Show simple item record

dc.contributor.advisorSiltaoja, Marjo
dc.contributor.authorJärvihaavisto, Sofia
dc.date.accessioned2020-06-16T12:14:38Z
dc.date.available2020-06-16T12:14:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69986
dc.description.abstractKasvaneiden resurssien, kykyjen ja tavoitettavuuden myötä yrityksillä on sekä mahdollisuuksia että paineita osallistua haastavien nykypäivän ongelmien ratkaisuun ja vauhdittaa muutosta kohti kestävää liiketoimintaa. Tietämyksenhallinnalla on osoitettu olevan positiivinen vaikutus yritysvastuun sisällyttämisessä yrityksen strategiaan ja edelleen toimintaan. Yritysvastuun tietämyksenhallinta voikin johtaa yrityksen yhteiskunnallisen roolin parempaan huomioimiseen ja olemassa olevan yritysvastuutiedon parempaan hallintaan. Tutkimusta on toistaiseksi ollut vain vähän siitä, miten johdon panostukset yritysvastuun osaamisen parantamiseksi käytännössä toteutetaan ja miten työntekijät ne ymmärtävät. Tässä tutkielmassa selvitettiin työntekijöiden kokemuksia yritysvastuun osaamisesta ja tietämyksenhallinnasta kasvavassa monikansallisessa yrityksessä. Tarkoituksena oli esittää yritykselle parannusehdotuksia yritysvastuun tietämyksenhallinnan kehittämiseksi sekä uuden osaamisen luomiseksi ja käyttöönoton parantamiseksi. Tutkielman teoriaosuus käsitteli yritysvastuun ja tietämyksen välistä suhdetta sekä tietämyksenhallintaprosessia. Työ toteutettiin tutkitussa yrityksessä laadullisena tutkimuksena kolmen fokusryhmähaastattelun, kolmen yksilöhaastattelun ja toissijaisten lähteiden perusteella. Haastattelut toteutettiin Euroopassa toimivassa kohdeyrityksessä. Tutkielman tulosten analysoinnissa hyödynnettiin temaattista analyysiä. Tutkielman tulokset vahvistavat henkilöstön osallisuuden tärkeyden yritysvastuun osaamisen johtamisessa ja soveltamisessa. Henkilöstön osallistaminen vaatii kuitenkin heiltä itseltään halukkuutta, kykyjä ja resursseja osallistua. Tässä tutkielmassa suurin osa henkilöstöstä koki yritysvastuun olevan pohjana kaikelle yrityksen toiminnalle. Siitä huolimatta he kokivat hankalaksi ajan ja resurssien käytön yritysvastuun aseman parantamiseksi yrityksessä. Syynä tähän oli hektinen työympäristö sekä yritysvastuun hahmottaminen erillisenä omasta työstä. Tämän työn suositukset koskevat henkilöstön osallistamisen edistämistä lisäämällä tietämyksenhallintajärjestelmien automaatiota, selkeää ja tiivistettyä viestintää sekä henkilöstön koulutusta.fi
dc.description.abstractCompanies face pressure to contribute in solving the complex challenges of modern day due to their resources, capabilities and reach to facilitate change faster than individual governments and societies. Knowledge management has been identified as one of the key areas regarding the implementation of corporate responsibility (CR) into company strategy and operation. Managing CR knowledge can provide companies with new ways to embrace their societal role and control the CR knowledge they already possess. However, there is scarcity in the existing research of how these management efforts of CR knowledge are implemented into company’s practices and how they are understood by the company employees. This thesis aims to address these challenges by providing an overview of employees' perception of CR knowledge and CR knowledge management in a growing multinational company. The objective is to provide recommendations for the company to enhance their CR knowledge management process, which can further lead to increased knowledge creation and application. Theoretical framework of this thesis considers the essence of CR, knowledge and knowledge management process. This qualitative study included three focus group and three individual employee interviews complemented by secondary data. The interviews were conducted in the studied company operating in Europe. The findings of this study were analysed using thematic network analysis. The findings show that employee involvement is crucial to manage CR knowledge. However, this requires willingness, capabilities and resources from the employees’ of the company. In this study the majority of the interviewees recognized CR as a base of the operations, yet they often struggled to invest time and other resources to develop CR’s position in the company. This was due to the hectic work environment and lack of capability to see CR as an instinct part of their daily work. The recommendations are stimulating employee involvement in CR by increased automation of knowledge management systems, clear and compressed communication and employee training.en
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othercorporate responsibility knowledge
dc.subject.otherknowledge
dc.subject.otheremployee involvement
dc.title“How to deal with all the knowledge?” : management of corporate responsibility knowledge in a multinational company
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006164219
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYritysten ympäristöjohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Environmental Managementen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20425
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysoosaamisen johtaminen
dc.subject.ysotietämyksenhallinta
dc.subject.ysoyritysvastuu
dc.subject.ysoknow-how
dc.subject.ysostaff
dc.subject.ysocompetence management
dc.subject.ysoknowledge management
dc.subject.ysocorporate responsibility
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright