“How to deal with all the knowledge?” : management of corporate responsibility knowledge in a multinational company
Authors
Date
2020Kasvaneiden resurssien, kykyjen ja tavoitettavuuden myötä yrityksillä on sekä mahdollisuuksia että paineita osallistua haastavien nykypäivän ongelmien ratkaisuun ja vauhdittaa muutosta kohti kestävää liiketoimintaa. Tietämyksenhallinnalla on osoitettu olevan positiivinen vaikutus yritysvastuun sisällyttämisessä yrityksen strategiaan ja edelleen toimintaan. Yritysvastuun tietämyksenhallinta voikin johtaa yrityksen yhteiskunnallisen roolin parempaan huomioimiseen ja olemassa olevan yritysvastuutiedon parempaan hallintaan. Tutkimusta on toistaiseksi ollut vain vähän siitä, miten johdon panostukset yritysvastuun osaamisen parantamiseksi käytännössä toteutetaan ja miten työntekijät ne ymmärtävät.
Tässä tutkielmassa selvitettiin työntekijöiden kokemuksia yritysvastuun osaamisesta ja tietämyksenhallinnasta kasvavassa monikansallisessa yrityksessä. Tarkoituksena oli esittää yritykselle parannusehdotuksia yritysvastuun tietämyksenhallinnan kehittämiseksi sekä uuden osaamisen luomiseksi ja käyttöönoton parantamiseksi.
Tutkielman teoriaosuus käsitteli yritysvastuun ja tietämyksen välistä suhdetta sekä tietämyksenhallintaprosessia. Työ toteutettiin tutkitussa yrityksessä laadullisena tutkimuksena kolmen fokusryhmähaastattelun, kolmen yksilöhaastattelun ja toissijaisten lähteiden perusteella. Haastattelut toteutettiin Euroopassa toimivassa kohdeyrityksessä.
Tutkielman tulosten analysoinnissa hyödynnettiin temaattista analyysiä. Tutkielman tulokset vahvistavat henkilöstön osallisuuden tärkeyden yritysvastuun osaamisen johtamisessa ja soveltamisessa. Henkilöstön osallistaminen vaatii kuitenkin heiltä itseltään halukkuutta, kykyjä ja resursseja osallistua. Tässä tutkielmassa suurin osa henkilöstöstä koki yritysvastuun olevan pohjana kaikelle yrityksen toiminnalle. Siitä huolimatta he kokivat hankalaksi ajan ja resurssien käytön yritysvastuun aseman parantamiseksi yrityksessä. Syynä tähän oli hektinen työympäristö sekä yritysvastuun hahmottaminen erillisenä omasta työstä. Tämän työn suositukset koskevat henkilöstön osallistamisen edistämistä lisäämällä tietämyksenhallintajärjestelmien automaatiota, selkeää ja tiivistettyä viestintää sekä henkilöstön koulutusta.
...
Companies face pressure to contribute in solving the complex challenges of modern day due to their resources, capabilities and reach to facilitate change faster than individual governments and societies. Knowledge management has been identified as one of the key areas regarding the implementation of corporate responsibility (CR) into company strategy and operation. Managing CR knowledge can provide companies with new ways to embrace their societal role and control the CR knowledge they already possess. However, there is scarcity in the existing research of how these management efforts of CR knowledge are implemented into company’s practices and how they are understood by the company employees.
This thesis aims to address these challenges by providing an overview of employees' perception of CR knowledge and CR knowledge management in a growing multinational company. The objective is to provide recommendations for the company to enhance their CR knowledge management process, which can further lead to increased knowledge creation and application.
Theoretical framework of this thesis considers the essence of CR, knowledge and knowledge management process. This qualitative study included three focus group and three individual employee interviews complemented by secondary data. The interviews were conducted in the studied company operating in Europe.
The findings of this study were analysed using thematic network analysis. The findings show that employee involvement is crucial to manage CR knowledge. However, this requires willingness, capabilities and resources from the employees’ of the company. In this study the majority of the interviewees recognized CR as a base of the operations, yet they often struggled to invest time and other resources to develop CR’s position in the company. This was due to the hectic work environment and lack of capability to see CR as an instinct part of their daily work. The recommendations are stimulating employee involvement in CR by increased automation of knowledge management systems, clear and compressed communication and employee training.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Perceptions about physical activity and its associated benefits among employees : case study in 12 Multinational Companies in Pakistan
Feroze, Farrukh (2016)This thesis focus on the perceptions of the employees working in Multinational Corporations (MNCs) in Pakistan, with regards to their physical activity and its associated benefits. Previous research has shown that physical ... -
Ownership structure associated with company performance on corporate social responsibility : evidence from the Nordic stock listed companies
Larkomaa, Julia (2021)A higher presence in topic literature and the practical field indicates the connection between the company's financial performance and subsequent corporate social responsibility performance. Supporting this, the shareholders’ ... -
Not just for the sake of a report : enhancing corporate social responsibility reporting by involving stakeholders
Jantunen, Pirjo (2015)The purpose of this study was to find out if it is possible to improve the case organisation’s corporate social responsibility reporting by involving stakeholders. The research was conducted as a case study in Helen Ltd, ... -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ...