dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Manninen, Antti | |
dc.date.accessioned | 2020-05-26T09:58:46Z | |
dc.date.available | 2020-05-26T09:58:46Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69227 | |
dc.description.abstract | Tutkin tässä maisterintutkielmassa Orff-pedagogiikkaa, tarkemmin eriteltynä Carl Orffin kehittämää Schulwerk-konseptia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia koulumusiikilliseen sovittamiseen tänä päivänä. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin toiminta- ja tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistoni keskiössä on tekemäni sovitus kappaleesta Tällä kadulla (Mikkola & Törmälä 2014) ja sovitukseni käytännön toteutus keskisuomalaisen alakoulun musiikkipainotteisen vuosiluokan 6 kanssa lokakuun 2019 ja tammikuun 2020 välisenä aikana.
Orff-pedagogiikka on oppilaslähtöinen, käytännönläheinen ja kokonaisvaltainen lähestymistapa musiikkikasvatukseen, jonka loputtoman mielenkiintoiseen maailmaan olen viimeisen viiden vuoden aikana saanut uppoutua useaan otteeseen. Olen yliopisto-opintojeni aikana läpikäynyt Suomen Orff-pedagogisen yhdistyksen JaSeSoi ry:n järjestämän musiikkipedagogisen koulutusohjelman, mikä on merkittävällä tavalla ollut tukemassa omaa ammatillista kehitystäni. Keväällä 2017 tein kandidaatintutkielmani Orff- pedagogiikasta (Manninen 2017), jolle tämä maisterintutkielma on luontevaa jatkumoa. Kokemukseni on opettanut minulle, että Orff-pedagogiikkalla on paljon annettavaa niin musiikinopettajille kuin muillekin musiikkia työssään käyttäville.
Tutkimustulosten mukaan Orff-Schulwerkit ja niiden materiaalit voivat toimia opettajalle merkittävänä inspiraation lähteenä osana koulumusiikillista sovitustyötä. Carl Orffin pedagogiset ajatukset soveltuvat erinomaisesti alakoulun musiikinopetukseen ja Orff-pedagogiikka antaa hyvät mahdollisuudet myös perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS 2014) toteuttamiseen käytännön tasolla. Kokemukseni mukaan Orff-pedagogiikka on sovellettavissa kaiken ikäisille oppijoille, minkä osoittamiseksi tulevaisuudessa on tärkeää tehdä lisää tutkimusta aiheen tiimoilta. | fi |
dc.format.extent | 92 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Orff-pedagogiikka | |
dc.subject.other | Orff-Schulwerk | |
dc.subject.other | Orff-soittimisto | |
dc.subject.other | Carl Orff | |
dc.subject.other | koulusoittimet | |
dc.subject.other | koulusovitus | |
dc.subject.other | koulumusiikillinen sovittaminen | |
dc.subject.other | opetusprosessi | |
dc.subject.other | prosessioppiminen | |
dc.subject.other | musiikinopetus | |
dc.subject.other | oppilaslähtöisyys | |
dc.title | "Se oli helppoo, mutta samalla haastavaa!" : Orff-Schulwerkin tarjoamat lähtökohdat koulumusiikilliseen sovittamiseen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005263479 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | Orff-menetelmä | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |