Show simple item record

dc.contributor.advisorUkkonen-Mikkola, Tuulikki
dc.contributor.authorHuttunen, Laura
dc.date.accessioned2020-05-28T11:11:24Z
dc.date.available2020-05-28T11:11:24Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69281
dc.description.abstractLastenkirjallisuus on merkittävä osa lasten kasvatusta ja opetusta. Se välittää lukijoilleen yhteiskunnan arvoja sekä luo ja ylläpitää ajatusrakennelmia. Tämän tutkimuksen aiheena olivat lasten kuvakirjallisuudessa tuotetut sukupuoliroolit. Tutkimuksessa tarkasteltiin sukupuolirooleja tuottavia diskursseja suomalaisista 2010-luvulla ilmestyneistä lasten kuvakirjoista. Tämä laadullinen tutkimus liikkuu sosiaalisen konstruktivismin viitekehyksessä, jossa sosiaalista todellisuutta rakennetaan vuorovaikutuksessa kielen ja tekstien kanssa. Diskurssianalyysin keinoin aineistosta tutkittiin esiinnousseita puhetapoja, joilla sukupuolirooleja tuotettiin. Keskeinen havainto oli, että suomalaisessa lasten kuvakirjallisuudessa tuotetaan entistä monipuolisempia sukupuolen representaatioita. Näitä representaatioita tuottivat individualistinen diskurssi, kapinadiskurssi sekä monimuotoisuuden diskurssi. Sukupuolirooleja tuotettiin myös normien mukaisilla diskursseilla, joita olivat ulkonäködiskurssi sekä reippaan tytön diskurssi. Tulokset vahvistavat käsityksen, jossa kirjallisuus muovautuu yhteiskunnan arvojen mukana. Myös suomalaisen lasten kuvakirjallisuuden keinoin halutaan kasvattaa lapsia ilmaisemaan itseään juuri niin kuin he itse haluavat sukupuolesta riippumatta. Perinteiset sukupuoliroolit eivät ole kuitenkaan täysin poistuneet lasten kuvakirjallisuudesta. Tulosten perusteella tulevaisuudessa on mahdollisesti odotettavissa entistä monimuotoisempia sukupuolen ja sukupuoliroolien tulkintoja.fi
dc.format.extent40
dc.language.isofi
dc.title"Mieluiten hän haluaa vain olla oma itsensä" : sukupuolirooleja tuottavat diskurssit suomalaisessa lasten kuvakirjallisuudessa 2010-luvulla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005283538
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokuvakirjat
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysosukupuoliroolit
dc.subject.ysostereotypiat
dc.subject.ysolastenkirjallisuus
dc.subject.ysosukupuoli-identiteetti
dc.subject.ysososiaalinen sukupuoli
dc.subject.ysoroolimallit


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record