Show simple item record

dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.advisorMyllykoski, Mikko
dc.contributor.authorPuolakka, Esa
dc.date.accessioned2020-06-10T07:42:07Z
dc.date.available2020-06-10T07:42:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69831
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuudennen luokan oppilaiden kokemuksia yhteistoiminnallisesta elektronisen musiikin oppimisesta. Tarkastelun kohteena ovat elektronisen musiikin luomisen työvälineiden: DAW-ohjelman, ohjelmistosyntetisaattorin ja rumpukoneen käyttö sekä samplaaminen. Lisäksi selvityksen kohteena on yhteistoiminnallisen oppimisen onnistumisen tekijöiden merkitys projektin työskentelyssä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jossa havaittavissa myös toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineisto on kerätty koulussa toteutetusta yhteistoiminnallisen elektronisen musiikin projektista, jossa tutkimuskohteena olivat erään koulun 6. luokan oppilaat (n=21). Tutkimusaineisto on koostettu alku- ja loppukyselyistä, tutkijan observoinnista sekä teemahaastatteluista, joihin osallistui 11 oppilasta. Tutkimusaineisto on analysoitu aineisto- sekä teorialähtöisesti. Tutkimuksen tulosten perusteella oppilaat kokivat elektronisen musiikin projektin pääosin positiivisena. Osa projektissa käytetyn DAW-ohjelman toiminnoista ja ominaisuuksista koettiin haasteellisena, kuten englannin kieli. Oppilaat kokeilivat rohkeasti ohjelmistoinstrumenttien käyttöä, kuitenkin useat heistä kokivat ohjelman sisältämien loop-leikkeiden käytön mielekkäämpänä kuin itseluotujen ohjelmistoinstrumenttiraitojen tekemisen. Yhteistoiminnallisen oppimisen onnistumisen elementeillä havaittiin olevan yhteys ryhmätyöskentelyn onnistumiselle. Tutkimuksen kohteena ollut projekti oli mielenkiintoinen kokeilu ja se antoivat rohkaisevia tuloksia yhteistoiminnallisen elektronisen musiikin kouluopetuksen mahdollisuuksista.fi
dc.format.extent104
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherelektroninen musiikki
dc.titleElektronisen musiikin kasvatusta : tapaustutkimus yhteistoiminnallisesta elektronisen musiikin kouluprojektista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006104073
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoyhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.ysosämplerit
dc.subject.ysomusiikkiteknologia
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysorumpukone
dc.subject.ysosyntetisaattori
dc.subject.ysoelektroninen tanssimusiikki
dc.subject.ysoryhmät
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record