dc.contributor.advisor | Saarikallio, Suvi | |
dc.contributor.author | Salmela, Samuli | |
dc.date.accessioned | 2020-06-18T06:38:34Z | |
dc.date.available | 2020-06-18T06:38:34Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70058 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin musiikkiteknologian käyttöastetta suomalaisessa musiikinopetuksessa. Samalla tutkittiin, miten erilaiset taustatekijät vaikuttivat opettajien suhtautumiseen musiikkiteknologian opetuskäyttöä kohtaan. Teoreettisen viitekehyksen tutkimukselle muodostaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, joka asettaa musiikkiteknologian opetuskäytölle selkeät tavoitteet.
Tutkimus toteutettiin verkossa julkaistun kyselytutkimuksen avulla, johon kerättiin vastauksia muodollisesti kelpoisilta aktiivisessa työsuhteessa olevilta musiikinopettajilta. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa musiikinopettajille suunnatussa ryhmässä, minkä myötä kysely keräsi 90 vastausta. Otos osoittautui heterogeeniseksi ja perusjoukkoa hyvin kuvaavaksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että musiikkiteknologia on otettu osaksi opetusta kohtalaisesti. Musiikkiteknologiaa hyödynnetään käytännössä jo paljon joka puolella Suomea, mutta käyttöä rajoittavat erilaiset tutkimuksessa esille tulleet haasteet, kuten resurssien riittämättömyys ja opettajien puutteellinen tietotaito.
Opettajista ylivoimainen enemmistä oli kiinnostunut musiikkiteknologian opetuskäytössä hyödyntämisestä, joten tässä tutkimuksessa esitettyjen tilastojen voidaan olettaa kehittyvän positiivisesti tulevina vuosina. Tutkimuksen avulla löydettiin myös kohtia ja puutteita, jotka tulisi huomioida opettajankoulutuksessa ja mahdollisissa lisäkoulutuksissa opetussuunnitelman asettamien tavoitteiden täyttymisen kannalta. | fi |
dc.format.extent | 49 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Musiikkiteknologia osana musiikinopetusta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006184269 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | teknologia | |
dc.subject.yso | musiikkiteknologia | |
dc.subject.yso | musiikinopettajat | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |