dc.contributor.advisor | Naukkarinen, Aimo | |
dc.contributor.author | Hoffrén, Noora | |
dc.contributor.author | Mäkinen, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2020-06-03T08:55:41Z | |
dc.date.available | 2020-06-03T08:55:41Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69669 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kehonkuvan ja itsetunnon ongelmia nuoret kohtaavat oppilashuoltoryhmän jäsenten kertomusten mukaan. Lisäksi kartoitimme millaisia korjaavia keinoja oppilashuoltoryhmän jäsenet hyödyntävät työssään tukiessaan nuoria kehonkuvan ja itsetunnon ongelmien kanssa. Tutkimusta aiheesta tarvitaan lisää, sillä tutkimusta kehonkuvasta
ja itsetunnosta ei ole tehty juuri oppilashuoltoryhmän jäsenten näkökulmasta, ja
ulkonäköihanteet ja suorituskeskeisyys ovat nuorten keskuudessa yleisiä ilmiöitä. Nuorten kehonkuvan ja itsetunnon ongelmien tutkiminen on tärkeää, jotta
heidän kokonaisvaltaista hyvinvointiaan voidaan tukea.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimuksen
aineisto koostui kymmenestä oppilashuoltoryhmään kuuluvan ammattilaisen
yksilöhaastattelusta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä
Tutkimuksessa ilmeni, että oppilashuoltoryhmän jäsenten mukaan nuorilla
on paljon kehonkuvan ja itsetunnon ongelmia. Niiden aiheuttajia ja taustatekijöitä ovat murrosiän kehitysvaihe, yhteiskunta ja kulttuuri, sosiaalinen piiri ja
mielenterveys. Tutkimuksessa selvisi, että oppilashuoltoryhmän jäsenet hyödyntävät työssään moniammatillista yhteistyötä sekä ulkoisia ja sisäisiä tukikeinoja
nuorten kehonkuvan ja itsetunnon ongelmien ratkomiseksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että nuorten ongelmiin puuttuminen varhaisessa vaiheessa on tärkeää, jotta ongelmat eivät kehity vakavammiksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan myös päätellä, että oppilashuoltoryhmällä on
kattavasti erilaisia keinoja nuorten tukemiseen kehonkuvan ja itsetunnon ongelmien kanssa. | fi |
dc.format.extent | 89 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | oppilashuoltoryhmä | |
dc.title | Oppilashuoltoryhmänjäsenten näkemyksiä yläkoululaisten kehonkuvan ja itsetunnon rakentumisen tukemisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006033925 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | yläkoululaiset | |
dc.subject.yso | nuoruus | |
dc.subject.yso | itsetunto | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | ruumiinkuva | |
dc.rights.accessrights | | |