Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPeltola, Henna-Riikka
dc.contributor.authorJärventausta, Terho
dc.date.accessioned2020-06-04T11:43:43Z
dc.date.available2020-06-04T11:43:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69718
dc.description.abstractTässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tutkimuksissa havaittuja musiikillisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Tutkimuksen aineisto tukee optimaalisen differentiaation vaikutusta kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Optimaalinen differentiaatio on sopivassa suhteessa eroamista vertaisista. Sen vaikutusta musiikin kaupalliseen menestykseen pyritään tutkimuksessa selittämään neurotieteen ja psykologian tutkimuksien avulla. Aineistonhankinta pohjautui tutkimusmenetelmän mukaiseen integroivaan otteeseen, mutta siinä hyödynnettiin myös systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineistonhankintamenetelmiä käyttäen ennalta valittuja metodologisia ja käytännöllisiä seuloja. Tutkimusaineiston synteesin pohjalta muodostettiin palkitsevan eroavuuden malli, jolla pyritään selittämään musiikinkuuntelijoiden kulutuskäyttäytymistä. Mallin pohjana toimii havainto siitä, että parhaiten menestyneet kappaleet ovat ajassaan epätyypillisempiä ja yllättävämpiä musiikillisilta elementeiltään, kuin heikommin menestyneet kappaleet. Toinen mallin pohjana toimiva havainto on se, että musiikin kaupallinen menestys on yhteydessä aivojen palkitsemisjärjestelmään. Erityisesti tuttu musiikki aktivoi näitä aivoalueita, joten menestyäkseen uuden kappaleen tulee olla helposti muistettava. Näiden kahden havainnon välisenä siltana toimii sisäisen motivaation, positiivisten ennustevirheiden sekä uutuuden ja yllättävyyden merkitys uusien ärsykkeiden muistamisessa.fi
dc.format.extent34
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheroptimaalinen differentiaatio
dc.subject.otherkaupallinen menestys
dc.subject.otheraivojen palkitsemisjärjestelmä
dc.subject.otherpalkitsevan eroavuuden malli
dc.titleKappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006043974
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoaivot
dc.subject.ysopopulaarimusiikki
dc.subject.ysomenestyminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright