University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kehittämistutkimus : opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen GeoGebra 6 -ohjelmalla

Thumbnail
View/Open
4.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Linna, Matti
Date
2020
Discipline
Kemian opettajankoulutusTeacher education programme in Chemistry
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää mahdollisimman korkealaatuisia videoita, joilla opetettaisiin kemian kuvaajien piirtämistä GeoGebra 6 -ohjelmalla. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka sisälsi neljä vaihetta: teoreettisen ongelma-analyysin, tarveanalyysin sekä ensimmäisen ja toisen kehittämisvaiheen. Teoreettisessa ongelma-analyysissä perehdyttiin opetusvideoihin ja kuvaajiin liittyvään teoriaan. Tutkimuskirjallisuuden pohjalta valittiin malli tehokkaan opetusvideon tekemiseen. Mallin mukaan videoilta oppiminen tapahtuu mallioppimisen kautta ja oppimista voidaan tehostaa tietyillä videon elementeillä, esimerkiksi visuaalisilla efekteillä. Kirjallisuuden perusteella koottiin myös kriteerit sisällöltään ja ulkoasultaan oikeaoppisen kemian kuvaajan muodostamiseen, jotta kehitettävillä videoilla osattiin opettaa kuvaajien piirtäminen mahdollisimman oikeaoppisesti. Tutkielman tarveanalyysissä analysoitiin jo olemassa olevat videot kuvaajien piirtämiseen GeoGebralla ja havaittiin, että videoista olisi mahdollista tehdä laadukkaampia ja opettavaisempia. Tarveanalyysissä haastateltiin myös lukion kemian opettajia. Opettajat olivat yksimielisiä siitä, että täsmällisemmille videoille, joilla opetetaan kuvaajien piirtämistä, olisi todellinen tarve. Lisäksi opettajat antoivat videoiden kehittämiseen paljon konkreettisia ideoita siitä, millainen olisi heidän mielestään sopiva opetusvideo kuvaajien piirtämisen opettamiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä kehittämisvaiheessa huomioitiin kirjallisuudesta löydetty malli ja opettajilta tulleet ideat kehitettäviin videoihin liittyen ja tuotettiin kaksi opetusvideota. Toisella kehitetyistä videoista opetettiin titrauskäyrän piirtämistä ja toisella reaktionopeuteen liittyvän kuvaajan piirtämistä GeoGebra 6 -ohjelmalla. Kehitetyt videot arvioitiin arviointikyselyn avulla, johon vastasivat lukion kemian opettajat. Saadun palautteen perusteella videoiden kehittämisessä oltiin onnistuttu erinomaisesti pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta. Opettajat aikoivatkin ottaa kyselyn perusteella videot käyttöön omaan opetukseensa, jos he eivät olleet jo niin tehneet. Tutkimuksen toisessa kehittämisvaiheessa korjattiin hieman toista videota, mutta suuremmille muutoksille ei nähty tarvetta opettajilta saadun palautteen perusteella. Kehittämistutkimuksen tuloksena syntyneet reaktionopeuteen liittyvän kuvaajan ja titrauskäyrän piirtoa opettavat videot julkaistiin YouTubessa kaikkien opettajien ja oppilaiden saataville ”Kemiankiemurat” -kanavalle. Tutkimuksen aikana havaitut videoiden tekemisessä huomioitavat asiat koottiin myös taulukkomuotoon tulevien videontekijöiden hyödynnettäväksi. ...
Keywords
opetusvideo kemian kuvaaja kuvaajan piirtäminen opetusvideon tuottaminen video kemia GeoGebra opetus kehittämistutkimus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006154174

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25544]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Pedagogisen tuen kehittäminen kemian jatko-opiskelijoiden opetustyön tueksi 

    Kohvakka, Lasse (2019)
    Tässä Pro gradu -tutkielmassa kehitettiin pedagogista tukimateriaalia Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen jatko-opiskelijoille heidän opetustyönsä tueksi. Pro gradu -tutkielman kokeellisessa osassa käytettiin menetelmänä ...
  • Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa 

    Enäkoski, Juho (2021)
    Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen ...
  • Tutkimuksellisuudesta innostusta alakoulujen kemian opetukseen : kehittämistutkimus osallistavan luokanopettajan perus- ja täydennyskoulutuksen kehittämisestä 

    Rukajärvi-Saarela, Maija (University of Jyväskylä, 2015)
  • Piirtämisen mahdollisuudet kasvien lajintuntemuksen opetuksessa 

    Holopainen, Venla (2015)
    Vuosina 1864–1969 Suomen koulujen oppilaiden odotettiin keräävän kouluvuosiensa aikana 70–200 kasvin kasvio. Lajintuntemustaitojen heikkenemisen vuoksi kasvien kerääminen palautettiin opetussuunnitelmaan vuonna 2004. Nykyään ...
  • Geogebra-avusteinen tutkiva matematiikka opetusharjoittelussa : tutkimuksia opettajan ja oppilaiden toiminnasta 

    Hähkiöniemi, Markus (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2011)
    Tässä artikkelikokoelmassa julkaistavat tutkimusraportit syntyivät osana johtamaani ”Tutkiva matematiikka opetusharjoittelussa” -projektia. Projektin tavoitteena on tarkastella tekijöitä, joista tutkiva matematiikan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre