Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuronen, Mikko
dc.contributor.authorHautamäki, Milja
dc.date.accessioned2020-05-28T10:34:32Z
dc.date.available2020-05-28T10:34:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69274
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää kaksikielisten nuorten ruotsin ja suomen käyttöä sekä kartoittaa kielivalinnan taustalla olevia tekijöitä. Tutkielmassa ilmiötä tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymysten pohjalta: 1) mitkä tekijät vaikuttavat kielenkäyttöön ja kielenvalintaan nuorten omien kokemusten pohjalta, 2) kuinka nuoret kokevat kaksikielisyyden ja tekijöiden vaikutuksen näkyvän heidän kielenkäytössään, ja 3) kuinka tekijät ovat muodostuneet ja kuinka stabiileja ne ovat. Lähtökohtana tutkimuksessa olivat kaksikielisten nuorten omat kokemukset ilmiöön liittyen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla, johon osallistui kuusi kaksikielistä kokkolalaista nuorta. Haastattelut toteutettiin kolmen hengen ryhmissä. Saatu aineisto analysoitiin kvalitatiivisella teoriaan pohjautuvalla sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittivat, että kaksikieliset nuoret kokivat samojen tekijöiden ohjaavan kielenkäyttöään, kuin on aikaisemmassakin tutkimuksessa todettu — nämä tekijät ovat keskustelukumppani, keskustelun aihe ja kielitaito. Kokkolassa vallitseva suomen kielen vahvempi rooli nähtiin myös vaikuttavana tekijänä. Tekijöiden vaikutus ja kaksikielisyys heijastuvat nuorten kielenkäytössä kieleilynä (eng. translanguaging), jonka avulla nuoret kommunikoivat tehokkaasti eri kieliään hyödyntäen. Tekijöiden muodostumiseen on vaikuttanut eniten nuorten oma henkilökohtainen tausta sekä suomen kielen vahvempi rooli Kokkolassa.fi
dc.format.extent42
dc.language.isosv
dc.subject.otherspråklig förhållande
dc.subject.otherspråklig praktik
dc.titleVilka faktorer påverkar tvåspråkiga ungdomarnas språkanvändning i Karleby?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005283531
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysokaksikielisyys
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysokielenkäyttö


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot