Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNaukkarinen, Aimo
dc.contributor.authorTiihonen, Essi
dc.contributor.authorAho, Petra
dc.date.accessioned2020-05-26T09:24:30Z
dc.date.available2020-05-26T09:24:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69210
dc.description.abstractSuomessa on käyty paljon keskustelua uusista kouluista ja niiden toimivuudesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää fyysisen esteettömyyden huomioimista uuden koulun suunnittelussa, koulun suunnittelu- ja rakennusprosessin etenemistä sekä uuden koulun toimivuutta. Fyysistä esteettömyyttä peilataan Connellin ym. (1997) kaikille sopivan suunnittelun malliin. Tutkimuksessa oppimisympäristö rajattiin koskemaan koulun fyysistä oppimisympäristöä. Tutkimus oli fenomenologinen tapaustutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastateltavina olivat koulun pääarkkitehti, rehtori, kaksi luokanopettajaa sekä kaksi aineenopettajaa. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuskysymykset muodostettiin teorioihin ja Connellin ym. (1997) kaikille sopivan suunnittelun -malliin pohjautuen, ja niitä käytettiin apuna myös aineiston analyysissä. Uuden koulun rakennusprosessi koettiin eri tavalla eri ammattiryhmissä erilaisten roolien ja vaikuttamismahdollisuuksien takia. Erityisesti luokkatason muunneltavat oppimistilat, teknologiset laitteet, hyvä sisäilma sekä akustiikka nähtiin toimivina asioina uuden koulun fyysisessä oppimisympäristössä. Pitkien etäisyyksien vuoksi yhden yhteisen opettajanhuoneen koettiin rikkovan yhteisöllisyyttä opettajien kesken. Kaikki opettajat eivät olleet vielä löytäneet uuden kouluympäristön pedagogisia mahdollisuuksia. Uuden koulun toimintakulttuurin muutoksen koettiinkin tarvitsevan aikaa. Pääsääntöisesti haastateltavat olivat kuitenkin tyytyväisiä uuteen kouluun.fi
dc.format.extent86
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulurakentaminen
dc.subject.otherfyysinen oppimisympäristö
dc.subject.othermuunneltava oppimisympäristö
dc.subject.otherfyysinen esteettömyys
dc.title"Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua." : tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005263462
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysokoulurakennukset
dc.subject.ysoopetustilat
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot