dc.contributor.advisor | Myllymäki, Mikko | |
dc.contributor.author | Ahola, Milla | |
dc.date.accessioned | 2020-05-19T12:57:04Z | |
dc.date.available | 2020-05-19T12:57:04Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69087 | |
dc.description.abstract | Kuivasojan alakoululla temperamenttitietoisuutta hyödynnetään luokkahuoneopetuksessa.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin, miten temperamenttitietoisuutta
voidaan tukea, kun opetusta siirretään Peda.net verkko-opetusympäristöön.
Tutkimusmetodina käytettiin tapaustutkimusta. Kuivasojan alakoululle rakennettiin
Peda.netin verkko-opetusympäristöön matematiikan ja äidinkielen oppiaineiden
1.-4.luokkien opetusta varten opetusmateriaalia tukemaan luokkaopetusta.
Opetusmateriaalin luomisessa hyödynnettiin temperamenttitietoisuuden avulla erilaisia
oppijatyyppejä. Tutkimuksessa selvitettiin millaisilla tietoteknisillä ratkaisuilla
voidaan Peda.netissä tukea erilaisten temperamenttityyppien oppimista. Lisäksi
kartoitettiin, millaisia haasteita verkko-opetuksessa on, kun erilaisten temperamenttityyppien
oppimista pyritään tukemaan.
Tutkimuksessa käytettiin teoriapohjana Pirtin koulun värikkäät oppilaat tutkimusta
ja siitä johdettua Kuivasojan alakoulun omaa temperamenttijaotelmaa. Lisäksi
tutkimuksessa hyödynnettiin verkko-opetuksen pedagogiikkaa, henkilökohtaista
oppimisympäristöä (PLE) sekä 2000-luvun taitojen opettamista. Kuivasojan alakoululaisia
havainnointiin Pateniemen esikoulussa ja koulussa ensimmäisen luokan
alussa sekä vanhemmat täyttivät oppilaan kanssa kyselylomakkeen temperamenttipiirteisiin
vaikuttavista asioista. Näiden taustatietojen pohjalta opettajat saivat viitteelliset
tiedot oppilaiden temperamenteista ja pystyivät hyödyntämään tätä tietoa
opetusmateriaalin koostamisessa.
Tutkimuksessa Peda.nettiin rakennettuun verkko-opetusympäristöön luotiin monipuolinen
tehtävätarjonta ja käytettiin erilaisia tietoteknisiä ratkaisuja, joiden avulla
temperamenttien tukeminen mahdollistettiin verkko-opetusympäristössä. Verkkoopetusympäristönä
Peda.net toimi hienosti ja sen käytettävyys oli helppoa. Ulkopuolisten
sovellusten integroiminen verkko-opetusympäristöön antoi mahdollisuuden
verkostoitumiselle ja yhteisölliselle oppimiselle.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että verkko-opetusympäristössä on
mahdollista tukea erilaisia oppijoita monipuolisten oppimistehtävien kautta. Opetusmetodien
ja oppimistehtävien valinnassa opettajalta vaaditaan kuitenkin paljon
suunnittelua ja etukäteistutkimuksia, jotta käytettävät sovellukset ja tietotekniset
ratkaisut tukevat oppimista siinä opetuskontekstissa, mihin ne on valittu käytettäväksi.
Verkko-opetusympäristössä temperamenttitietoisuuden suurimmat haasteet
liittyvät opettajien tietoteknisiin taitoihin ja niiden ylläpitämiseen sekä temperamenttitietoisuuden
ymmärtämiseen, jotta sitä voidaan hyödyntää opetuksessa ja
oppimistehtävissä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Kuivasojan alakoulussa, kun Peda.net
verkko-opetusympäristö otetaan käyttöön. Opettajia voidaan rohkaista käyttämään
erilaisia sovelluksia tutkimuksen osoittamalla tavalla ja luomaan monipuolisia oppimistehtäviä,
jotta erilaisia oppilaita voidaan tukea oppimisessa. | fi |
dc.description.abstract | At Kuivasoja Primary School, temperament awareness is utilized in classroom
teaching. This study investigated how temperament awareness can be supported
when transferring teaching to the Peda.net e-learning environment.
The used research method was case study. At Kuivasoja Primary School, Peda.
net’s e-learning environment was built to support mathematics and Finnish language
classes for grades 1-4. Different learning types were utilized in the creation
of the teaching materials and learning tasks. The study explored what kind of information
technology (IT) solutions can be used in Peda.net to support learning of
different temperament types. In addition, the challenges of e-learning were explored
to support learning of different temperament types
The study was based on the study of the ”Värikkäät oppilaat” of Pirtti School
and the derived temperament distribution of Kuivasoja Primary School. In addition,
the research utilized e-learning pedagogy, personal learning environment (PLE) and
21st century skills teaching. Kuivasoja primary school pupils were observed in Pateniemi
preschool and in school at the beginning of first grade. Parents filled out a
questionnaire on the issues affecting the temperament. Based on this background
information, teachers could obtain informative information about students’ temperaments
and could use this information to compile teaching materials.
In this research different kind of learning tasks were created to Peda.net e-learning
ii
environment to support different temperament types. In these learning tasks were
used various IT solutions. Peda.net served as a great e-learning environment and it
was easy to use. The integration of third-party applications in the e-learning environment
provided opportunities for networking and collaborative learning.
The results of this research show that it is possible to support diverse learners through
a variety of learning tasks in an e-learning environment. However, the choice
of teaching methods and learning tasks requires a lot of pre-planning and prior study
by the teacher so that the applications and IT solutions used will support learning.
In the e-learning environment, the biggest challenges of temperament awareness
are related to teachers’ IT skills and their maintenance, as well as understanding
of temperament awareness so that it can be utilized when creating learning
assignments for e-learning environment.
The results of the research can be utilized at Kuivasoja Primary School when the
Peda.net e-learning environment is taken to use in school. Teachers can be encouraged
to use a variety of applications as shown in the study and to create rich learning
assignments to support diverse learners. | en |
dc.format.extent | 98 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | temperamenttitietoisuus | |
dc.title | Temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena työvälineenä verkko-opetusympäristössä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005193341 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | erilaiset oppijat | |
dc.subject.yso | verkkopedagogiikka | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | temperamentti | |
dc.subject.yso | verkko-opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |