Life design -ohjausmalli uusliberalismin kontekstissa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkastellaan Life design -ohjausmallia uusliberalismin kontekstissa. Tutkielma ymmärtää uusliberalismin aatesuuntauksena, josta on muodostunut viimeisten vuosikymmenten aikana hegemoninen tapa ymmärtää ja järjestää maailmaa. Life design -ohjausmalli puolestaan on käytetyin ohjausmalli muun muassa Suomessa.
Analyysin kohteena on Savickaksen ja työryhmän (2009) artikkeli Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Se on ensimmäinen ja viitatuin Life design -ohjausmallia käsittelevä julkaisu. Artikkelia analysoidaan tutkimuksessa diskurssianalyyttisesti. Analyysin kohteena on, millaisia oletuksia Life design -ohjausmalli konstruoi ohjauksen kohteena olevasta yksilöstä, ohjaajasta ja yhteiskunnasta ja minkälaisia toiminnan mahdollisuuksia ohjausmalli tuottaa ohjattavalle ja ohjaajalle. Näitä merkityksiä tarkastellaan suhteessa uusliberalismia käsittelevään kirjallisuuteen.
Life design -ohjausmalli pyrkii tuomaan ohjaukseen emansipaation mahdollisuuden, mutta samaan aikaan ohjauksen keskeinen tavoite on tukea yksilöä sopeutumaan. Näin ollen ohjausmalli tuottaa dilemmaattisen position sekä ohjattavalle että ohjaajalle. Lisäksi ohjausmalli pyrkii tuomaan ohjaukseen kontekstuaalisuutta, mutta konteksti merkityksellistyy mallissa yksilön lähiympäristönä, eikä laajempana kulttuurisena ja yhteiskunnallisena kontekstina. Yhteiskunnallinen konteksti hyväksytään ohjausmallissa elämän vääjäämättömänä puitteena. Tällöin ohjausmallilla ei ole resursseja tunnistaa ja haastaa myöskään uusliberalistista hegemoniaa. Havainnot johdattavat tutkielman pohtimaan, millaista olisi kriittistä toimijuutta vahvistava ohjaus.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yhdenvertaisuutta, omanarvontuntoa ja yhdessä tukemista : erityisen tuen moniammatillinen ohjausmalli lukivaikeuden kysymyksiin Mynämäen lukiossa : yksin puurtamisesta kohti vertaistukea ja moniasiantuntijuutta
Ala-Krekola-Suni, Anu (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2012)TIIVISTELMÄ Ala-Krekola-Suni, Anu Yhdenvertaisuutta, omanarvontuntoa ja yhdessä tukemista. Erityisen tuen moniammatillinen ohjausmalli lukivaikeuden kysymyksiin Mynämäen lukiossa. Yksin puurtamisesta kohti vertaistukea ... -
International review of the effects of COVID-19 on career guidance policy and practice
Kettunen, Jaana (Euroguidance Network, 2021) -
Strategic competence and the transformative role of ICT in lifelong guidance
Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana (Publications Office of the European Union, 2021) -
Koulutuksen nivelvaiheiden ohjaukselliset jatkumo
Kalalahti, Mira; Varjo, Janne (Westermarck-seura, 2023) -
Enhancing practitioners’ skills to work in the digital context
Kettunen, Jaana (Publications Office of the European Union, 2021)