Show simple item record

dc.contributor.advisorViitala, Riitta
dc.contributor.authorLaitalainen, Sari
dc.date.accessioned2020-06-03T08:42:50Z
dc.date.available2020-06-03T08:42:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69665
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten he kokevat läsnäolon ja kosketuksen työssään osana varhaiskasvatusta. Tämä tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Se toteutettiin haastattelemalla seitsemää satuhierontaa työmenetelmänään käyttävää varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja tutkimusaineisto analysoitiin temaattisella analyysilla. Tuloksista ilmeni, että haastateltavien mielestä satuhieronnalla voidaan tukea lapsen sosioemotionaalista hyvinvointia ja sosioemotionaalisia taitoja. Hyvinvoinnin kannalta keskeistä olivat lapsen levollisuus, hyvänolontunne ja itsetunnon vahvistuminen, kun puolestaan sosioemotionaalisten taitojen kannalta korostuivat yhteishenki ja ryhmäytyminen. Opettajien kokemat tunteet satuhieronnan yhteydessä olivat myönteisiä ja he mainitsivat erityisesti mielihyvän, lämmön ja ilon. Kosketus koettiin tärkeäksi osaksi varhaiskasvatuksen opettajan työtä, kuten myös läsnäolo ja lapsen sensitiivinen kohtaaminen. Opettajat kokivat satuhieronnan lisäävän ammatillista itseluottamusta. Tuloksista ilmeni, että haastateltavilla oli positiivisia kokemuksia satuhieronnan käytöstä ja he pitivät sitä hyvänä työmenetelmänä, jolla voidaan tukea lapsen erilaisten taitojen oppimista.fi
dc.format.extent83
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othersosioemotionaalinen hyvinvointi
dc.title"Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006033921
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoläsnäolo
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysososioemotionaaliset taidot
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotarinahieronta
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysokosketus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright