Nuorten spontaania liikkumista mahdollistavat ja estävät tekijät lastensuojelulaitoksissa ohjaajien näkökulmasta
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielman tehtävänä on selvittää, millaiset tekijät mahdollistavat tai estävät nuorten spontaania liikkumista lastensuojelulaitoksissa. Tarkoituksena on tarkastella ilmiötä Foucault’n
biovallan ja -politiikan sekä normalisaation käsitteiden avulla. Tutkielman näkökulma on
yhteiskuntafilosofinen ympäristökäsitys. Tutkielman aineiston muodostaa yhdentoista lastensuojelulaitoksessa työskentelevän ohjaajan teemahaastattelut ja yksi haastatteluista on
toteutettu parihaastatteluna. Neljä aineistoon kuuluvaa haastattelua on otettu Tuovilan
(2016) kandidaatin tutkielmasta ja kyseisiä haastatteluita on hyödynnetty niiltä osin kuin
ne ovat olleet vastaamassa tutkimuskysymykseen. Tutkielman analyysimenetelmänä on
käytetty teemoittelua.
Tutkimustulokset esitän kolmen analyysin perusteella syntyneen teeman kautta. Haastattelussa muodostuneet kolme pääteemaa ovat yleismaantieteellinen ympäristö, nuoren subjektiivisesti koettu ympäristö ja kollektiivinen ympäristö spontaanin liikunnan osatekijöinä.
Tutkielman ilmiö näyttäytyy aineistoni valossa melko haasteellisena, mutta haastateltavia
työntekijöitä kiinnostavana ja puhuttelevana aiheena. Erilaiset nuorten ympäristöt asettavat
haastateltavien mukaan haasteita spontaanille liikunnalle, mutta spontaania liikkumista ollaan mielellään mahdollistamassa lastensuojelulaitoksissa.
Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että nuorta lastensuojelulaitoksessa liikuttaa voimakkaimmin hänen omat kiinnostuksensa kohteet. Toisaalta tämä nuorta eniten liikuttava
tekijä näyttää olevan alisteisimmassa asemassa muihin ympäristön osatekijöihin nähden.
Ne näyttävät syrjäyttävän vastakkainasetteluissa nuoren omat kiinnostuksen kohteet esimerkiksi usein nuoren liikkumiseen liittyvät lieveilmiöt ovat yhteiskunnan normatiivisesta
näkökulmasta katsoen haitallisia nuorelle. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat, että
haastateltujen työntekijöiden mukaan useimmiten nuoret lähtevät herkemmin spontaanisti
liikkeelle, jos aikuinen esimerkiksi lastensuojelulaitoksen työntekijä on ollut luomassa
pohjan liikuntatilanteelle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toimintakyvyn haasteita kokevien nuorten liikuntamotivaatiotekijät, liikkumista estävät tekijät ja fyysinen aktiivisuus : lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa 2018 -tutkimuksen tuloksia
Kokkonen, Juuli-Mari (2020)Riittävä fyysinen aktiivisuus on toimintakyvyn haasteita kokeville nuorille tärkeää, sillä liikunta voi edistää nuorten fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä. Siitä huolimatta toimintakyvyn haasteita kokevat nuoret ... -
Välitunneille liikunnan riemua : kahdeksasluokkalaisten tyttöjen fyysisen aktiivisuuden mahdollistavat ja estävät tekijät välitunneilla
Savijoki, Susanna (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää 8.luokkalaisten tyttöjen käsityksiä välituntiliikunnasta ja löytää syitä tyttöjen liikkumisen ja liikkumattomuuden takana. Tutkielman tavoitteena oli löytää välituntiliikuntaan ... -
Lasten ja nuorten liikkuminen muuttuvissa ympäristöissä
Itkonen, Hannu (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2021) -
"Me ollaan koko ajan liikkeessä" : tutkimus nuorten omaehtoisen liikkumisen muodoista ja merkityksistä tilan kehyksissä
Hasanen, Elina (University of Jyväskylä, 2017)This study examines the meanings and prerequisites of self-organised physical activity from young people’s perspective. The theoretical framework is social space, which enables young people’s experiences to be interpreted ... -
Kaverisuhteet ja sosiaalinen asema koulussa määrittävät nuorten liikkumista
Rajala, Katja (Liikunnan ja terveystiedon opettajat, 2021)Yläkoulun kaverisuhteet ovat nuorille tärkeitä, ja ne vaikuttavat monin tavoin nuorten toimintaan. Kaverisuhteissa syntyvät kokemukset ovat yhteydessä myös nuorten liikkumiseen. Ne ohjaavat esimerkiksi sitä, mitä nuoret ...