Optimaalisten liikennesuunnitelmien olemassaolo
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa perehdytään massansiirtoteorian perusteisiin, erityisesti niin kutsuttujen liikennesuunnitelmien kautta. Tutkielman päätuloksena osoitetaan, että liikennesuunnitelman energialle on olemassa optimaalinen liikennesuunnitelma, joka minimoi energian.
Käsiteltävässä massansiirto-ongelmassa tavoitteena on siirtää massaa yhdeltä mitalta toiselle mahdollisimman pienellä kokonaiskustannuksella. Mahdolliset kuljetusreitit määritellään Lipschitz-jatkuvina polkuina. Lipschitz-polkujen muodostama metrinen avaruus osoitetaan kompaktiksi sopivalla etäisyyden valinnalla. Metristä avaruutta kutsutaan kompaktiksi, jos sen jokaisella peitteellä on olemassa äärellinen osapeite.
Mahdollisista kuljetusreiteistä rakennetaan niin kutsuttu liikennesuunnitelma, joka painottaa polkujen avaruutta siten, että painotetut polut kuljettavat massaa suhteessa annettuun painoon. Liikennesuunnitelma on tällöin luonnollista määritellä mittana Lipschitz-polkujen avaruuteen. Liikennesuunnitelmalta vaaditaan, että äärettömän pitkät polut saavat painokseen nollan, toisin sanoen äärettömän pitkien polkujen osajoukko on nollamittainen liikennesuunnitelman suhteen.
Liikennesuunnitelmalle määritellään energia, joka on yhdenmukainen diskreettien massansiirto-ongelmien kanssa. Energia tulee riippumaan käytettyjen liikennesuunnitelman painottamien polkujen pituuksista ja kertaluvuista. Kertaluku kuvastaa sitä, kuinka usea polku käy samassa pisteessä. Energian minimoimiseksi pituus ja kertaluku halutaan luonnollisesti minimoida optimaalisen liikennesuunnitelman löytämisellä.
Optimaalisen liikennesuunnitelman olemassaolo seuraa polkuavaruuden kompaktiudesta sekä energian alhaalta puolijatkuvuudesta. Alhaalta puolijatkuvuuden osoittaminen on yleinen strategia minimointiongelmien ratkaisemisessa. Alhaalta puolijatkuvuus on jatkuvuutta heikompi ehto funktiolle. Rakenteeltaan optimaalinen liikennesuunnitelma tulee olemaan haarautunut eli puumainen, mutta tämän perustelu sivuutetaan.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Quasispheres and metric doubling measures
Lohvansuu, Atte; Rajala, Kai; Rasimus, Martti (American Mathematical Society, 2018)Applying the Bonk-Kleiner characterization of Ahlfors 2-regular quasispheres, we show that a metric two-sphere X is a quasisphere if and only if X is linearly locally connected and carries a weak metric doubling measure, ... -
On a class of singular measures satisfying a strong annular decay condition
Arroyo, Ángel; Llorente, José G. (American Mathematical Society, 2019)A metric measure space (X, d, t) is said to satisfy the strong annular decay condition if there is a constant C > 0 such that for each x E X and all 0 < r < R. If do., is the distance induced by the co -norm in RN, we ... -
Indecomposable sets of finite perimeter in doubling metric measure spaces
Bonicatto, Paolo; Pasqualetto, Enrico; Rajala, Tapio (Springer, 2020)We study a measure-theoretic notion of connectedness for sets of finite perimeter in the setting of doubling metric measure spaces supporting a weak (1,1)-Poincaré inequality. The two main results we obtain are a decomposition ... -
Uniformization with Infinitesimally Metric Measures
Rajala, Kai; Rasimus, Martti; Romney, Matthew (Springer, 2021)We consider extensions of quasiconformal maps and the uniformization theorem to the setting of metric spaces X homeomorphic to R2R2. Given a measure μμ on such a space, we introduce μμ-quasiconformal maps f:X→R2f:X→R2, ... -
Quasiconformal Jordan Domains
Ikonen, Toni (Walter de Gruyter GmbH, 2021)We extend the classical Carathéodory extension theorem to quasiconformal Jordan domains (Y,dY). We say that a metric space (Y,dY) is a quasiconformal Jordan domain if the completion Y of (Y,dY) has finite Hausdor 2-measure, ...