Kinestetiska uppgifter i svenska i alternativa lärmiljöer : ett materialpaket för undervisning i svenska
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia ja ajatuksia seitsemäsluokkalaisilla ja heidän ruotsin opettajallaan on kinesteettisten tehtävien ja erilaisten oppimisympäristöjen käytöstä ruotsin kielen opetuksessa. Tutkimuksen ohella toteutettiin Häng med i svängarna – på svenska! –hanke, jossa projektiryhmä laati osana toteutusta kinesteettisiä menetelmiä hyödyntävän ruotsin tunnin sisäaktiviteettipuisto Superparkissa yhdelle oppilasryhmälle. Näistä kinesteettisistä ruotsin tehtävistä on tässä tutkielmassa koottu aineistopaketti, jota voidaan soveltaa eri ympäristöissä ruotsin opetuksessa. Tutkimuksessa kerättiin myös aineistopaketin tehtävät suorittaneiden oppilaiden ja heidän opettajansa mielipiteitä tehtävistä ja tehtäväkokonaisuuksien toteuttamisesta. Aineisto kerättiin oppilailta kyselylomakkeilla. Opettajan kohdalla hyödynnettiin teemahaastattelua. Tutkimuksen oppilasotanta on melko pieni (N=8), joten aineistojen analyysissä käytettiin ainoastaan kvalitatiivisia menetelmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kyselyyn osallistuneet oppilaat suhtautuivat suurilta osin positiivisesti kinesteettisten opetusmenetelmien ja erilaisten oppimisympäristöjen käyttöön ruotsin opetuksessa. Myös opettajalla oli myönteisiä kokemuksia niiden käyttämisestä. Oppilaiden ja opettajan vastauksien vertailu osoitti, että suurimmat erot liittyivät kokemuksiin kinesteettisten opetusmenetelmien ja erilaisten oppimisympäristöjen käytön määrästä opetuksessa. Opettajan mukaan hän käyttää usein opetuksessaan erilaisia kinesteettisiä tehtäviä sekä erilaisia oppimisympäristöjä, kun taas oppilaiden mielestä niitä ei hyödynnetä usein. Tutkimuksessa ilmi tulleet seikat tukevat aiempien tutkimusten tuloksia. Näiden tulosten avulla voidaan perustella tarvetta kinesteettisiä opetusmenetelmiä hyödyntävälle aineistopaketille, joka mahdollistaa paitsi oppilaiden fyysisen aktivoimisen oppimisprosessissa myös oppilaiden päivittäisen liikunnan lisäämisen sekä opetuksen monipuolistamisen eri oppimisympäristöihin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28103]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Språkmedveten undervisning i svenska : ett materialpaket till årskurs 7
Vähäjylkkä, Lotta (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda seitsemännelle vuosiluokalle aineistopaketti, jonka lähtökohtana on kielitietoisuus. Aineistopaketti perustuu teoreettiseen viitekehykseen ja 7.-luokkalaisilla teetettyyn kyselyyn. ... -
Svenska i byskolemiljö : undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium
Mäkäräinen, Venla (2018)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia ilman muodollista ruotsin opettajan koulutusta opettavalla luokanopettajalla on ruotsin opetuksesta kyläkoulussa. Syksyllä 2016 voimaan astuneen uuden ... -
''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
Pitkäaho, Pinja (2023)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun ruotsinopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta. Lisäksi tarkoituksena on tarkastella millaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä ... -
Grammatikundervisning med fokus på muntliga uppgifter : ett materialpaket för gymnasiemodul 2 i B1-svenska
Luoto, Jesse; Lujanen, Roni (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ruotsin kielen opettajien käsityksiä ja kokemuksia kieliopista ja sen opettamisesta. Tutkimusta varten ruotsinopettajille lähetettiin lomakekysely, jossa kartoitettiin yleisesti ... -
Ett materialpaket för språkdusch : svenska för finskspråkiga barn
Koivu, Julia (2016)Tämän työn tarkoituksena oli perehdyttää lukija varhaiseen kielenoppimiseen ja erityisesti kie-lisuihkutukseen tapana tutustuttaa lapsia uuteen kieleen. Tavoitteena oli laatia materiaalipaketti esikouluikäisten lasten ...