Sticks and Stones : the use of identity labels in Twitter by Donald J. Trump
Tämä tutkielman tarkoituksena on tarkastella Yhdysvaltojen istuvan presidentin Donald J. Trumpin kielenkäyttöä yhteisöviestintäpalvelu Twitterissä. Sosiaalisen median käyttöä poliittisena työkaluna on tutkittu paljon varsinkin politiikan ja viestinnän tutkimuksessa, mutta kielentutkimuksen kautta voidaan aiheeseen saada uusia näkökulmia. Twitter on viestinnän työkaluna poliitikoille alusta, jonka avulla on mahdollista tavoittaa suuria määriä ihmisiä ja puhutella heitä suoraan, ilman erillisiä lehdistötilaisuuksia ja puheita. Trump suosii viestinnässään lyhyitä lauseita ja yksitavuisia sanoja, ja koska Twitter julkaisuun ei ole mahdollista kirjoittaa pitkiä puheita, vaan viestintä on lyhyttä ja ytimekästä on se Trumpille sopiva viestintäkanava.
Trump hyödyntää Twitteriä johdatellakseen julkista keskustelua hänelle mielekkäisiin aiheisiin ja samalla pois hänelle vähemmän suosiollisista aiheista. Trump nimittelee vastustajiaan Twitterissä keksimillään lempinimillä ja yhdistää negatiivisia attribuutteja vastustajiinsa. Tässä tutkielmassa näitä nimityksiä kutsutaan termillä ’identity label’, joka voidaan vapaasti suomentaa identiteettileimaksi. Tämä tutkielma pyrkii selvittämään minkälaisia identiteettileimoja Trump twiiteissään käyttää ja voidaanko niitä tarkastelemalla todeta tietyn kaavan toistuminen. Aineisto koostuu 200 satunnaisesti valitusta twiitistä vuosilta 2016-2019. Aineistoa tarkasteltiin sisällön analyysin kautta sekä induktiivisesti että deduktiivisesti, jotta mahdollinen toistuva kaava kielenkäytössä voitiin näyttää toteen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Trump käyttää identiteettileimoja toistuvasti ja ne seuraavat tiettyä kaavaa. Trump nimittää poliittisia vastustajiaan hulluiksi ja epäpäteviksi ja puolustajiaan hienoiksi ja lahjakkaiksi ihmisiksi. Tällaisia leimoja oli nähtävissä kaikkien analysoitujen vuosien twiiteissä, joten Trump ei ole muuttanut viestintätapaansa siirryttyään ehdokkaasta presidentiksi. Vaikka tutkielmassa pystyttiin näyttämään toteen tietynlainen kaavamaisuus ja identiteettileimojen käyttö, tutkittiin siinä vain pientä osaa Trumpin twiiteistä. Vuosien 2016 ja 2019 välisenä aikana Trump twiittasi noin 20 000 kertaa, joten otannan tulisi olla huomattavasti suurempi, jotta laajempia ja toistettavia tuloksia olisi mahdollista saada.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Twitter and politics : a framing analysis of Maryam Nawaz and Imran Khan's social media discourse
Salam-Salmaoui, Rauha; Salam, Shazrah (Frontiers Media SA, 2023)This study explores the framing strategies employed by influential Pakistani political figures, Imran Khan, and Maryam Nawaz, on Twitter. By adopting Hallahan's framing theory as an analytical framework, we analyze their ... -
Platformed Interactions : How Social Media Platforms Relate to Candidate–Constituent Interaction During Finnish 2015 Election Campaigning
Nelimarkka, Matti; Laaksonen, Salla-Maaria; Tuokko, Mari; Valkonen, Tarja (Sage Publications, 2020)Interaction between candidates and constituents via social media is a well-studied domain. The article takes this research further through a synthesis with platform studies, emerging scholarship that applies a critical ... -
Alert but somewhat unaligned : public sector organisations’ social media listening strategies during the COVID-19 pandemic
Erkkilä, Taina; Luoma-aho, Vilma (Emerald, 2023)Purpose During the COVID-19 pandemic, public sector organisations produced thousands of social media messages weekly answering citizens questions and informing the public on safety related matters. The purpose of this ... -
I 🌹🍀🇫🇮 You! : Emojis as Emotional-Political Signifiers in Finnish Election Campaign Discussion Online
Kannasto, Elisa; Laaksonen, Salla-Maaria; Knuutila, Aleksi (University of Hawaiʻi at Mānoa, 2023)Social media platforms and the forms of vernacular expression they support invite citizens to emotionally react to political content. This study focuses on the affective networks of emoji use in the Facebook comment threads ... -
When Social Media Influencers go Political : An Exploratory Analysis on the Emergence of Political Topics Among Finnish Influencers
Suuronen, Aleksi; Reinikainen, Hanna; Borchers, Nils S.; Strandberg, Kim (Routledge, 2022)Social media influencers are often understood as non-political actors who, due to the impact they exert on their followers’ purchase decisions and brand attitudes, play an important role in marketing and branding. In recent ...