Aluetaloustieteen menetelmät liikennejärjestelmän kehittämisen vaikutustarkastelussa
Hokkanen, J., Savikko, H., Honkatukia, J., Metsäranta, H., Sirkiä, A., Haapanen, M., & Tohmo, T. (2020). Aluetaloustieteen menetelmät liikennejärjestelmän kehittämisen vaikutustarkastelussa. Liikenne- ja viestintäministeriö. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja, 2020:7. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-593-4
Julkaistu sarjassa
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisujaTekijät
Päivämäärä
2020Oppiaine
Jyväskylä International Macro & FinanceTaloustiedeEmpirical MicroeconomicsPäätöksentekoa tukeva taloustiede ja talouden kilpailukyky (painoala)Basic or discovery scholarshipJyväskylä International Macro & FinanceEconomicsEmpirical MicroeconomicsPolicy-Relevant Economics and Competitiveness of Economy (focus area)Basic or discovery scholarshipTekijänoikeudet
© 2020 Liikenne- ja viestintäministeriö
Tässä selvityksessä on arvioitu, voidaanko aluetaloudellisilla tarkasteluilla selvittää liikenneinfrastruktuurien kehittämiseen sekä liikenteen hinnoitteluun ja sääntelyyn liittyvien toimenpiteiden vaikutuksia yrityksille, kuluttajille ja julkiseen talouteen aluetalouksien tasolla. Tulosten mukaan se voidaan tehdä aluetalousmalleilla, joilla kuvataan ja lasketaan kokonaisvaltaisesti talousjärjestelmässä toisistaan riippuvien vaikutusketjujen muutoksia. Liikennejärjestelmän muutosten suorista käyttäjähyödyistä ja -haitoista seuraa välillisesti laajempia taloudellisia vaikutuksia eri markkinoiden välisen vuorovaikutuksen dynamiikassa. Nämä vaikutukset toteutuvat kasautumiseen, työmarkkinoihin, maankäyttöön ja kiinteistötalouteen kohdistuviin liittyvissä ketjuissa. Näitä vaikutusketjuja sisältyy aluetalousmalleihin.Aluetalousmalleilla voidaan jo nykyisillä valmiuksilla mallintaa numeerisesti liikennejärjestelmän kehittämisen laajempia vaikutusketjuja kerralla. Aluetalousmallit tarkastelevat mainittuja vaikutusketjuja tilastoiduilla aluekokonaisuuksilla niiden välisten tilastollisten kytkösten ja käyttäytymismallinnuksen mukaan. Tarkasteluilla voidaan erottaa toimenpiteistä hyötyvät alueet ja niiden seurauksena syrjäytyvät alueet sekä vaikutusten suuruus mm. työllisyyden muutoksina. Lisäksi malleilla voidaan arvioida koko kansatalouden kehitysuran muutoksia.
...
ractThe focus of this study was to assess whether regional economic reviews can be used to examine the impact of measures related to transport infrastructure development and transport pricing and regulation on businesses, consumers and public finances at the level of regional economies. According to the results, this can be done by means of regional economic models that comprehensively describe and calculate changes in interdependent chains of influence in the economic system.Direct user benefits and disadvantages of changes in the transport system indirectly result in wider economic impacts in the dynamics of interaction between different markets. These impacts are realised in chains related to accumulation, the labour market, land use and the real estate economy. These impact chains are included in regional economic models.Already with the existing capabilities, the regional economic models can be used to numerically simulate the broader impact chains of the transport system development at one time. The regional economic models examine these chains of influence in regional entities according to statistical links and behavioural modelling between them. The reviews can distinguish between regions that benefit from the measures and regions that get marginalised as a result of them, as well as the scale of the impacts as changes in employment, for example. In addition, the models can be used to assess changes in the development of the entire national economy.
...
Julkaisija
Liikenne- ja viestintäministeriöISBN
978-952-243-593-4ISSN Hae Julkaisufoorumista
1457-7488Asiasanat
Alkuperäislähde
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-593-4Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/35690691
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kauppakorkeakoulu [1367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A new approach to modelling the input-output structure of regional economies using non-survey methods
Flegg, Anthony T.; Lamonica, Guiseppe R.; Chelli, Francesco M.; Recchioni, Maria C.; Tohmo, Timo (Springer Science and Business Media LLC, 2021)This paper proposes a new approach to the regionalization of national input–output tables where suitable regional data are scarce and analysts are considering using location quotients (LQs). We focus on the FLQ formula, ... -
The regionalization of national input-output tables : A study of South Korean regions
Flegg, Anthony T.; Tohmo, Timo (Wiley-Blackwell; Regional Science Association, 2019)This paper uses survey‐based data for 16 South Korean regions to refine the application of Flegg's location quotient (FLQ) and its variant, the sector‐specific FLQ (SFLQ). These regions vary markedly in terms of size. ... -
CHARM-menetelmä panos-tuotostaulukoiden alueellistamisessa
Tohmo, Timo (Jyväskylän yliopisto, Kauppakorkeakoulu, 2019) -
Alueen tuotantorakenne ja aluekehitys : panos-tuotostutkimus Keski-Suomen maakunnasta 1995 ja 2001
Lindgren, Liisa (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.