Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorManninen, Antti
dc.date.accessioned2020-05-26T09:58:46Z
dc.date.available2020-05-26T09:58:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69227
dc.description.abstractTutkin tässä maisterintutkielmassa Orff-pedagogiikkaa, tarkemmin eriteltynä Carl Orffin kehittämää Schulwerk-konseptia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia koulumusiikilliseen sovittamiseen tänä päivänä. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin toiminta- ja tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistoni keskiössä on tekemäni sovitus kappaleesta Tällä kadulla (Mikkola & Törmälä 2014) ja sovitukseni käytännön toteutus keskisuomalaisen alakoulun musiikkipainotteisen vuosiluokan 6 kanssa lokakuun 2019 ja tammikuun 2020 välisenä aikana. Orff-pedagogiikka on oppilaslähtöinen, käytännönläheinen ja kokonaisvaltainen lähestymistapa musiikkikasvatukseen, jonka loputtoman mielenkiintoiseen maailmaan olen viimeisen viiden vuoden aikana saanut uppoutua useaan otteeseen. Olen yliopisto-opintojeni aikana läpikäynyt Suomen Orff-pedagogisen yhdistyksen JaSeSoi ry:n järjestämän musiikkipedagogisen koulutusohjelman, mikä on merkittävällä tavalla ollut tukemassa omaa ammatillista kehitystäni. Keväällä 2017 tein kandidaatintutkielmani Orff- pedagogiikasta (Manninen 2017), jolle tämä maisterintutkielma on luontevaa jatkumoa. Kokemukseni on opettanut minulle, että Orff-pedagogiikkalla on paljon annettavaa niin musiikinopettajille kuin muillekin musiikkia työssään käyttäville. Tutkimustulosten mukaan Orff-Schulwerkit ja niiden materiaalit voivat toimia opettajalle merkittävänä inspiraation lähteenä osana koulumusiikillista sovitustyötä. Carl Orffin pedagogiset ajatukset soveltuvat erinomaisesti alakoulun musiikinopetukseen ja Orff-pedagogiikka antaa hyvät mahdollisuudet myös perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS 2014) toteuttamiseen käytännön tasolla. Kokemukseni mukaan Orff-pedagogiikka on sovellettavissa kaiken ikäisille oppijoille, minkä osoittamiseksi tulevaisuudessa on tärkeää tehdä lisää tutkimusta aiheen tiimoilta.fi
dc.format.extent92
dc.language.isofi
dc.subject.otherOrff-pedagogiikka
dc.subject.otherOrff-Schulwerk
dc.subject.otherOrff-soittimisto
dc.subject.otherCarl Orff
dc.subject.otherkoulusoittimet
dc.subject.otherkoulusovitus
dc.subject.otherkoulumusiikillinen sovittaminen
dc.subject.otheropetusprosessi
dc.subject.otherprosessioppiminen
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.subject.otheroppilaslähtöisyys
dc.title"Se oli helppoo, mutta samalla haastavaa!" : Orff-Schulwerkin tarjoamat lähtökohdat koulumusiikilliseen sovittamiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005263479
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoOrff-menetelmä
dc.subject.ysomusiikkikasvatus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot