Show simple item record

dc.contributor.advisorLamberg, Juha-Antti
dc.contributor.authorOinasmaa, Roosa
dc.date.accessioned2020-05-26T09:29:46Z
dc.date.available2020-05-26T09:29:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69212
dc.description.abstractFinanssiala on parhaillaan sopeutumassa alan perinteisiä käytäntöjä hajottavaan regulatiiviseen shokkiin uudistetun maksupalveludirektiivin takia. Nykyisten mahdollisuuksien ja haasteiden tunnistaminen vaatii koko ekosysteemiltä soveltuvaa näkemystä ja ennakoivaa lähestymistapaa, jotta mukautuminen uuteen toimintaympäristöön onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla. Avoimempaan markkinaan sopeutuminen on elintärkeää niin kuluttajien arvoketjun säilyttämisen kuten myös yritysten selviämisen kannalta. Kuluttajien näkemykset innovaatioarvoista, allianssipohjaisista yhteistoimintaprosesseista ja yhteisevoluutionallisesta vastavuoroisuudesta antavat selkeän kuvan siitä, kuinka uudistukset on otettu vastaan. Tämä pro gradu -työ rakentuu empiirisen toimialakontekstin pohjalle ja käsittelee innovaatioita niiden arvon, kohteen sekä ekosysteemiarkkitehtuurin ja kilpailudynamiikan suhteen. Itse tutkimus on tehty suomalaisten kuluttajien näkökulmasta, antaen syvällisen kuvan heidän käsityksistään. Kollektiivinen kuluttajakysely rakennettiin tutkimusdatan keruuta varten. Tulokset analysoitiin perusteellisesti ottaen huomioon taustalla olevat demografiset erot tutkimusotoksen käsityksissä. Tulokset osoittavat, kuinka yleiset käsitykset kaikkien innovaatioiden ja inkrementaalisten innovaatioiden kasvusta ovat myönteiset, mutta tarjoavat myös käsityksen siitä, kuinka epätasaisesti erilaiset väestöryhmät näkevät ja hyötyvät toimialan uudistuksista. Kuluttajat ovat huomanneet positiiviset vaikutukset useimmissa kilpailukykymittareissa nauttien eduista, jotka syntyvät useampien palvelutarjoajien mahdollistamana. Kulutustottumuksia koskevat käsitykset antoivat tietoa, kuinka kuluttajat valitsevat paremman kokemuksen kyberturvallisuusuhan yli. Kollektiivinen kehitys sekä jatkuva uudelleenmuotoilu tunnustettiin toimialan komponenteiksi, viitaten alan yhteisevoluutionalliseen kasvuun. Kolmansien osapuolien tuotteita ja palveluita kulutetaan valtaosin tukitoimintoina pääasiallisille taloudenhoitokanavoille, antaen tärkeitä viitteitä kulutussuunnan tulevaisuudesta. Erilaisten asiakasryhmien tarpeiden monimuotoisuus herättää kysymyksen lisääntyvästä yhteistyön tarpeesta toimialalla - asia, jonka jopa kuluttajat näkivät tuovan markkinoille enemmän innovaatiota ja toivovat kasvavan tulevaisuudessa.fi
dc.description.abstractThe financial industry is currently adapting to a regulative shock caused by the Revised Payment Services Directive that disturbs the conventional practices within the sector. Recognition of the present opportunities and challenges requires the industry ecosystem to employ vision and forethought into their approaches in order to adapt to the changing environment. Adaptation to the opened market is vital for keeping up with the consumer value chain, and also to firm survival. Consumer perceptions concerning the innovation values, alliance-based co-creational processes and coevolutionary reciprocities give clear indications on how the reforms have been received and adjusted to. This thesis builds on the empirical industry context and discusses the innovations in terms of their value, pinpoint as well as ecosystem architecture and competitive dynamics. The research itself is done from the consumers’ perspective within Finland, giving an in-depth overlook of their perceptions. For the purpose of the study, a collective consumer survey was constructed and circulated for data collection. The results were analyzed thoroughly, taking into account the underlying demographic differences in the perceptions of the sample. The results show how the overall outlook concerning the amounts of innovations and incremental innovations is positive, but also deliver insights on how unevenly the different demographical groups view and benefit from the industry reforms. Consumers had noticed positive effects in most of the competitiveness metrics, enjoying the profits of having more service providers to choose from. The perceptions concerning consumption preferences provided information on consumers choosing better experience over minding a cyber security threat. The industry is perceived to coevolve as conjoint development and continuous re-shaping were recognized as industry components. The fact that third party provided products are largely consumed as downstream functions to support the main means of handling one’s finances gives important indications for future developments. The complexity of catering to various consumer needs raises the question for more collaboration within the sector, something that even the consumers viewed to bring more solutions into the market and wished to see more of.en
dc.format.extent90
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherPSD2
dc.subject.otherregulative shock
dc.subject.otherindustry coevolution
dc.titleInnovation in the financial sector, industry assessment from the consumers’ perspective
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005263464
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.contributor.oppiaineEntrepreneurshipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20422
dc.subject.ysoinnovaatiot
dc.subject.ysofinanssiala
dc.subject.ysomaksupalvelut
dc.subject.ysoekosysteemit
dc.subject.ysoinnovations
dc.subject.ysofinancial sector
dc.subject.ysopayment services
dc.subject.ysoecosystems
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record