University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Innovation in the financial sector, industry assessment from the consumers’ perspective

Thumbnail
View/Open
1.7Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Oinasmaa, Roosa
Date
2020
Discipline
YrittäjyysEntrepreneurship
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Finanssiala on parhaillaan sopeutumassa alan perinteisiä käytäntöjä hajottavaan regulatiiviseen shokkiin uudistetun maksupalveludirektiivin takia. Nykyisten mahdollisuuksien ja haasteiden tunnistaminen vaatii koko ekosysteemiltä soveltuvaa näkemystä ja ennakoivaa lähestymistapaa, jotta mukautuminen uuteen toimintaympäristöön onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla. Avoimempaan markkinaan sopeutuminen on elintärkeää niin kuluttajien arvoketjun säilyttämisen kuten myös yritysten selviämisen kannalta. Kuluttajien näkemykset innovaatioarvoista, allianssipohjaisista yhteistoimintaprosesseista ja yhteisevoluutionallisesta vastavuoroisuudesta antavat selkeän kuvan siitä, kuinka uudistukset on otettu vastaan. Tämä pro gradu -työ rakentuu empiirisen toimialakontekstin pohjalle ja käsittelee innovaatioita niiden arvon, kohteen sekä ekosysteemiarkkitehtuurin ja kilpailudynamiikan suhteen. Itse tutkimus on tehty suomalaisten kuluttajien näkökulmasta, antaen syvällisen kuvan heidän käsityksistään. Kollektiivinen kuluttajakysely rakennettiin tutkimusdatan keruuta varten. Tulokset analysoitiin perusteellisesti ottaen huomioon taustalla olevat demografiset erot tutkimusotoksen käsityksissä. Tulokset osoittavat, kuinka yleiset käsitykset kaikkien innovaatioiden ja inkrementaalisten innovaatioiden kasvusta ovat myönteiset, mutta tarjoavat myös käsityksen siitä, kuinka epätasaisesti erilaiset väestöryhmät näkevät ja hyötyvät toimialan uudistuksista. Kuluttajat ovat huomanneet positiiviset vaikutukset useimmissa kilpailukykymittareissa nauttien eduista, jotka syntyvät useampien palvelutarjoajien mahdollistamana. Kulutustottumuksia koskevat käsitykset antoivat tietoa, kuinka kuluttajat valitsevat paremman kokemuksen kyberturvallisuusuhan yli. Kollektiivinen kehitys sekä jatkuva uudelleenmuotoilu tunnustettiin toimialan komponenteiksi, viitaten alan yhteisevoluutionalliseen kasvuun. Kolmansien osapuolien tuotteita ja palveluita kulutetaan valtaosin tukitoimintoina pääasiallisille taloudenhoitokanavoille, antaen tärkeitä viitteitä kulutussuunnan tulevaisuudesta. Erilaisten asiakasryhmien tarpeiden monimuotoisuus herättää kysymyksen lisääntyvästä yhteistyön tarpeesta toimialalla - asia, jonka jopa kuluttajat näkivät tuovan markkinoille enemmän innovaatiota ja toivovat kasvavan tulevaisuudessa. ...
 
The financial industry is currently adapting to a regulative shock caused by the Revised Payment Services Directive that disturbs the conventional practices within the sector. Recognition of the present opportunities and challenges requires the industry ecosystem to employ vision and forethought into their approaches in order to adapt to the changing environment. Adaptation to the opened market is vital for keeping up with the consumer value chain, and also to firm survival. Consumer perceptions concerning the innovation values, alliance-based co-creational processes and coevolutionary reciprocities give clear indications on how the reforms have been received and adjusted to. This thesis builds on the empirical industry context and discusses the innovations in terms of their value, pinpoint as well as ecosystem architecture and competitive dynamics. The research itself is done from the consumers’ perspective within Finland, giving an in-depth overlook of their perceptions. For the purpose of the study, a collective consumer survey was constructed and circulated for data collection. The results were analyzed thoroughly, taking into account the underlying demographic differences in the perceptions of the sample. The results show how the overall outlook concerning the amounts of innovations and incremental innovations is positive, but also deliver insights on how unevenly the different demographical groups view and benefit from the industry reforms. Consumers had noticed positive effects in most of the competitiveness metrics, enjoying the profits of having more service providers to choose from. The perceptions concerning consumption preferences provided information on consumers choosing better experience over minding a cyber security threat. The industry is perceived to coevolve as conjoint development and continuous re-shaping were recognized as industry components. The fact that third party provided products are largely consumed as downstream functions to support the main means of handling one’s finances gives important indications for future developments. The complexity of catering to various consumer needs raises the question for more collaboration within the sector, something that even the consumers viewed to bring more solutions into the market and wished to see more of. ...
 
Keywords
PSD2 regulative shock industry coevolution innovaatiot finanssiala maksupalvelut ekosysteemit innovations financial sector payment services ecosystems
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005263464

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23369]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Industrial ecosystem : using the material and energy flow model of an ecosystem in an industrial system 

    Korhonen, Jouni (University of Jyväskylä, 2000)
  • Examining key drivers of consumer experience with (non-financial) digital services : An exploratory study 

    Shaikh, Aijaz A.; Alharthi, Majed D.; Alamoudi, Hawazen O. (Elsevier, 2020)
    Recent advancements in the field of mobile information systems have transformed the consumer lifestyle as well as have changed the digital service landscape globally. This exploratory study identifies and describe key ...
  • The marketplace vulnerability of low-income unbanked consumers : a developing country perspective 

    Kamran, Sohail (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    Financial exclusion is recognised as an important element of socio-economic inequality where economically vulnerable groups are excluded from basic financial services. The issue of financial exclusion is mainly ...
  • Restoring ecosystem structure and functions : results from Sphagnum peatlands degraded by forestry drainage 

    Haapalehto, Tuomas (University of Jyväskylä, 2014)
  • An industry under transformation : the case of the Finnish banking sectors response to financial technology 

    Riihiaho, Matias (2019)
    Pankit maailmanlaajuisesti ovat ulkoisten muutosajureiden aiheuttamassa murroksessa. Käsite finanssiteknologia (FinTech) on yleisesti ymmärretty sisältävän nämä muutosajurit, vaikka käsite on edelleen heikosti ymmärretty. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre