dc.contributor.advisor | Kuronen, Mikko | |
dc.contributor.author | Hautamäki, Milja | |
dc.date.accessioned | 2020-05-28T10:34:32Z | |
dc.date.available | 2020-05-28T10:34:32Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69274 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää kaksikielisten nuorten ruotsin ja suomen käyttöä sekä kartoittaa kielivalinnan taustalla olevia tekijöitä. Tutkielmassa ilmiötä tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymysten pohjalta: 1) mitkä tekijät vaikuttavat kielenkäyttöön ja kielenvalintaan nuorten omien kokemusten pohjalta, 2) kuinka nuoret kokevat kaksikielisyyden ja tekijöiden vaikutuksen näkyvän heidän kielenkäytössään, ja 3) kuinka tekijät ovat muodostuneet ja kuinka stabiileja ne ovat. Lähtökohtana tutkimuksessa olivat kaksikielisten nuorten omat kokemukset ilmiöön liittyen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla, johon osallistui kuusi kaksikielistä kokkolalaista nuorta. Haastattelut toteutettiin kolmen hengen ryhmissä. Saatu aineisto analysoitiin kvalitatiivisella teoriaan pohjautuvalla sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että kaksikieliset nuoret kokivat samojen tekijöiden ohjaavan kielenkäyttöään, kuin on aikaisemmassakin tutkimuksessa todettu — nämä tekijät ovat keskustelukumppani, keskustelun aihe ja kielitaito. Kokkolassa vallitseva suomen kielen vahvempi rooli nähtiin myös vaikuttavana tekijänä. Tekijöiden vaikutus ja kaksikielisyys heijastuvat nuorten kielenkäytössä kieleilynä (eng. translanguaging), jonka avulla nuoret kommunikoivat tehokkaasti eri kieliään hyödyntäen. Tekijöiden muodostumiseen on vaikuttanut eniten nuorten oma henkilökohtainen tausta sekä suomen kielen vahvempi rooli Kokkolassa. | fi |
dc.format.extent | 42 | |
dc.language.iso | sv | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | språklig förhållande | |
dc.subject.other | språklig praktik | |
dc.title | Vilka faktorer påverkar tvåspråkiga ungdomarnas språkanvändning i Karleby? | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005283531 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | kielenkäyttö | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |