Hukka ohjelmistojen tuotekehityksessä
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa selvitettiin, mitä ohjelmistojen tuotekehityksen hukalla ja sen hallinnalla tarkoitetaan ja miten organisaatiot tunnistavat ja hallitsevat hukkaa. Tutkimuksen lähtökohtana ja tarkoituksena oli selvittää, minkälaista hukkaa eri ohjelmistojen tuotekehityksen tasoilla syntyy ja miten sitä pyritään minimoimaan ja hallitsemaan erilaisilla menetelmillä. Tutkimuksen kohteena oli eri ohjelmistojen tuotekehityksen tasot ja niiden erilaiset hukan tunnistamistavat ja menetelmät hukan hallintaan. Tutkimuskysymys oli: Miten voidaan tunnistaa ja minimoida hukkaa eri ohjelmistojen tuotekehityksen tasoilla? Aineiston keruu suoritettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimusaineisto koostui kolmesta eri ohjelmistojen tuotekehitystä tekevästä yrityksestä. Näistä yrityksistä haastateltiin henkilöitä kolmelta eri ohjelmistojen tuotekehityksen tasolta: 1) Portfoliotaso, 2) tuotetaso ja 3) tuotekehitystaso. Haastatteluiden tulokset osoittavat, että ohjelmistojen tuotekehityksessä syntyy hukkaa kaikilla tasoilla, joita tutkimuksessa tutkittiin ja yritykset pyrkivät aktiivisesti minimoimaan hukan riskiä ja hallitsemaan hukkaa erilaisilla menetelmillä. Toisissa yrityksissä hukan tunnistaminen ja hallitseminen oli suuremmassa roolissa kuin toisessa. Hukka ymmärrettiin lisäarvoa tuottamattomina prosesseina tai tehtävinä ohjelmistojen tuotekehityksen aikana ja niiden poistaminen nähtiin ohjelmistojen tuotekehitystä tehostavana seikkana kaikilla eri ohjelmistojen tuotekehityksen tasolla. Tutkimustulokset osoittavat, että hukan tunnistamista, sen riskin välttämistä ja toteutuneen hukan hallintaa tehdään pääsääntöisesti erilaisten ohjelmistojen tuotekehityksen menetelmien ja prosessien kautta. Yrityksillä ei ollut omia menetelmiä hukan tunnistamiseksi. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että ohjelmistojen tuotekehityksen hukka on yrityksille epämieluinen asia ja sitä aktiivisesti pyritään hallitsemaan. Yrityksillä ei ole konkreettisia keinoja tai menetelmiä hukan tunnistamiseen, riskin minimoimiseen tai hallintaan. Johtopäätöksenä esitetään, että ohjelmistojen tuotekehityksen hukan aktiivinen tunnistaminen, sen riskin minimointi ja toteutuneen hukan hallinta tehostavat ohjelmistojen tuotekehitystä ja tekevät eri ohjelmistojen tuotekehityksen prosesseista enemmän arvoa tuottavia ohjelmistolle.
...
The study explored what is waste in software development and how organizations identify and manage waste in software development. The purpose of the research was to find out what kind of wastes are there in software development and how the risk of the waste is minimized and managed in the different levels of software development. The subject of the study was the different levels of software development and the different methods of identifying, minimizing the risk and managing the waste. The research question was: How can an organization identify, minimize the risk and manage waste in software development. The research material for the study was collected by using qualitative research method through semi-structured theme interviews, which were analyzed by theming the results of the interview’s answers. The research material consisted three different organizations interviews of the: 1) portfolio level, 2) product level and 3) software development level. The results of the study show, that the waste occur in every level that were studied, and companies try to actively to identify, minimize the risk and manage the waste with different methods. In other companies the identifying and managing the waste was in bigger role than in others. Waste was seen as a process or task that did not produce any value during the software development process and removing waste was seen to improve the effiency on all levels of the software development process. The research results also show that the identifying, minimizing the risk and management of waste is mainly done through different software development methods. The organizations did not have their own methods on waste management in software development. The organizations in the study did not have concrete measures or methods to identify waste, minimize the risk or manage it. Based on the study, it can be concluded that waste in software development is undesirable and the organizations try to manage it actively. The conclusion is that when waste is actively identified, the risk of it is minimized and realized waste is managed, the software development is more efficient and the process of software development produces more value to the software.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29534]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The role of product manager in free-to-play mobile gaming industry
Mäkelä, Aku (2021)The purpose of this Master's thesis is to investigate how mobile game companies are trying to use the role of the product manager in their operations and how this role differs from the role of the product manager in the ... -
Stakeholder perceptions of wood-based products in the built environment : a literature review
Wallius, Venla; Kunttu, Janni; Leskinen, Pekka; Van Brusselen, Jo; Näyhä, Annukka (Springer Science and Business Media LLC, 2023)Current global environmental challenges, such as climate change, set an urge to seek renewable low-emission alternatives to substitute fossil fuel-derived products while transitioning towards circular bioeconomy. Wood has ... -
Vaatimusmäärittely ja ohjelmistojen ylläpito
Jokisuu, Annika (2021)Ketterässä kehityksessä kehitetään tyypillisesti nopeasti ensimmäinen versio, jota sen jälkeen jatkokehitetään iteraatio kerrallaan. Jatkokehitystä kutsutaan myös ohjelmiston evoluutioksi. Ketterää vaatimusmäärittelyä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.