dc.contributor.advisor | Lönnroth, Harry | |
dc.contributor.author | Lundén, Mona | |
dc.date.accessioned | 2020-06-08T09:45:08Z | |
dc.date.available | 2020-06-08T09:45:08Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69765 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia ja ajatuksia seitsemäsluokkalaisilla ja heidän ruotsin opettajallaan on kinesteettisten tehtävien ja erilaisten oppimisympäristöjen käytöstä ruotsin kielen opetuksessa. Tutkimuksen ohella toteutettiin Häng med i svängarna – på svenska! –hanke, jossa projektiryhmä laati osana toteutusta kinesteettisiä menetelmiä hyödyntävän ruotsin tunnin sisäaktiviteettipuisto Superparkissa yhdelle oppilasryhmälle. Näistä kinesteettisistä ruotsin tehtävistä on tässä tutkielmassa koottu aineistopaketti, jota voidaan soveltaa eri ympäristöissä ruotsin opetuksessa. Tutkimuksessa kerättiin myös aineistopaketin tehtävät suorittaneiden oppilaiden ja heidän opettajansa mielipiteitä tehtävistä ja tehtäväkokonaisuuksien toteuttamisesta. Aineisto kerättiin oppilailta kyselylomakkeilla. Opettajan kohdalla hyödynnettiin teemahaastattelua. Tutkimuksen oppilasotanta on melko pieni (N=8), joten aineistojen analyysissä käytettiin ainoastaan kvalitatiivisia menetelmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kyselyyn osallistuneet oppilaat suhtautuivat suurilta osin positiivisesti kinesteettisten opetusmenetelmien ja erilaisten oppimisympäristöjen käyttöön ruotsin opetuksessa. Myös opettajalla oli myönteisiä kokemuksia niiden käyttämisestä. Oppilaiden ja opettajan vastauksien vertailu osoitti, että suurimmat erot liittyivät kokemuksiin kinesteettisten opetusmenetelmien ja erilaisten oppimisympäristöjen käytön määrästä opetuksessa. Opettajan mukaan hän käyttää usein opetuksessaan erilaisia kinesteettisiä tehtäviä sekä erilaisia oppimisympäristöjä, kun taas oppilaiden mielestä niitä ei hyödynnetä usein. Tutkimuksessa ilmi tulleet seikat tukevat aiempien tutkimusten tuloksia. Näiden tulosten avulla voidaan perustella tarvetta kinesteettisiä opetusmenetelmiä hyödyntävälle aineistopaketille, joka mahdollistaa paitsi oppilaiden fyysisen aktivoimisen oppimisprosessissa myös oppilaiden päivittäisen liikunnan lisäämisen sekä opetuksen monipuolistamisen eri oppimisympäristöihin. | fi |
dc.format.extent | 112 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kinestetiska metoder | |
dc.subject.other | kinestetiska uppgifter | |
dc.subject.other | materialpaket | |
dc.subject.other | kinesteettiset opetusmenetelmät | |
dc.subject.other | materiaalipaketti | |
dc.title | Kinestetiska uppgifter i svenska i alternativa lärmiljöer : ett materialpaket för undervisning i svenska | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006084022 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |