Show simple item record

dc.contributor.advisorAro, Mikko
dc.contributor.authorTuomola, Emma
dc.date.accessioned2020-05-19T12:48:19Z
dc.date.available2020-05-19T12:48:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69083
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin 2.–5. luokkalaisilla oppilailla esiintyy lukemisahdistusta ja onko lukemisahdistus yhteydessä matematiikka-ahdistukseen. Lisäksi selvitettiin, miten lukemisahdistus selittää lukusujuvuutta sekä ovatko sukupuoli ja luokka-aste yhteydessä lukemisahdistukseen ja matematiikka-ahdistukseen. Tämän tutkimuksen aineisto oli osa Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -hankkeen aineistoa. Hanke oli Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin toteuttama. Tutkittavia tässä tutkimuksessa oli yhteensä 1383. Aineiston analysointiin käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, ristiintaulukointia, hierarkkista regressioanalyysiä sekä monimuuttujaista varianssianalyysia (MANOVA). Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lukemisahdistusta koetaan jo alakoulussa ja sitä raportoitiin lähes yhtä paljon kuin matematiikka-ahdistusta. Lisäksi tässä tutkimuksessa todettiin, että lukemisahdistus ja matematiikka-ahdistus olivat yhteydessä toisiinsa. Tulokset osoittivat myös, että lukemisahdistus selitti lukusujuvuutta, kun matematiikka-ahdistus oli kontrolloitu. Sukupuoli ja luokka eivät olleet yhteydessä lukemis- ja matematiikka-ahdistukseen. Tämä tutkimus osoitti, että vaikka lukemisahdistuksesta ei ole vielä juurikaan tutkimustietoa, vaikuttaa sitä esiintyvän alakouluikäisillä lapsilla ja se vaikuttaa olevan melko yleistä. Kuitenkaan lukemisahdistuksesta ei vielä tiedetä tarpeeksi, joten tutkimusta tarvitaan lisää. Tutkimus lukemisahdistuksesta on tärkeää, jotta esimerkiksi opettajat osaavat tunnistaa lukemisahdistusta kokevat oppilaat.fi
dc.format.extent44
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlukemisahdistus
dc.subject.othermatematiikka-ahdistus
dc.subject.otherlukusujuvuus
dc.titleLukemisahdistuksen yhteydet matematiikka-ahdistukseen, lukusujuvuuteen, sukupuoleen ja luokka-asteeseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005193337
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoalakoululaiset
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoahdistus
dc.subject.ysolukeminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record