ja soittimena käytettiin zimbabwelaista sormipianoa eli kalimbaa. Haastattelujen äänitallenteet litteroitiin ja ne analysoitiin fenomenografisen analyysitavan mukaisesti.
Tutkimuksessa selvisi, että mitä enemmän haastateltavat tutustuivat soittimeen, sitä lähempänä he kokivat soittimen ja soittamisen itseään. Kun tutkittavat kehittivät kukin omanlaisia musiikillisia tuotoksia, he eivät kokeneet enää keskittyvänsä yksittäisiin säveliin, vaan mielikuvaan, jonka he olivat luoneet soittimen materiaaleista, äänestä ja ulkomuodosta yhdistettynä omaan musiikilliseen tuotokseensa. Haastateltavien oma musiikillinen tausta loi kullekin omanlaisen lähestymistavan soittamiseen ja valmiuden oppia soittamaan kalimbaa. Tutkimus selventää tutkittavien luomien mielikuvien ja soittimen herättämien tuntemusten osaa käsityksissään omasta soittokokemuksesta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ukulelesta kitaraan ja takaisin : ukulele ja kitara koulun musiikinopetuksessa
Kortelainen, Eevi (2019)Ukulelesta on tullut viime aikoina trendisoitin ja se innostaa monia soittoon ja soittimia voi jopa lainata kirjastosta. Kitara puolestaan on yksi populaarimusiikin käytetyimmistä soittimista ja houkuttelee monia aloittamaan ... -
Neuroverkot edistämässä muusikon ja digitaalisen soittimen välistä sensomotorista yhteensopivuutta
Kaartinen, Lauri (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on ollut tutkia sitä, miten keinotekoiset neuroverkot voivat edistää muusikon ja soittimen välistä sensomotorista yhteensopivuutta ratkaisemalla soittimien käyttämiseen liittyviä ongelmia. ... -
Pianisti cembalistina : cembalotekniikka cembalonsoittoa aloittavan pianistin ongelmana
Mäkinen, Eeva (Jyväskylän yliopisto, 2004)Mäkinen on kartoittanut väitöstutkimuksessaan niitä soittoteknisiä ongelmia, joita cembalonsoittoa aloittava pianisti kohtaa uuden soittimen parissa. Hän haastatteli seitsemää cembalistia, jotka edustavat maan terävintä ... -
"Kuuletko miltä jousi tuntuu?" viulunsoitonopettajien käsityksiä jousenkäytön alkeisopetuksesta
Eskel-Koistinen, Hannele (2009)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.