Comparing AFL scalability in virtual- and native environment
Tämän työn lähtökohtana oli tutkia automaattisien haavoittuvuusetsintä työkalujen (fuzzereiden) skaalautuvuutta natiivissa- ja virtuaalisessa suoritusympäristössä. Tutkielma suoritettiin monitapaustutkimuksena, jossa analyysi yksikkönä toimi fuzzeri American Fuzzy Lop (AFL). Monitapaustutkimuksen tavoitteena oli millaisella konfiguraatiolla AFL toimii parhaiten, hidastaako suoritusympäristö fuzzeria ja skaalautuuko AFL rinnakkaisajossa olemassa olevan teorian mukaan?
Kirjallisuuskatsauksen perusteella tunnistettiin neljä mittaria: koodin kattavuus, löydettyjen bugien määrä, suoritusten määrä sekunnissa, sekä yhteisen bugin löytämiseen kulunut aika. Monitapaustutkimus jaettiin viiteen osaan, joista jokainen osa toistettiin natiivissa ja virtuaaliympäristössä. Osien toistaminen suoritettiin skriptaamalla.
Instanssien ajaminen ei sujunut täysin odotuksien mukaisesti. Pilotti tapauksen ajaminen vaati kaksi uusintakertaa, sillä tuloksien perusteella oli nähtävissä, että AFL ei ollut käynnistynyt oikein. Tuloksia kerätessä huomattiin myös, että yhden päivän koe oli uusittava virheen vuoksi. Lisäksi yhden virtuaalisen tapauksen tuloksia ei ollut kirjattu tuntemattomasta syystä, mutta tämä ei ollut este tutkimuksen tuloksien analysoimiseksi.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin Mann-Whitney U-testillä sekä Vargha-Delaney Â12 vaikutuksen suuruus testillä. Koodin kattavuutta ei voitu arvioida, sillä tulokset olivat liian homogeenisia. Löydettyjä bugeja oli yhteensä seitsemän, mutta bugeja oli löydetty hyvin harvakseltaan, jolloin vertailua ei voitu suorittaa. Suoritusnopeuden tapauksessa konfiguraatioiden keskiarvon mittaaminen muodostui ongelmalliseksi, koska keskiarvo suoritusnopeudesta konvergoitui renkien (slave) tuloksien ympärille. Suoritusnopeutta mitattiin täten laskemalla fuzzereiden yhteenlaskettu keskiarvo. Kumulatiivisen keskiarvon lisäksi kaikista tapauksista löytyi yhteinen bugi (read_utmp) jota voitiin käyttää tehokkuuden mittaamiseen.
Tuloksien perusteella voidaan todeta, että käyttäessä monta isäntää fuzzeri nopeutuu, mutta lisättäessä renkejä sen kyky löytää bugeja paranee. Vastaavasti virtuaali- ja natiivi toteutus eivät tehollisesti eronneet toisistaan merkittävästi. Lopuksi voidaan todeta, että fuzzaaminen skaalautuu erittäin tehokkaasti käyttäessä kahta tai kolmea tietokoneen ydintä.
...
Object of this study is to explore scalability of automatic vulnerability discovery tools (Fuzzers) in virtual and native execution environments. Multiple-case study was executed while the unit of analysis within was fuzzer American Fuzzy Lop (AFL). Research questions for this multiple-case study were: Does AFL scale ac-cording to known theoretical models, how is the scalability hindered through virtualization and how does the performance differ when different AFL configurations are used?
From current academia four different metrics were identified: code cover-age, bug count, execution speed and time to find shared bug. Multiple-case study was done through five cases in both native and virtual environment. Execution of cases was done through scripting.
Execution of cases had few problems. Pilot study had to be repeated twice because of irregularities in data showing that AFL had not started properly. During gathering the results, it was discovered that one day worth of data had to be rerun. In addition, for unknown reason, one virtual instance run is forever lost, but it does not hamper the analysis of this study.
This study used Mann-Whitney U-test and Vargha-Delaney Â12 effect size measurement to assess metrics. Code coverage proved to be homogenous and was therefore discarded. Instances found a total of seven unique bugs and there-fore results were too sparse to be analyzed. Execution speed proved to be biased as the averages of instances skewed towards larger dataset of slave configured fuzzers. Therefore, cumulative values of execution speed per configuration were used as metric. Furthermore, a single shared bug was found (read_utmp) which could be used to assess performance.
Study concludes that configuration of instances favors execution speed while masters are used, while bug discovery is enhanced by using slave configured instances in addition to masters. No significant performance difference was found between virtual and native environments. Finally, it can be said that fuzzers scale well in two and three core instances.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A View on Vulnerabilities Within IoT Devices in the Smart Home Environment
Nykänen, Annika; Costin, Andrei (Springer Nature Switzerland, 2023)The number of different devices connected to the Internet is constantly increasing. There is a high demand for these devices, and their benefits are clear for certain groups of users. Some of these devices, the Internet ... -
Creating the theory of virtual learning environments : an example of a language forum
Rakhmankulova, Elena (2010)Nowadays, the potential of virtual environments in education is widely acknowledged. With the paradigm shift of learning and teaching from behaviourism and cognitivism to constructivism, computer-assisted language learning ... -
HR scenario game : Learning human resource management in a virtual environment
Riivari, Elina; Auvinen, Tommi; Merilehto, Juhani (Universitat Politècnica de València, 2021)This paper introduces a computer-based online scenario game that was developed to enhance the learning of human resource management (HRM) in an undergraduate course at a business school in Finland. What makes this game ... -
Energy Efficient Optimization for Wireless Virtualized Small Cell Networks With Large-Scale Multiple Antenna
Chang, Zheng; Han, Zhu; Ristaniemi, Tapani (IEEE, 2017)Wireless network virtualization is envisioned as a promising framework to provide efficient and customized services for next-generation wireless networks. In wireless virtualized networks (WVNs), limited radio resources ... -
An experimental design for comparing interactive methods based on their desirable properties
Afsar, Bekir; Silvennoinen, Johanna; Ruiz, Francisco; Ruiz, Ana B.; Misitano, Giovanni; Miettinen, Kaisa (Springer Science+Business Media, 2024)In multiobjective optimization problems, Pareto optimal solutions representing different tradeoffs cannot be ordered without incorporating preference information of a decision maker (DM). In interactive methods, the DM ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.