“We Promise to Be a Good Company” : Oatly’s Corporate Social Responsibility Communication on Twitter
Tekijät
Päivämäärä
2020Tämän päivän maailmassa kilpailu yritysten välillä on suurempaa kuin koskaan. Tämän vuoksi yritysten on tehtävä strategisia päätöksiä asemansa takaamiseen. Tällainen strateginen päätös on esimerkiksi panostaa yhteiskuntavastuullisiin toimiin, jotka voivat liittyä esimerkiksi yhteiskunnan tai ympäristön hyvinvointiin. Yrityksen, joka tekee yhteiskuntavastuullisia toimia, voidaan nähdä olevan vahvemmassa asemassa kuluttajien silmissä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisista teemoista yrityksen Oatly yhteiskuntavastuuviestintä Twitterissä koostuu sekä tulkita, miten yritys viestii näistä teemoista. Oatly on ruotsalainen elintarvikeyritys, joka kehittää, valmistaa ja markkinoi kasviperäisiä vaihtoehtotuotteita maidolle (esim. kauramaito, kaurajugurtti, kaurajäätelö, yms.). Oatly identifioi itsensä kestävän kehityksen edelläkävijäksi. Se on kuitenkin voittoa tekevä yritys, joka tekee kyseisen yrityksen yhteiskuntavastuuviestinnän tutkimisesta vieläkin kiehtovampaa.
Tutkimus suoritettiin kahta eri metodia käyttäen, koska tutkimuskysymykset vaativat kaksi eri lähestymistapaa. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastattiin käyttäen multimodaalista temaattista analyysia. Toiseen tutkimuskysymykseen vastattiin käyttäen multimodaalista kriittistä diskurssianalyysia. Tutkimuksessa tarkasteltiin 160 Oatlyn Twitter sivulla julkaistua twiittiä, joiden nähtiin olevan yhteydessä yhteiskuntavastuullisiin teemoihin. Kyseiset twiitit on julkaistu toukokuun 2018 ja huhtikuun 2019 välisenä aikana. Tutkimani twiitit koostuivat tekstistä ja muista elementeistä (esim. kuvat, videot tai linkit), jonka vuoksi tutkimukseen otettiin multimodaalinen lähestymistapa.
Tutkimuksesta selvisi, että Oatlyn yhteiskuntavastuuviestintä voidaan jakaa kolmeen teemaan, jotka ovat: ympäristö, ravinto sekä tuotanto. Kyseiset teemat olivat hyvin tasapainoisesti edustettuina, vaikka Oatly painotti ympäristöteemaa hieman enemmän, kuin kahta muuta. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kenelle Oatly osoittaa kyseisiä viestejä, joiden voidaan todeta olevan Oatlyn kohdentamat kuluttajat yksilöinä sekä yritykset ruokatuotannon sisällä. Tutkimus osoitti myös, että viestintä eri sidosryhmille suoritettiin eri tavoin. Tällaisia eroavaisuuksia voitiin huomata viestien sävyssä, esimerkiksi kuinka ystävällinen tai toisaalta vaativa sävy oli. Myös Oatlyn käyttämät strategiat vaihtelivat, kun viestejä kohdennettiin eri yleisölle. Lopuksi voidaan myös huomata, että Oatly osoittaa viestejä kaikille sidosryhmilleen, joka tarkoittaa, että viestit ovat kohdennettu molemmille yleisöille samanaikaisesti. Tutkimuksesta voidaan todeta Oatlyn tarvitsevan molempia sidosryhmiään, jotta viestintä on mahdollisimman vaikuttavaa. Samalla Oatly pystyy pitämään yllä mielikuvaa yrityksen vastuullisuudesta ja tehdä samaan aikaan voittoa. Nämä strategiat yhdessä antavat Oatlylle mahdollisuuden myydä tuotetta sekä olla edelläkävijöitä yhteiskuntavastuussa.
...
In today’s world the competition between companies is greater than ever and companies must make strategic decisions to secure their position in the market. Such strategic decision is to invest in corporate social responsibility (CSR) actions and increase the company’s good image in the eyes of consumers. These CSR actions can be related to, for example, society or environment. The purpose of this study is to identify themes embedded in Oatly’s CSR communication on their Twitter page. Oatly is a Swedish grocery company that develops, manufactures, and markets plant-based alternative products for milk, (e.g. oat milk, oat yogurt, oat ice cream, etc.). Oatly identifies itself to be a pioneer of sustainable development. However, Oatly is a profit making organization which makes the company more intriguing in terms of studying CSR communication.
The study was conducted using multimodal thematic analysis and multimodal critical discourse analysis, because the research questions required different approaches. The study included 160 Twitter messages posted on Oatly’s original Twitter page that were seen to be related to the themes of CSR. The messages were published between May 2018 and April 2019. It was logical to study full year because all seasons were represented and the data was enough to conduct this study. The tweets analyzed comprise of text and other elements (e.g. images, videos, and links) which made the study multimodal.
The findings demonstrated that Oatly’s CSR communication included three themes which were environmental, dietary, and manufacturing issues. The themes were nicely balanced although, Oatly emphasized the environmental issues a little more than the other two. It could also be noticed that Oatly constructed and addressed different audiences: their targeted consumers and companies in food industry. Findings showed that Oatly used different communication strategies when communicating with its two audiences. Such differences included how friendly the tone of the messages was and how much information was being shared. Finally, it can be noticed that Oatly addresses every stakeholder which means that it targets both of its audiences at the same time. Oatly also needs both of its audiences to make CSR communication as effective as possible. At the same time, Oatly is able to maintain positive CSR image while making profit. Together, these strategies enable Oatly to sell their products and be a pioneer in corporate social responsibility.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
CSR communications of real estate investment management companies
Hagan, Fanny (2022)Tutkielmassa tarkastellaan globaalien kiinteistösijoitusyhtiöiden yhteiskuntavastuuviestintää. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä yhteiskuntavastuun eri teemoja esiintyy sijoittajien viestinnässä ja millä viestinnän ... -
Consumers’ views on utilizing social media influencers in organization’s CSR communication
Korpiala, Ella (2022)Corporate social responsibility (CSR) has become a global norm to observe and there is an increasing interest in utilizing social media influencers (SMIs) in organization’s CSR communication. Further research on consumer ... -
Ownership structure associated with company performance on corporate social responsibility : evidence from the Nordic stock listed companies
Larkomaa, Julia (2021)A higher presence in topic literature and the practical field indicates the connection between the company's financial performance and subsequent corporate social responsibility performance. Supporting this, the shareholders’ ... -
Not just for the sake of a report : enhancing corporate social responsibility reporting by involving stakeholders
Jantunen, Pirjo (2015)The purpose of this study was to find out if it is possible to improve the case organisation’s corporate social responsibility reporting by involving stakeholders. The research was conducted as a case study in Helen Ltd, ... -
The Issue Arena of a Corporate Social Responsibility Crisis : The Volkswagen Case in Twitter
Zhang, Boyang; Vos, Marita; Veijalainen, Jari; Wang, Shuaiqiang; Kotkov, Denis (Redfame Publishing, 2016)This paper explores the online debate in a corporate social responsibility crisis, where multiple actors communicate through social media, each representing different interests and views pertaining to the crisis. The study ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.