University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

“How to deal with all the knowledge?” : management of corporate responsibility knowledge in a multinational company

Thumbnail
View/Open
885.6Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Järvihaavisto, Sofia
Date
2020
Discipline
Yritysten ympäristöjohtaminenCorporate Environmental Management
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kasvaneiden resurssien, kykyjen ja tavoitettavuuden myötä yrityksillä on sekä mahdollisuuksia että paineita osallistua haastavien nykypäivän ongelmien ratkaisuun ja vauhdittaa muutosta kohti kestävää liiketoimintaa. Tietämyksenhallinnalla on osoitettu olevan positiivinen vaikutus yritysvastuun sisällyttämisessä yrityksen strategiaan ja edelleen toimintaan. Yritysvastuun tietämyksenhallinta voikin johtaa yrityksen yhteiskunnallisen roolin parempaan huomioimiseen ja olemassa olevan yritysvastuutiedon parempaan hallintaan. Tutkimusta on toistaiseksi ollut vain vähän siitä, miten johdon panostukset yritysvastuun osaamisen parantamiseksi käytännössä toteutetaan ja miten työntekijät ne ymmärtävät. Tässä tutkielmassa selvitettiin työntekijöiden kokemuksia yritysvastuun osaamisesta ja tietämyksenhallinnasta kasvavassa monikansallisessa yrityksessä. Tarkoituksena oli esittää yritykselle parannusehdotuksia yritysvastuun tietämyksenhallinnan kehittämiseksi sekä uuden osaamisen luomiseksi ja käyttöönoton parantamiseksi. Tutkielman teoriaosuus käsitteli yritysvastuun ja tietämyksen välistä suhdetta sekä tietämyksenhallintaprosessia. Työ toteutettiin tutkitussa yrityksessä laadullisena tutkimuksena kolmen fokusryhmähaastattelun, kolmen yksilöhaastattelun ja toissijaisten lähteiden perusteella. Haastattelut toteutettiin Euroopassa toimivassa kohdeyrityksessä. Tutkielman tulosten analysoinnissa hyödynnettiin temaattista analyysiä. Tutkielman tulokset vahvistavat henkilöstön osallisuuden tärkeyden yritysvastuun osaamisen johtamisessa ja soveltamisessa. Henkilöstön osallistaminen vaatii kuitenkin heiltä itseltään halukkuutta, kykyjä ja resursseja osallistua. Tässä tutkielmassa suurin osa henkilöstöstä koki yritysvastuun olevan pohjana kaikelle yrityksen toiminnalle. Siitä huolimatta he kokivat hankalaksi ajan ja resurssien käytön yritysvastuun aseman parantamiseksi yrityksessä. Syynä tähän oli hektinen työympäristö sekä yritysvastuun hahmottaminen erillisenä omasta työstä. Tämän työn suositukset koskevat henkilöstön osallistamisen edistämistä lisäämällä tietämyksenhallintajärjestelmien automaatiota, selkeää ja tiivistettyä viestintää sekä henkilöstön koulutusta. ...
 
Companies face pressure to contribute in solving the complex challenges of modern day due to their resources, capabilities and reach to facilitate change faster than individual governments and societies. Knowledge management has been identified as one of the key areas regarding the implementation of corporate responsibility (CR) into company strategy and operation. Managing CR knowledge can provide companies with new ways to embrace their societal role and control the CR knowledge they already possess. However, there is scarcity in the existing research of how these management efforts of CR knowledge are implemented into company’s practices and how they are understood by the company employees. This thesis aims to address these challenges by providing an overview of employees' perception of CR knowledge and CR knowledge management in a growing multinational company. The objective is to provide recommendations for the company to enhance their CR knowledge management process, which can further lead to increased knowledge creation and application. Theoretical framework of this thesis considers the essence of CR, knowledge and knowledge management process. This qualitative study included three focus group and three individual employee interviews complemented by secondary data. The interviews were conducted in the studied company operating in Europe. The findings of this study were analysed using thematic network analysis. The findings show that employee involvement is crucial to manage CR knowledge. However, this requires willingness, capabilities and resources from the employees’ of the company. In this study the majority of the interviewees recognized CR as a base of the operations, yet they often struggled to invest time and other resources to develop CR’s position in the company. This was due to the hectic work environment and lack of capability to see CR as an instinct part of their daily work. The recommendations are stimulating employee involvement in CR by increased automation of knowledge management systems, clear and compressed communication and employee training. ...
 
Keywords
corporate responsibility knowledge knowledge employee involvement osaaminen henkilöstö osaamisen johtaminen tietämyksenhallinta yritysvastuu know-how staff competence management knowledge management corporate responsibility
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006164219

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23417]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ownership structure associated with company performance on corporate social responsibility : evidence from the Nordic stock listed companies 

    Larkomaa, Julia (2021)
    A higher presence in topic literature and the practical field indicates the connection between the company's financial performance and subsequent corporate social responsibility performance. Supporting this, the shareholders’ ...
  • Perceptions about physical activity and its associated benefits among employees : case study in 12 Multinational Companies in Pakistan 

    Feroze, Farrukh (2016)
    This thesis focus on the perceptions of the employees working in Multinational Corporations (MNCs) in Pakistan, with regards to their physical activity and its associated benefits. Previous research has shown that physical ...
  • English as a common corporate language in a multinational company : employees' and managers' experiences and expectations during a transfer from local to distributed services 

    Huusko, Martti (2008)
  • Not just for the sake of a report : enhancing corporate social responsibility reporting by involving stakeholders 

    Jantunen, Pirjo (2015)
    The purpose of this study was to find out if it is possible to improve the case organisation’s corporate social responsibility reporting by involving stakeholders. The research was conducted as a case study in Helen Ltd, ...
  • Can corporate social responsibility (CSR) be recruited? : an insight to future employees' values and perceptions on attractive employers 

    Honkala, Henna (2013)
    Many businesses acknowledge that they want to achieve the best possible employees in order to succeed in the markets in the near future. This study takes a stance on who these employees, the future talents, are and what ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre