dc.contributor.advisor | Välisaari, Jouni | |
dc.contributor.author | Linna, Matti | |
dc.date.accessioned | 2020-06-15T07:39:43Z | |
dc.date.available | 2020-06-15T07:39:43Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69930 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää mahdollisimman korkealaatuisia videoita, joilla opetettaisiin kemian kuvaajien piirtämistä GeoGebra 6 -ohjelmalla. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka sisälsi neljä vaihetta: teoreettisen ongelma-analyysin, tarveanalyysin sekä ensimmäisen ja toisen kehittämisvaiheen. Teoreettisessa ongelma-analyysissä perehdyttiin opetusvideoihin ja kuvaajiin liittyvään teoriaan. Tutkimuskirjallisuuden pohjalta valittiin malli tehokkaan opetusvideon tekemiseen. Mallin mukaan videoilta oppiminen tapahtuu mallioppimisen kautta ja oppimista voidaan tehostaa tietyillä videon elementeillä, esimerkiksi visuaalisilla efekteillä. Kirjallisuuden perusteella koottiin myös kriteerit sisällöltään ja ulkoasultaan oikeaoppisen kemian kuvaajan muodostamiseen, jotta kehitettävillä videoilla osattiin opettaa kuvaajien piirtäminen mahdollisimman oikeaoppisesti.
Tutkielman tarveanalyysissä analysoitiin jo olemassa olevat videot kuvaajien piirtämiseen GeoGebralla ja havaittiin, että videoista olisi mahdollista tehdä laadukkaampia ja opettavaisempia. Tarveanalyysissä haastateltiin myös lukion kemian opettajia. Opettajat olivat yksimielisiä siitä, että täsmällisemmille videoille, joilla opetetaan kuvaajien piirtämistä, olisi todellinen tarve. Lisäksi opettajat antoivat videoiden kehittämiseen paljon konkreettisia ideoita siitä, millainen olisi heidän mielestään sopiva opetusvideo kuvaajien piirtämisen opettamiseen.
Tutkimuksen ensimmäisessä kehittämisvaiheessa huomioitiin kirjallisuudesta löydetty malli ja opettajilta tulleet ideat kehitettäviin videoihin liittyen ja tuotettiin kaksi opetusvideota. Toisella kehitetyistä videoista opetettiin titrauskäyrän piirtämistä ja toisella reaktionopeuteen liittyvän kuvaajan piirtämistä GeoGebra 6 -ohjelmalla. Kehitetyt videot arvioitiin arviointikyselyn avulla, johon vastasivat lukion kemian opettajat. Saadun palautteen perusteella videoiden kehittämisessä oltiin onnistuttu erinomaisesti pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta. Opettajat aikoivatkin ottaa kyselyn perusteella videot käyttöön omaan opetukseensa, jos he eivät olleet jo niin tehneet. Tutkimuksen toisessa kehittämisvaiheessa korjattiin hieman toista videota, mutta suuremmille muutoksille ei nähty tarvetta opettajilta saadun palautteen perusteella. Kehittämistutkimuksen tuloksena syntyneet reaktionopeuteen liittyvän kuvaajan ja titrauskäyrän piirtoa opettavat videot julkaistiin YouTubessa kaikkien opettajien ja oppilaiden saataville ”Kemiankiemurat” -kanavalle. Tutkimuksen aikana havaitut videoiden tekemisessä huomioitavat asiat koottiin myös taulukkomuotoon tulevien videontekijöiden hyödynnettäväksi. | fi |
dc.format.extent | 169 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | opetusvideo | |
dc.subject.other | kemian kuvaaja | |
dc.subject.other | kuvaajan piirtäminen | |
dc.subject.other | opetusvideon tuottaminen | |
dc.title | Kehittämistutkimus : opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen GeoGebra 6 -ohjelmalla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006154174 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Chemistry | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kemian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Chemistry | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4034 | |
dc.subject.yso | video | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | GeoGebra | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kehittämistutkimus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |