Tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan näkökulmasta ja sen vaikutukset tilintarkastajan työhön
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia odotuksia tilintarkastusasiakkailla on tilintarkastusta kohtaan. Tarkoituksena on myös selvittää, miten tilintarkastajat kokevat odotuskuilun omassa työssään ja onko odotuskuilua tarpeen tai mahdollista kaventaa. Tutkielman teoriaosassa tarkastellaan tilintarkastusta ja tilintarkastuksen odotuskuilua käsitteinä. Teoriaosassa perehdytään myös aikaisempiin tutkimuksiin, joihin palataan tutkielman loppuosan tuloksissa ja johtopäätelmissä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea Big Four -tilintarkastusyhteisössä toimivaa KHT-tilintarkastajaa, joilla on kokemusta pk-yritysten tilintarkastuksesta sekä kolmea pk-yrityksen talous- tai toimitusjohtajaa, joilla on kokemusta yhteistyöstä tilintarkastajien kanssa. Analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että tilintarkastajat kokivat heidän työhönsä kohdistuvan liiallisia odotuksia. He myös kokivat, että odotuskuilu vaikuttaa jossain määrin heidän työhönsä ja työskentelytapoihinsa. Sekä tilintarkastajat että tilintarkastusasiakkaat kokivat tärkeäksi sen, että odotuskuiluun tulisi kiinnittää huomiota ja sitä tulisi pyrkiä aktiivisesti kaventamaan, vaikkakaan sitä ei koettu täysin mahdolliseksi poistaa kokonaan.
Odotuskuilun kaventamisen yhtenä keinona nähtiin muun muassa olevan kommunikaation ja viestinnän kehittäminen yhä avoimemmaksi, suoremmaksi ja selkeämmäksi. Myös tilintarkastajien henkilökohtaiset asiakasmäärät koettiin tärkeäksi pitää riittävän matalina, jotta aikaa jäisi myös asiakkaiden henkilökohtaiseen tapaamiseen ja kasvotusten käytäviin palaute- tai kehityskeskusteluihin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tilintarkastusraportoinnin muutokset tilintarkastajan näkökulmasta
Lampinen, Samu (2017)Tilintarkastuslainsäädännössämme tapahtui merkittävä muutos vuonna 2016. Merkittävimmät muutokset koskivat tilintarkastajien hyväksymistä, valvontaa, tilintarkastusraportointi, tilintarkastajien tarjoamien palvelujen ... -
Tilintarkastuksen kiirekausi : koetut vaikutukset laatuun ja käytännön työhön
Autio, Ilkka (2024)Tilintarkastuksen kiirekausi on tilintarkastusalalla yleisesti käytetty käsite, jolla tarkoitetaan yleensä vuoden ensimmäistä kvartaalia. Suurin osa tilintarkastettavista yhtiöistä päättää tilikautensa vuoden viimeiseen ... -
Asunto-osakeyhtiön tilintarkastus : tilintarkastajan näkökulma
Jääskeläinen, Hanna (2016)Suomalainen asunto-osakeyhtiöjärjestelmä on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen ja vain muutamissa maissa on käytössä samankaltaisia järjestelmiä. Asuntoosakeyhtiöjärjestelmän juuret yltävät aina 1800-luvulle asti, mutta ... -
KHT-tutkintokoekysymykset tilintarkastajan ammattitaidon kuvaajana vuosina 2015-2017
Karttunen, Ollimatti (2019)Auktorisoidulla tilintarkastajalla on merkittävä rooli suomalaisessa yhteiskunnassa. Tästä huolimatta tilintarkastajien auktorisointia, osaamisvaatimuksia ja etenkin tutkintokokeita on käsitelty harvoin laskentatoimen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.