University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Pedagogisen tuen kehittäminen kemian jatko-opiskelijoiden opetustyön tueksi

Thumbnail
View/Open
1.2Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kohvakka, Lasse
Date
2019
Discipline
Kemian opettajankoulutusTeacher education programme in Chemistry
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä Pro gradu -tutkielmassa kehitettiin pedagogista tukimateriaalia Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen jatko-opiskelijoille heidän opetustyönsä tueksi. Pro gradu -tutkielman kokeellisessa osassa käytettiin menetelmänä kehittämistutkimusta. Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään kemian oppimista ja kokeellista opetusta. Lisäksi käsitellään tohtorikoulutusta kemian laitoksella sekä tohtorikoulutettavien opetustyötä. Jatko-opiskelijoiden opetustyön voidaan katsoa olevan merkittävä osa kemian laitoksen opetusta. Kirjallisessa osassa esitellään myös erilaisia oppimiskäsityksiä sekä opetusmalleja. Lopuksi tutustutaan tutkimuksiin, joissa on kehitetty jatko-opiskelijoiden opetusta ja kehittämistutkimuksen teoriaan. Tutkielman kokeellinen osa suoritettiin kehittämistutkimuksena, joka jakautui kolmeen osaan. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin alkukartoitus tutkimusaiheeseen liittyen käyttämällä menetelminä haastattelu- ja kyselytutkimusta. Tutkimuksen toisessa vaiheessa haastatteluista ja kyselystä saatuja tuloksia analysoitiin, ja niiden pohjalta kehitettiin teorioita suunniteltavaa tukimateriaalia varten. Tutkimuksen kolmantena ja viimeisenä vaiheena suunniteltiin ja toteutettiin pedagoginen tukimateriaali. Materiaali on suunnattu kemian laitoksen jatko-opiskelijoille heidän opetustyönsä tueksi ja sen tarkoituksena on antaa pedagogisia neuvoja sekä teorioita opetukseen ja sen kehittämiseen. Suunniteltuun pedagogiseen tukimateriaaliin sisällytettiin tietoa esimerkiksi kemiallisen tiedon kolmitasosta, opetuksen suunnittelusta sekä erilaisista lähestymistavoista opetukseen. Lisäksi materiaalissa esitellään esimerkkejä erilaisiin ryhmänhallintatilanteisiin ja myös ohjaavia neuvoja niiden ratkaisemiseen. ...
Keywords
kemian oppiminen kemia opetus oppimiskäsitykset tohtorikoulutus kehittämistutkimus korkeakoulupedagogiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903181885

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa 

    Enäkoski, Juho (2021)
    Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen ...
  • Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016 

    Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)
    Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ...
  • Keitä opetamme ja mitä he oppivat? Käsite- ja asennetestit kemian peruskurssien opetuksen arvioinnin ja kehittämisen työkaluina 

    Kiviniemi, Tiina; Nuora, Piia (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2017)
    Jotta opetusta voidaan tehokkaasti kehittää, tulisi tuntea sekä opiskelijoiden lähtötaso että opiskelijoiden ajattelussa tapahtuvat muutokset kurssin aikana. Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella selvitettiin näitä ...
  • Yhteisöllisyys ihanteena, vertaistuki voimavarana : opiskelijoiden käsityksiä yhteisöllisestä oppimisesta yliopistossa 

    Multisilta, Carita (2011)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Tavoitteet Tutkimuksen lähtökohtana on yksilöllisen ja yhteisöllisen oppimisen välinen jännite erilaisine oppimisteorioineen. Oppimiskäsitysten tarkastelussa hyödynnettiin muun muassa ...
  • Tutkimuksellisuudesta innostusta alakoulujen kemian opetukseen : kehittämistutkimus osallistavan luokanopettajan perus- ja täydennyskoulutuksen kehittämisestä 

    Rukajärvi-Saarela, Maija (University of Jyväskylä, 2015)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre