dc.contributor.advisor | Ukkonen-Mikkola, Tuulikki | |
dc.contributor.author | Huttunen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2020-05-28T11:11:24Z | |
dc.date.available | 2020-05-28T11:11:24Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69281 | |
dc.description.abstract | Lastenkirjallisuus on merkittävä osa lasten kasvatusta ja opetusta. Se välittää lukijoilleen yhteiskunnan arvoja sekä luo ja ylläpitää ajatusrakennelmia. Tämän tutkimuksen aiheena olivat lasten kuvakirjallisuudessa tuotetut sukupuoliroolit. Tutkimuksessa tarkasteltiin sukupuolirooleja tuottavia diskursseja suomalaisista 2010-luvulla ilmestyneistä lasten kuvakirjoista.
Tämä laadullinen tutkimus liikkuu sosiaalisen konstruktivismin viitekehyksessä, jossa sosiaalista todellisuutta rakennetaan vuorovaikutuksessa kielen ja tekstien kanssa. Diskurssianalyysin keinoin aineistosta tutkittiin esiinnousseita puhetapoja, joilla sukupuolirooleja tuotettiin. Keskeinen havainto oli, että suomalaisessa lasten kuvakirjallisuudessa tuotetaan entistä monipuolisempia sukupuolen representaatioita. Näitä representaatioita tuottivat individualistinen diskurssi, kapinadiskurssi sekä monimuotoisuuden diskurssi. Sukupuolirooleja tuotettiin myös normien mukaisilla diskursseilla, joita olivat ulkonäködiskurssi sekä reippaan tytön diskurssi.
Tulokset vahvistavat käsityksen, jossa kirjallisuus muovautuu yhteiskunnan arvojen mukana. Myös suomalaisen lasten kuvakirjallisuuden keinoin halutaan kasvattaa lapsia ilmaisemaan itseään juuri niin kuin he itse haluavat sukupuolesta riippumatta. Perinteiset sukupuoliroolit eivät ole kuitenkaan täysin poistuneet lasten kuvakirjallisuudesta. Tulosten perusteella tulevaisuudessa on mahdollisesti odotettavissa entistä monimuotoisempia sukupuolen ja sukupuoliroolien tulkintoja. | fi |
dc.format.extent | 40 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | "Mieluiten hän haluaa vain olla oma itsensä" : sukupuolirooleja tuottavat diskurssit suomalaisessa lasten kuvakirjallisuudessa 2010-luvulla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005283538 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | kuvakirjat | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | sukupuoliroolit | |
dc.subject.yso | stereotypiat | |
dc.subject.yso | lastenkirjallisuus | |
dc.subject.yso | sukupuoli-identiteetti | |
dc.subject.yso | sosiaalinen sukupuoli | |
dc.subject.yso | roolimallit | |