Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLämsä, Tiina
dc.contributor.authorPuikkonen, Janika
dc.date.accessioned2020-06-04T07:11:26Z
dc.date.available2020-06-04T07:11:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69690
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin esiopetuksen oppilaiden raportoimia tunteita ja vanhempien arvioimia lastensa temperamenttipiirteitä. Tavoitteena oli selvittää esiopetuksen oppilaiden temperamenttipiirteiden ja heidän raportoimien tunteiden välistä yhteyttä sekä niiden sukupuolieroja. Tutkimusaineistona käytettiin Suomen Akatemian rahoittaman tutkimusprojektin Päivittäisyys, transitiossa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) aineistoa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 211 esiopetuksen oppilasta ja 160 vanhempaa. Vanhemmat arvioivat lapsensa temperamenttia Early Childhood Version of the Survey of Children´s Individual Differences (SIDCA) -mittarilla. Temperamenttia tarkasteltiin seitsemän piirteen osalta, jotka olivat positiivinen emotionaalisuus, sosiaalisuus, negatiivinen emotionaalisuus, aktiivisuus, häirittävyys ja estyneisyys. Esiopetuksen oppilaiden iloisuuden, kiukkuisuuden ja surullisuuden tunteita tarkasteltiin mobiilipäiväkirjan avulla, jota lapset täyttivät viikon ajan esiopetuksessa. Tutkimus toteutettiin määrällisin menetelmin ja analyysimenetelmänä käytettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiota, riippuvien otosten t-testiä sekä Mann-Whitneyn U-testiä. Tulokset osoittivat, että iloisuuden tunne ei ollut yhteydessä temperamenttipiirteisiin, mutta kiukkuisuuden ja surullisuuden tunteet olivat. Sukupuolen yhteyttä temperamenttipiirteisiin tutkittaessa huomattiin, että aktiivisuus ja häirittävyyspirteitä ilmeni enemmän pojilla kuin tytöillä. Esiopetuksen oppilaiden raportoimien tunteiden sukupuolieroja tarkasteltaessa tulokset osoittivat, ettei niiden välillä ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vanhempien arvioimat temperamenttipiirteet ja lasten sukupuoli voivat osaltaan vaikuttaa lasten kokemiin tunteisiin.fi
dc.format.extent44
dc.language.isofi
dc.subject.othermobiilipäiväkirja
dc.titleVanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006043946
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysotemperamentti
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysosukupuolierot
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysosukupuoli


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot