dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Åfors, Magdalena | |
dc.contributor.author | Välivaara, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2020-05-26T10:03:50Z | |
dc.date.available | 2020-05-26T10:03:50Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69230 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 5. ja 6. luokan opettajien käsityksiä tunnetaitojen merkityksestä koulussa. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, eroavatko 5. ja 6. luokan opettajien käsitykset toisistaan vai löytyykö selkeitä yhtymäkohtia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavana oli kahdeksan luokanopettajaa. Kaikki haastateltavat toimivat tai ovat toimineet 5. tai 6. luokan opettajina. Aineisto kerättiin Keski-Pohjanmaalta ja Keski-Suomesta alkuvuodesta 2020.
Tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenografinen ja tutkimus toteutettiin fenomenografisella analyysilla. Aineiston analyysipolku tuotti neljä kuvauskategoriaa, jotka kuvaavat 5. ja 6. luokan opettajien käsityksistä tunnetaidoista koulussa. Kuvauskategorioita olivat syyt ja tarpeet tunnetaidoille, tunnetaidot koulun arkitilanteissa, koulun linja tunnetaidoille ja tunnetaitojen merkitys muulle oppimiselle.
Tutkimus osoitti haastateltujen luokanopettajien käsittävän tunnetaidot merkittävänä opetuksen kannalta. Tunnetaidoille luodaan pohja jo varhaisessa lapsuudessa ja sitä on tärkeää työstää ikätason ja oppilaiden tarpeiden mukaan. Tutkimuksen perusteella tunnetaitojen merkitys korostuu tänä päivänä entisestään, etenkin digitalisaation kasvaessa sekä yhteiskunnan muuttuessa. Luokanopettajat kohtaavat työssään päivittäin useita tilanteita, joissa tunnetaitojen harjoittelemiselle on mahdollisuus. Koulun yhteinen linja tunnetaitojen opettamisen suhteen oli luokanopettajien käsitysten mukaan ristiriitainen ja yhteisiin linjoihin toivottiin selkeyttä. Luokanopettajat korostivat tunnetaitojen merkitystä elinikäisen oppimisen välineenä. | fi |
dc.format.extent | 90 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | "Tunnetaidot on avain siihen oikeaan oppimiseen" : 5. ja 6. luokan opettajien käsityksiä tunnetaitojen merkityksestä koulussa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005263482 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |