Show simple item record

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorÅfors, Magdalena
dc.contributor.authorVälivaara, Sanna
dc.date.accessioned2020-05-26T10:03:50Z
dc.date.available2020-05-26T10:03:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69230
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 5. ja 6. luokan opettajien käsityksiä tunnetaitojen merkityksestä koulussa. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, eroavatko 5. ja 6. luokan opettajien käsitykset toisistaan vai löytyykö selkeitä yhtymäkohtia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavana oli kahdeksan luokanopettajaa. Kaikki haastateltavat toimivat tai ovat toimineet 5. tai 6. luokan opettajina. Aineisto kerättiin Keski-Pohjanmaalta ja Keski-Suomesta alkuvuodesta 2020. Tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenografinen ja tutkimus toteutettiin fenomenografisella analyysilla. Aineiston analyysipolku tuotti neljä kuvauskategoriaa, jotka kuvaavat 5. ja 6. luokan opettajien käsityksistä tunnetaidoista koulussa. Kuvauskategorioita olivat syyt ja tarpeet tunnetaidoille, tunnetaidot koulun arkitilanteissa, koulun linja tunnetaidoille ja tunnetaitojen merkitys muulle oppimiselle. Tutkimus osoitti haastateltujen luokanopettajien käsittävän tunnetaidot merkittävänä opetuksen kannalta. Tunnetaidoille luodaan pohja jo varhaisessa lapsuudessa ja sitä on tärkeää työstää ikätason ja oppilaiden tarpeiden mukaan. Tutkimuksen perusteella tunnetaitojen merkitys korostuu tänä päivänä entisestään, etenkin digitalisaation kasvaessa sekä yhteiskunnan muuttuessa. Luokanopettajat kohtaavat työssään päivittäin useita tilanteita, joissa tunnetaitojen harjoittelemiselle on mahdollisuus. Koulun yhteinen linja tunnetaitojen opettamisen suhteen oli luokanopettajien käsitysten mukaan ristiriitainen ja yhteisiin linjoihin toivottiin selkeyttä. Luokanopettajat korostivat tunnetaitojen merkitystä elinikäisen oppimisen välineenä.fi
dc.format.extent90
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title"Tunnetaidot on avain siihen oikeaan oppimiseen" : 5. ja 6. luokan opettajien käsityksiä tunnetaitojen merkityksestä koulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005263482
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysokäsitykset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record