Onko tässä yhteiskunnassa mitään järkeä? : Jürgen Habermasin elämismaailman ja systeemin käsite-erottelu välineellisen järjen kritiikin päivityksenä
Tätä tutkielmaa ohjaa kaksiosainen kysymys: Onnistuuko Jürgen Habermas päivittämään
kriittisen teorian ensimmäisen sukupolven määrittelemän välineellisen järjen kritiikin?
Tarjoaako hänen kommunikatiivisen toiminnan teoriassa tekemänsä erottelu systeemin ja
elämismaailman välillä tyydyttävän perustan tälle?
Tutkimusta motivoi välineellisen järjen käsitteen ja ongelman keskeisyys kriittiselle
teorialle koko teoriaperinteen monikymmenvuotisen historian ajan. Ensimmäisen
sukupolven teoreetikoista erityisesti Max Horkheimer tunnetaan käsitteen kehittelijänä,
joten tutkielma sisältää lyhyen katsauksen myös hänen ajatteluunsa relevanteilta osin.
Horkheimeriin kytkeytyen käsittelen myös Max Weberin formaalin järjen käsitettä.
Habermasin ajattelu jaetaan yleensä kolmeen paradigmaattiseen vaiheeseen, ja
tutkielmassani pureudun näistä viimeiseen, kommunikatiivisen toiminnan teoriaan.
Tarkasteluni keskiössä olevan rationaalisuustematiikan kannalta tärkeäksi nousee
Habermasin erottelu elämismaailman ja systeemin välille. Habermasille yhteiskunnallinen
systeemi näyttäytyy strategisen, välineellistä laskelmointia painottavan järkiperäisyyden
piirinä. Tämän teoreettisena vastinparina on elämismaailma, eräänlainen yksilöiden
jokapäiväistä olemista sen taustalla määrittävä horisontti, joka näyttäytyy
kommunikatiivisen, yhteisymmärrykseen pyrkivän järkiperäisyyden alueena. Näistä
käsitteistä pureudun erityisesti elämismaailman tematiikkaan, sillä elämismaailmallisessa,
aidosti kommunikatiivisessa toiminnassa on löydettävissä mahdollisuus systeemisten
imperatiivien vastustamiselle. Täten käsittelen myös elämismaailman käsitteen
fenomenologisia juuria Edmund Husserlin ja Alfred Schützin kautta.
Tutkielmani lopputulema on, että Habermas tarjoaa mielenkiintoisen uuden näkökulman
välineellisen järjen kritiikkiin ja laventaa järjellisyyden tematiikkaan liittyvää käsitteistöä.
Paradigmanvaihdoksen myötä näyttää kuitenkin siltä, että jonkinlaista merkityskatoa
aiempaan kriittiseen teoriaan nähden on tapahtunut, ja tämän myötä herää kysymys,
tylsistyykö kriittisen teorian terä kommunikatiiviseen paradigmaan siirryttäessä.
...
This thesis is guided by a twofold question: does Jürgen Habermas succeed in his attempt
to update the critique of instrumental reason paraphrased by the first generation of the
Frankfurt school? Does his conceptual diffenrentiation between system and lifeworld,
introduced in the theory of communicative action, offer an adequate basis for this?
The research is motivated by the centrality of the theme of instrumental reason for the
whole, decades-long project of critical theory. Especially Max Horkheimer is known as the
most prominent developer of this concept among the first generation of Frankfurt scholars.
The thesis offers a brief summary of Horkheimer's work relating the matter, alongside Max
Weber's work, which influenced Horkheimer greatly.
Habermas' work is usually divided to three paradigmatic phases, of which the thesis tackles
the last one, the theory of communicative action. For Habermas' understanding of reason,
the conceptual division of system and lifeworld is of central importance. Habermas views
the system as an area of strategic, instrumental rationality of cold calculation. Alongside
the system we have lifeworld, characterised by communicative rationality with primary
aim of seeking understanding. This work focuses on the concept of lifeworld, because in
the authentic, communicative action within the lifeworld there is a possibility to resist the
imperatives imposed upon us by the system. The thesis offers also a brief overview of the
phenomenological basis of lifeworld by Edmund Husserl and Alfred Schütz.
The conclusion of the thesis is that Habermas offers an interesting and original viewpoint
to the critique of instrumental reason, and manages to widen the conceptual toolset
regarding the matter. However, the shift in paradigm seems to come with a loss of meaning
in relation to the original critical theory. This raises a question: does the paradigm shift to
the theory of communicative action lead to a bland theory, without the same critical
potential as before?
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29704]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Järjen tuho ja nousu : Max Horkheimerin välineellisen järjen käsite Jürgen Habermasin kommunikatiivisen rationaalisuuden kautta tarkasteltuna
Manninen, Tuomas (2017)Tutkielmani pureutuu Max Horkheimerin välineellisen järjen käsitteeseen Jürgen Habermasin kommunikatiivisen järjen kautta. Työni jakautuu kahteen osaan, joista ensimmäinen koostuu Horkheimerin välineellisen järjen kritiikin ... -
Kritiikin lupaus : näkökulmia Frankfurtin koulun kriittiseen teoriaan
Moisio, Olli-Pekka (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
Osallisuuden lisääminen : Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mukaillen
Tuorila, Aila (2017)Tämä filosofian alaan kuuluva tutkimus käsittelee osallisuutta ja sen lisäämistä peruskoulussa käyttäen menetelmänä Habermasin kehittämää kommunikatiivisen toiminnan teoriaa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille ... -
Kriittinen teoria ja Marx
Pekkola, Mika; Huttunen, Rauno (Jyväskylän yliopisto, 2011)Kriittisen teorian piirissä vaikuttaneiden ajattelijoiden tuotokset ovat kiistatta keskeinen osa 1900-luvun yhteiskuntateoreettista kirjallisuutta. Mutta mitkä olivat kriittisen teorian lähtökohdat? Mistä perspektiivistä ...