dc.contributor.advisor | Viitala, Riitta | |
dc.contributor.author | Laitalainen, Sari | |
dc.date.accessioned | 2020-06-03T08:42:50Z | |
dc.date.available | 2020-06-03T08:42:50Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69665 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten he kokevat läsnäolon ja kosketuksen työssään osana varhaiskasvatusta.
Tämä tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Se toteutettiin haastattelemalla seitsemää satuhierontaa työmenetelmänään käyttävää varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja tutkimusaineisto analysoitiin temaattisella analyysilla.
Tuloksista ilmeni, että haastateltavien mielestä satuhieronnalla voidaan tukea lapsen sosioemotionaalista hyvinvointia ja sosioemotionaalisia taitoja. Hyvinvoinnin kannalta keskeistä olivat lapsen levollisuus, hyvänolontunne ja itsetunnon vahvistuminen, kun puolestaan sosioemotionaalisten taitojen kannalta korostuivat yhteishenki ja ryhmäytyminen. Opettajien kokemat tunteet satuhieronnan yhteydessä olivat myönteisiä ja he mainitsivat erityisesti mielihyvän, lämmön ja ilon. Kosketus koettiin tärkeäksi osaksi varhaiskasvatuksen opettajan työtä, kuten myös läsnäolo ja lapsen sensitiivinen kohtaaminen. Opettajat kokivat satuhieronnan lisäävän ammatillista itseluottamusta. Tuloksista ilmeni, että haastateltavilla oli positiivisia kokemuksia satuhieronnan käytöstä ja he pitivät sitä hyvänä työmenetelmänä, jolla voidaan tukea lapsen erilaisten taitojen oppimista. | fi |
dc.format.extent | 83 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | sosioemotionaalinen hyvinvointi | |
dc.title | "Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006033921 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | läsnäolo | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | tarinahieronta | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | kosketus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |