dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Holmberg, Veera | |
dc.date.accessioned | 2020-06-08T07:18:31Z | |
dc.date.available | 2020-06-08T07:18:31Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69749 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä. Tavoitteena oli kuvata, millaisista eheyttämisen lähestymistavoista aineenopettajilla on kokemuksia, miten koulun toimintakulttuuri voi tukea opetuksen eheyttämistä sekä millaisia etuja ja haasteita aineenopettajat kokevat opetuksen eheyttämisellä olevan. Opetuksen eheyttämisestä määrätään perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja koulujen toimintakulttuurin kehittämiseksi on tärkeää saada ajantasaista tutkittua tietoa opetussuunnitelman vaatimusten toteuttamisesta.
Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus, jonka metodologinen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineiston keräsin haastattelemalla seitsemää aineenopettajaa. Aineisto analysoitiin fenomenologista merkitysanalyysiä noudattaen.
Tulosten mukaan aineenopettajilla oli monipuolisesti kokemuksia opetuksen eheyttämisen eri lähestymistavoista. Koulun toimintakulttuuri voi tukea opetuksen eheyttämistä tarjoamalla mahdollisuuden yhteissuunnitteluun. Yhtenä opetuksen eheyttämisen haasteena opettajat kokivat oppiainejakoisen järjestelmän. Opetuksen eheyttämisen etuna aineenopettajat näkivät positiivisten oppimiskokemuksien mahdollistamisen oppilaille.
Johtopäätöksenä voin tulosten pohjalta todeta, että opetuksen eheyttäminen on hyvä huomioida jo koulun lukuvuosisuunnitelmaa tehtäessä. Silloin aineenopettajilla on enemmän mahdollisuuksia huomioida yhteiset oppimiskokonaisuudet omassa opetuksessaan. | fi |
dc.format.extent | 80 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006084007 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | eheyttäminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | aineenopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |