University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Managing the fuzzy front end with service design tools : a case study

Icon
1.0Mb

Authors
Hulkkonen, Tanja
Date
2020
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän Pro Gradun tavoitteena on tutkia fuzzy front end konseptia sekä fuzzy front end -vaiheen hallintaa palvelu- tai tuotekehityksessä palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen. Fuzzy front end -vaihe on kriittisin osa-alue palvelukehitystä, koska tässä vaiheessa määritellään myöhemmän vaiheen palvelukehitysprojektin onnistuminen. Fuzzy front end -vaihe on myös yksi kehitysprojektin parhaita mahdollisuuksia parantaa koko innovaatioprojektin onnistumisen mahdollisuuksia. Kuitenkin, fuzzy front end -vaihetta voidaan kuvailla sekavaksi ja kaoottiseksi. Tässä Pro Gradussa palvelumuotoilutyökaluja esitellään menetelminä, joita voidaan hyödyntää fuzzy front end -vaiheen hallinnassa. Tämä Pro Gradu sisältää kirjallisuuskatsauksen, jossa käsitteet palveluinnovaatio ja uusien palvelujen kehitys käsitellään. Seuraavaksi palvelumuotoilu ja palvelumuotoilutyökaluja käydään läpi. Tämän jälkeen, fuzzy front end -vaihe ja vaiheeseen liittyvät erityispiirteet esitellään. Lisäksi, fuzzy front end -vaihetta käydään läpi osana palvelumuotoiluprojektia. Empiirinen osuus tässä Pro Gradussa sisältää tapaustutkimuksen. Tapaustutkimuksen kohteena on Fuzzy front end -kurssi, joka on järjestetty Jyväskylän Yliopistossa keväällä 2018. Kurssin aiheina käsiteltiin uusia teknologioita, palvelu- ja tuotekehitystä, mullistavia innovaatioita, sekä fuzzy front end -vaihetta uusien palveluiden kehityksessä. Tutkimuksen perusteella on löydetty fuzzy front end -vaiheeseen liittyvät osa-alueet. Nämä osa-alueet ovat ongelman tunnistaminen, ratkaisun konseptointi, innovaationkonseptin kommunikointi, ja innovaation prototyypin kehittäminen. Lisäksi tutkimuksessa tunnistettiin palvelumuotoilutyökalut, joita voidaan hyödyntää eri fuzzy front end -vaiheen osa-alueiden hallinnassa. Tunnistetut palvelumuotoilutyökalut ovat käyttäjäsegmenttien tunnistaminen, käyttäjähaastattelut, brainstorming, sketch sheetit, RESOLVEDD, bodystorming, ja prototyypin kehitys. ...
 
The goal of this thesis is to study the fuzzy front end concept and understand better how the fuzzy front end phase can be managed with service design tools in new service or product development. Fuzzy front end phase is the first and most critical phase of service development because it determines the success of the rest of development project. Fuzzy front end offers one of the greatest opportunities for improving success during the overall innovation process. Yet, fuzzy front end is characterised as ambiguous and chaotic. In this thesis service design tools are presented as methods to manage the fuzzy front end phase. This thesis includes a literature review in which first concepts service innovation and new service development are reviewed. Next, service design and service design tools are reviewed. Then, fuzzy front end and its characteristics are studied. Additionally, the fuzzy front end phase is reviewed in the context of a service design project. The empirical part of the thesis includes a case study. The case is a Fuzzy front end course organised in University of Jyväskylä during spring 2018. The topics during the course include emerging technologies, service and product design, radical innovations and fuzzy front end phase in new service development. Based on the case study different parts of the fuzzy front phase are identified. These different parts include problem identification, solution concepting, communicating the innovation concept, and developing a prototype of the innovation. Also, in the study service design tools were identified that can be utilised to manage different parts of fuzzy front end phase. The identified tools include user segment identification, user interviews, brainstorming, sketch sheet, RESOLVEDD, bodystorming, and prototyping. ...
 
Keywords
fuzzy front end service design tools new service development service innovation innovaatiot palvelumuotoilu innovations service design
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006053997

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Interdisciplinary perceptions on comparing systems analysis and design to the practices of digital service design 

    Ollila, Markus (2022)
    Tässä Pro gradu -tutkielmassa syvennytään tunnistamaan yhteneväisyyksiä tietojärjestelmäkehityksen järjestelmäanalyysin ja suunnitteluvaiheiden (System Analysis & Design), sekä digitaalisen palvelumuotoilun (Digital Service ...
  • Modular Service Design of Information Technology-Enabled Services 

    Tuunanen, Tuure; Salo, Markus; Li, Feng (SAGE Publications, 2022)
    The literature has proposed ways to modularize information-technology-enabled services (ITeS) with limited success. We argue that applying design principles (DPs) can address this gap and revitalize the service modularization ...
  • Designing Digital Well-being of Senior Citizens 

    Vilpponen, Hannu; Leikas, Jaana; Saariluoma, Pertti (IEEE, 2020)
    In this paper, we illustrate a concrete case to apply the Life-Based Design approach to identifying human goals for technology to achieve. We focus on a form-of-life method of design, which seeks to reach a mental state ...
  • Service design for SAP Fiori development 

    Kärkkäinen, Jenny (2020)
    Tässä tutkimuksessa keskitytään palvelumuotoiluun ja SAP Fiori-sovelluskehityksen prosessiin business-sidosryhmän näkökulmasta. SAP Fiori sovellukset ovat pääkäyttöliittymä SAP:n SAP S/4HANA-järjestelmässä. Sovelluskehitysmalleja ...
  • Culture in service design: How service designers, professional literature and service users view the role of national, regional and ethnic cultures in services 

    Chydenius, Tarja (2020)
    Societies and economies are increasingly based on services. Service design is a human centric and participatory approach to develop services into value creating service experiences. Services are predominantly based on human ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre