Kehittämistutkimus : opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen GeoGebra 6 -ohjelmalla
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää mahdollisimman korkealaatuisia videoita, joilla opetettaisiin kemian kuvaajien piirtämistä GeoGebra 6 -ohjelmalla. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka sisälsi neljä vaihetta: teoreettisen ongelma-analyysin, tarveanalyysin sekä ensimmäisen ja toisen kehittämisvaiheen. Teoreettisessa ongelma-analyysissä perehdyttiin opetusvideoihin ja kuvaajiin liittyvään teoriaan. Tutkimuskirjallisuuden pohjalta valittiin malli tehokkaan opetusvideon tekemiseen. Mallin mukaan videoilta oppiminen tapahtuu mallioppimisen kautta ja oppimista voidaan tehostaa tietyillä videon elementeillä, esimerkiksi visuaalisilla efekteillä. Kirjallisuuden perusteella koottiin myös kriteerit sisällöltään ja ulkoasultaan oikeaoppisen kemian kuvaajan muodostamiseen, jotta kehitettävillä videoilla osattiin opettaa kuvaajien piirtäminen mahdollisimman oikeaoppisesti.
Tutkielman tarveanalyysissä analysoitiin jo olemassa olevat videot kuvaajien piirtämiseen GeoGebralla ja havaittiin, että videoista olisi mahdollista tehdä laadukkaampia ja opettavaisempia. Tarveanalyysissä haastateltiin myös lukion kemian opettajia. Opettajat olivat yksimielisiä siitä, että täsmällisemmille videoille, joilla opetetaan kuvaajien piirtämistä, olisi todellinen tarve. Lisäksi opettajat antoivat videoiden kehittämiseen paljon konkreettisia ideoita siitä, millainen olisi heidän mielestään sopiva opetusvideo kuvaajien piirtämisen opettamiseen.
Tutkimuksen ensimmäisessä kehittämisvaiheessa huomioitiin kirjallisuudesta löydetty malli ja opettajilta tulleet ideat kehitettäviin videoihin liittyen ja tuotettiin kaksi opetusvideota. Toisella kehitetyistä videoista opetettiin titrauskäyrän piirtämistä ja toisella reaktionopeuteen liittyvän kuvaajan piirtämistä GeoGebra 6 -ohjelmalla. Kehitetyt videot arvioitiin arviointikyselyn avulla, johon vastasivat lukion kemian opettajat. Saadun palautteen perusteella videoiden kehittämisessä oltiin onnistuttu erinomaisesti pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta. Opettajat aikoivatkin ottaa kyselyn perusteella videot käyttöön omaan opetukseensa, jos he eivät olleet jo niin tehneet. Tutkimuksen toisessa kehittämisvaiheessa korjattiin hieman toista videota, mutta suuremmille muutoksille ei nähty tarvetta opettajilta saadun palautteen perusteella. Kehittämistutkimuksen tuloksena syntyneet reaktionopeuteen liittyvän kuvaajan ja titrauskäyrän piirtoa opettavat videot julkaistiin YouTubessa kaikkien opettajien ja oppilaiden saataville ”Kemiankiemurat” -kanavalle. Tutkimuksen aikana havaitut videoiden tekemisessä huomioitavat asiat koottiin myös taulukkomuotoon tulevien videontekijöiden hyödynnettäväksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25544]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pedagogisen tuen kehittäminen kemian jatko-opiskelijoiden opetustyön tueksi
Kohvakka, Lasse (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa kehitettiin pedagogista tukimateriaalia Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen jatko-opiskelijoille heidän opetustyönsä tueksi. Pro gradu -tutkielman kokeellisessa osassa käytettiin menetelmänä ... -
Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
Enäkoski, Juho (2021)Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen ... -
Tutkimuksellisuudesta innostusta alakoulujen kemian opetukseen : kehittämistutkimus osallistavan luokanopettajan perus- ja täydennyskoulutuksen kehittämisestä
Rukajärvi-Saarela, Maija (University of Jyväskylä, 2015) -
Piirtämisen mahdollisuudet kasvien lajintuntemuksen opetuksessa
Holopainen, Venla (2015)Vuosina 1864–1969 Suomen koulujen oppilaiden odotettiin keräävän kouluvuosiensa aikana 70–200 kasvin kasvio. Lajintuntemustaitojen heikkenemisen vuoksi kasvien kerääminen palautettiin opetussuunnitelmaan vuonna 2004. Nykyään ... -
Geogebra-avusteinen tutkiva matematiikka opetusharjoittelussa : tutkimuksia opettajan ja oppilaiden toiminnasta
Hähkiöniemi, Markus (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2011)Tässä artikkelikokoelmassa julkaistavat tutkimusraportit syntyivät osana johtamaani ”Tutkiva matematiikka opetusharjoittelussa” -projektia. Projektin tavoitteena on tarkastella tekijöitä, joista tutkiva matematiikan ...