Uttalsfärdigheter och begriplighet i finskspråkiga gymnasisters L2-svenska
Heinonen, H. (2018). Uttalsfärdigheter och begriplighet i finskspråkiga gymnasisters L2-svenska. In B. Silén, A. Huhtala, H. Lehti-Eklund, J. Stenberg-Sirén, & V. Syrjälä (Eds.), Svenskan i Finland 17 (pp. 32-45). Helsingfors universitet. Nordica Helsingiensis, 53. http://hdl.handle.net/10138/238351
Published in
Nordica HelsingiensisAuthors
Editors
Date
2018Copyright
© Heinonen, 2018.
Publisher
Helsingfors universitetParent publication ISBN
978-951-51-4348-8Conference
Svenskan i FinlandIs part of publication
Svenskan i Finland 17ISSN Search the Publication Forum
1795-4428
Original source
http://hdl.handle.net/10138/238351Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28202345
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Begripligheten av finskspråkiga gymnasisters svenska uttal : lyssnarvärderingar
Heinonen, Henna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2017) -
Durationsförhållandena i finskspråkiga gymnasisters uttal av L2-svenska : hur relaterar de till begripligheten?
Heinonen, Henna (Uppsala universitet, 2019) -
Uttal och dess begriplighet i finskspråkiga gymnasisters L2-svenska
Heinonen, Henna (2020)In this dissertation in applied linguistics, I examine the Swedish pronunciation and its comprehensibility in Finnish-speaking upper secondary school students’ read aloud text. I explore how comprehensible Finland-Swedish ... -
Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun : en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder
Hammett, Johanna (2020)Tämä tutkielma on valokuviin perustuva haastattelututkimus ruotsin kielen affordansseista suomenkielisellä paikkakunnalla. Tutkielma pohjautuu amerikkalaisen psykologin Gibsonin (1986) affordanssiteoriaan. Affordanssiteorian ... -
Uttalet i läroböcker i svenska som andraspråk från begriplighetsperspektiv
Heinonen, Henna (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2020)I denna artikel studerar jag hur uttal presenteras i finska gymnasieläroböcker (n=10) i svenska som andra språk. Syftet är att undersöka vilka uttalsdrag som tas upp i läroböckerna och relationen mellan dessa drag och ...