Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTuunanen, Tuure
dc.contributor.advisorAbrahamsson, Pekka
dc.contributor.authorHulkkonen, Tanja
dc.date.accessioned2020-06-05T08:02:01Z
dc.date.available2020-06-05T08:02:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69740
dc.description.abstractTämän Pro Gradun tavoitteena on tutkia fuzzy front end konseptia sekä fuzzy front end -vaiheen hallintaa palvelu- tai tuotekehityksessä palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen. Fuzzy front end -vaihe on kriittisin osa-alue palvelukehitystä, koska tässä vaiheessa määritellään myöhemmän vaiheen palvelukehitysprojektin onnistuminen. Fuzzy front end -vaihe on myös yksi kehitysprojektin parhaita mahdollisuuksia parantaa koko innovaatioprojektin onnistumisen mahdollisuuksia. Kuitenkin, fuzzy front end -vaihetta voidaan kuvailla sekavaksi ja kaoottiseksi. Tässä Pro Gradussa palvelumuotoilutyökaluja esitellään menetelminä, joita voidaan hyödyntää fuzzy front end -vaiheen hallinnassa. Tämä Pro Gradu sisältää kirjallisuuskatsauksen, jossa käsitteet palveluinnovaatio ja uusien palvelujen kehitys käsitellään. Seuraavaksi palvelumuotoilu ja palvelumuotoilutyökaluja käydään läpi. Tämän jälkeen, fuzzy front end -vaihe ja vaiheeseen liittyvät erityispiirteet esitellään. Lisäksi, fuzzy front end -vaihetta käydään läpi osana palvelumuotoiluprojektia. Empiirinen osuus tässä Pro Gradussa sisältää tapaustutkimuksen. Tapaustutkimuksen kohteena on Fuzzy front end -kurssi, joka on järjestetty Jyväskylän Yliopistossa keväällä 2018. Kurssin aiheina käsiteltiin uusia teknologioita, palvelu- ja tuotekehitystä, mullistavia innovaatioita, sekä fuzzy front end -vaihetta uusien palveluiden kehityksessä. Tutkimuksen perusteella on löydetty fuzzy front end -vaiheeseen liittyvät osa-alueet. Nämä osa-alueet ovat ongelman tunnistaminen, ratkaisun konseptointi, innovaationkonseptin kommunikointi, ja innovaation prototyypin kehittäminen. Lisäksi tutkimuksessa tunnistettiin palvelumuotoilutyökalut, joita voidaan hyödyntää eri fuzzy front end -vaiheen osa-alueiden hallinnassa. Tunnistetut palvelumuotoilutyökalut ovat käyttäjäsegmenttien tunnistaminen, käyttäjähaastattelut, brainstorming, sketch sheetit, RESOLVEDD, bodystorming, ja prototyypin kehitys.fi
dc.description.abstractThe goal of this thesis is to study the fuzzy front end concept and understand better how the fuzzy front end phase can be managed with service design tools in new service or product development. Fuzzy front end phase is the first and most critical phase of service development because it determines the success of the rest of development project. Fuzzy front end offers one of the greatest opportunities for improving success during the overall innovation process. Yet, fuzzy front end is characterised as ambiguous and chaotic. In this thesis service design tools are presented as methods to manage the fuzzy front end phase. This thesis includes a literature review in which first concepts service innovation and new service development are reviewed. Next, service design and service design tools are reviewed. Then, fuzzy front end and its characteristics are studied. Additionally, the fuzzy front end phase is reviewed in the context of a service design project. The empirical part of the thesis includes a case study. The case is a Fuzzy front end course organised in University of Jyväskylä during spring 2018. The topics during the course include emerging technologies, service and product design, radical innovations and fuzzy front end phase in new service development. Based on the case study different parts of the fuzzy front phase are identified. These different parts include problem identification, solution concepting, communicating the innovation concept, and developing a prototype of the innovation. Also, in the study service design tools were identified that can be utilised to manage different parts of fuzzy front end phase. The identified tools include user segment identification, user interviews, brainstorming, sketch sheet, RESOLVEDD, bodystorming, and prototyping.en
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherfuzzy front end
dc.subject.otherservice design tools
dc.subject.othernew service development
dc.subject.otherservice innovation
dc.titleManaging the fuzzy front end with service design tools : a case study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006053997
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoinnovaatiot
dc.subject.ysopalvelumuotoilu
dc.subject.ysoinnovations
dc.subject.ysoservice design
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot