Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLämsä, Anna-Maija
dc.contributor.authorKorhonen, Niilo
dc.date.accessioned2020-05-19T12:33:14Z
dc.date.available2020-05-19T12:33:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69078
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan Executive Master of Business Administration -koulutuksen yhteyttä uramenestykseen. Tutkimus asemoituu urien, uramenestyksen sekä johtamiskoulutuksen tutkimuskenttään. Tutkimuksessa keskeistä teoretisointia edustavat erilaiset urakäsitykset sekä uramenestys ja sen jaottelu subjektiiviseen ja objektiiviseen uramenestykseen sekä miesten ja naisten uramenestykseen. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla ja käsitteellistää henkilöiden käsityksiä uramenestyksestä, koulutukseen osallistumisen syitä sekä koulutuksen vaikutuksia uramenestykseen. Tutkimuksessa käytettiin narratiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluissa haastateltiin yhteensä 10:tä johtajaa, joista puolet oli miehiä ja puolet naisia. Aineiston analyysivaiheessa haastateltavien kerronnasta muodostettiin tarinoita erilaisiin juonityyppeihin perustuvan analyysin avulla. Lisäksi miesten ja naisten kerrontaa verrattiin keskenään. Analyysin tuloksena syntyi viisi erilaista tyyppitarinaa, jotka perustuvat yhden tai useamman haastateltavan kerrontaan. Tarinoissa uramenestyksen määrittelyn näkökulmasta subjektiivinen uramenestys nousee objektiivista uramenestystä merkittävämmäksi. Tarinoissa subjektiivista uramenestystä edustavia tekijöitä ovat työn mielekkyys, vaikutusmahdollisuudet työssä, arvostus työyhteisössä ja mahdollisuus itsensä kehittämiseen. Objektiivista uramenestystä edustavaksi tekijäksi nousee erityisesti palkkaus. Tarinoissa koulutukseen osallistumisen syiden taustalla olevia subjektiivista uramenestystä edustavia tekijöitä ovat itsensä ja osaamisensa kehittäminen. Lisäksi objektiivisen uramenestyksen tavoittelu on merkittävä tekijä koulutukseen osallistumisen taustalla, esimerkiksi uralla etenemisen muodossa. Koulutuksen suorittamisesta seurasi sekä objektiivista että subjektiivista uramenestystä. Subjektiivista uramenestystä edustavia tekijöitä ovat tiedollisen pääoman kasvu, osaamisen kehittyminen, itseluottamuksen kasvu sekä kokemus potentiaalisten työ- ja uramahdollisuuksien monipuolistumisesta. Objektiivista uramenestystä edustavia tekijöitä ovat siirtyminen uusiin tehtäviin tai uuden työnantajan palvelukseen sekä positiivinen palkkakehitys. Aineistosta ei löytynyt eroa miesten ja naisten kerronnan välillä.fi
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherExecutive Master of Business Administration
dc.subject.otheruramenestys
dc.titleExecutive Master of Business Administration -koulutuksen yhteys mies- ja naisjohtajien uramenestykseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005193332
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysojohtamiskoulutus
dc.subject.ysourakehitys
dc.subject.ysokoulutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot