Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.authorSalmela, Samuli
dc.date.accessioned2020-06-18T06:38:34Z
dc.date.available2020-06-18T06:38:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70058
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin musiikkiteknologian käyttöastetta suomalaisessa musiikinopetuksessa. Samalla tutkittiin, miten erilaiset taustatekijät vaikuttivat opettajien suhtautumiseen musiikkiteknologian opetuskäyttöä kohtaan. Teoreettisen viitekehyksen tutkimukselle muodostaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, joka asettaa musiikkiteknologian opetuskäytölle selkeät tavoitteet. Tutkimus toteutettiin verkossa julkaistun kyselytutkimuksen avulla, johon kerättiin vastauksia muodollisesti kelpoisilta aktiivisessa työsuhteessa olevilta musiikinopettajilta. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa musiikinopettajille suunnatussa ryhmässä, minkä myötä kysely keräsi 90 vastausta. Otos osoittautui heterogeeniseksi ja perusjoukkoa hyvin kuvaavaksi. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että musiikkiteknologia on otettu osaksi opetusta kohtalaisesti. Musiikkiteknologiaa hyödynnetään käytännössä jo paljon joka puolella Suomea, mutta käyttöä rajoittavat erilaiset tutkimuksessa esille tulleet haasteet, kuten resurssien riittämättömyys ja opettajien puutteellinen tietotaito. Opettajista ylivoimainen enemmistä oli kiinnostunut musiikkiteknologian opetuskäytössä hyödyntämisestä, joten tässä tutkimuksessa esitettyjen tilastojen voidaan olettaa kehittyvän positiivisesti tulevina vuosina. Tutkimuksen avulla löydettiin myös kohtia ja puutteita, jotka tulisi huomioida opettajankoulutuksessa ja mahdollisissa lisäkoulutuksissa opetussuunnitelman asettamien tavoitteiden täyttymisen kannalta.fi
dc.format.extent49
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleMusiikkiteknologia osana musiikinopetusta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006184269
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysomusiikkiteknologia
dc.subject.ysomusiikinopettajat
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot