Kehittämistutkimus : opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen GeoGebra 6 -ohjelmalla
Authors
Date
2020Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää mahdollisimman korkealaatuisia videoita, joilla opetettaisiin kemian kuvaajien piirtämistä GeoGebra 6 -ohjelmalla. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka sisälsi neljä vaihetta: teoreettisen ongelma-analyysin, tarveanalyysin sekä ensimmäisen ja toisen kehittämisvaiheen. Teoreettisessa ongelma-analyysissä perehdyttiin opetusvideoihin ja kuvaajiin liittyvään teoriaan. Tutkimuskirjallisuuden pohjalta valittiin malli tehokkaan opetusvideon tekemiseen. Mallin mukaan videoilta oppiminen tapahtuu mallioppimisen kautta ja oppimista voidaan tehostaa tietyillä videon elementeillä, esimerkiksi visuaalisilla efekteillä. Kirjallisuuden perusteella koottiin myös kriteerit sisällöltään ja ulkoasultaan oikeaoppisen kemian kuvaajan muodostamiseen, jotta kehitettävillä videoilla osattiin opettaa kuvaajien piirtäminen mahdollisimman oikeaoppisesti.
Tutkielman tarveanalyysissä analysoitiin jo olemassa olevat videot kuvaajien piirtämiseen GeoGebralla ja havaittiin, että videoista olisi mahdollista tehdä laadukkaampia ja opettavaisempia. Tarveanalyysissä haastateltiin myös lukion kemian opettajia. Opettajat olivat yksimielisiä siitä, että täsmällisemmille videoille, joilla opetetaan kuvaajien piirtämistä, olisi todellinen tarve. Lisäksi opettajat antoivat videoiden kehittämiseen paljon konkreettisia ideoita siitä, millainen olisi heidän mielestään sopiva opetusvideo kuvaajien piirtämisen opettamiseen.
Tutkimuksen ensimmäisessä kehittämisvaiheessa huomioitiin kirjallisuudesta löydetty malli ja opettajilta tulleet ideat kehitettäviin videoihin liittyen ja tuotettiin kaksi opetusvideota. Toisella kehitetyistä videoista opetettiin titrauskäyrän piirtämistä ja toisella reaktionopeuteen liittyvän kuvaajan piirtämistä GeoGebra 6 -ohjelmalla. Kehitetyt videot arvioitiin arviointikyselyn avulla, johon vastasivat lukion kemian opettajat. Saadun palautteen perusteella videoiden kehittämisessä oltiin onnistuttu erinomaisesti pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta. Opettajat aikoivatkin ottaa kyselyn perusteella videot käyttöön omaan opetukseensa, jos he eivät olleet jo niin tehneet. Tutkimuksen toisessa kehittämisvaiheessa korjattiin hieman toista videota, mutta suuremmille muutoksille ei nähty tarvetta opettajilta saadun palautteen perusteella. Kehittämistutkimuksen tuloksena syntyneet reaktionopeuteen liittyvän kuvaajan ja titrauskäyrän piirtoa opettavat videot julkaistiin YouTubessa kaikkien opettajien ja oppilaiden saataville ”Kemiankiemurat” -kanavalle. Tutkimuksen aikana havaitut videoiden tekemisessä huomioitavat asiat koottiin myös taulukkomuotoon tulevien videontekijöiden hyödynnettäväksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29685]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pedagogisen tuen kehittäminen kemian jatko-opiskelijoiden opetustyön tueksi
Kohvakka, Lasse (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa kehitettiin pedagogista tukimateriaalia Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen jatko-opiskelijoille heidän opetustyönsä tueksi. Pro gradu -tutkielman kokeellisessa osassa käytettiin menetelmänä ... -
Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
Enäkoski, Juho (2021)Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen ... -
Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta
Rynkä, Susanna (2024)Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään ilmastokasvatusta ammatillisessa koulutuksessa sekä ilmastokasvatuksen malleja ja oppimisen näkökulmaa. Lisäksi käsitellään ilmakehän rakennetta, kasvihuoneilmiötä ja veden, ... -
Rekyylikorjattujen koinsidenssispektrien tuottaminen GROGIZCR-ohjelmalla
Mäki-Kuutti, Timo (1983) -
Esitysvideon tuottamisen tukeminen ohjeistuksella
Korpi, Mika (2024)The goal of the research was to develop easy-to-use instructions for producers of videos that support learning. The broad topic was narrowed down by defining the object of the instructions, an instructional video, into a ...