Show simple item record

dc.contributor.authorHeinonen, Henna
dc.date.accessioned2020-06-09T12:12:11Z
dc.date.available2020-06-09T12:12:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationHeinonen, H. (2020). Uttalet i läroböcker i svenska som andraspråk från begriplighetsperspektiv. <i>Puhe ja kieli</i>, <i>40</i>(1), 23-40. <a href="https://doi.org/10.23997/pk.95497" target="_blank">https://doi.org/10.23997/pk.95497</a>
dc.identifier.otherCONVID_35890086
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69814
dc.description.abstractI denna artikel studerar jag hur uttal presenteras i finska gymnasieläroböcker (n=10) i svenska som andra språk. Syftet är att undersöka vilka uttalsdrag som tas upp i läroböckerna och relationen mellan dessa drag och begriplighet. Metoden som jag använder är kvalitativ innehållsanalys. Prosodiska drag har ansetts ha en stor betydelse för begriplighet. Vad det gäller svenska är speciellt satsrytm viktig. Analysen visar dock att uppmärksamheten oftast fästs vid enskilda segment (språkljud) och ord. Uttalet av hela satser övas också men regler eller anvisningar om produktionen av prosodiska drag presenteras bristfälligt. Att ange explicita råd och att göra inläraren medveten har i tidigare undersökningar noterats vara effektivt eller till och med nödvändigt för inlärning av prosodin. Uttalsmålet för inlärarna på denna nivå är att uttalet är helt begripligt och att inläraren kan tillämpa flera uttalsregler. Att det saknas regler och anvisningar i läroböckerna medför att läraren har en stor roll i att inläraren når målen i uttalet. Presentationen och övandet av prosodiska drag bör vara i nyckelposition i undervisning som syftar till ett begripligt uttal.sv
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageswe
dc.language.isoswe
dc.publisherPuheen ja kielen tutkimuksen yhdistys
dc.relation.ispartofseriesPuhe ja kieli
dc.rightsIn Copyright
dc.titleUttalet i läroböcker i svenska som andraspråk från begriplighetsperspektiv
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006094057
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange23-40
dc.relation.issn1458-3410
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume40
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja & Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoymmärrettävyys
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysoruotsi toisena kielenä
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13704
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7401
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7303
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p159
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12469
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14612
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24614
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.23997/pk.95497


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright