University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Mastering learning situations: Self-regulation, executive functions and selfregulatory efficacy among elementary school pupils

Thumbnail
View/Open
2.0Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Paananen, Mika
Date
2019

 
Success in scholastic endeavours is dependent not only on the individual’s capabilities but also on confidence to manage learning-related situations and regulate oneself in these situations. The first goal of this dissertation was to investigate self-regulatory efficacy (i.e., confidence in managing learning and ontask situations) and sources of self-regulatory efficacy (i.e., efficacy-building experiences), and their associations with attention and learning difficulties among elementary school pupils. The second goal was to examine the efficacy of group-based attention and executive function (EF) interventions provided in schools for elementary school pupils with attention and EF deficits. Altogether, the Studies I and II supported the hypothesised connections between sources of self-regulatory efficacy and self-regulatory efficacy. Nevertheless, a wide variability in self-regulatory experiences among elementary school pupils was found. The results showed further that heightened negative emotions were associated with lower self-regulatory efficacy in school-task situations. Finally, attention deficits and learning difficulties had detrimental effect on experienced sources of self-regulatory efficacy and one’s sense of efficacy in managing learning and on-task behaviours. This effect was especially prominent among pupils with attention deficits (Study I). The findings of Study III showed that implementing comprehensive behavioural, cognitive and skill-training interventions in the school context is an effective approach to reduce problems of attention and executive skills in classroom setting. The results also indicated that the level of severity of attention and EF problems moderated intervention outcomes: pupils with low or moderate symptoms at the pre-intervention (65% of the participants in the intervention group) benefited more from the intervention than those with severe symptoms. The findings indicate that more attention should be paid to pupils’ selfregulatory experiences, especially among pupils with attention deficit or learning difficulties. It is suggested that systematic and effective support methods should be used in schools for children with learning-related problems targeting at both regulatory skills and confidence in managing learning situations. Keywords: self-regulation, self-regulatory efficacy, sources of self-efficacy, attention deficits, executive function deficits, leaning difficulties, intervention ...
 
Itsesäätely ja toiminnanohjauksen taidot kehittyvät ympäristön ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa – lapsi kohtaa ikävaiheeseensa sopivia odotuksia ja vaatimuksia, hänelle opetetaan toimintatapoja ja hän saa toiminnastaan palautetta. Itsesäätelyn onnistumista oppimistilanteissa tukee lapsen käsitys omasta pystyvyydestään hallita omaa toimintaansa, ajatteluaan ja tunteitaan. Tämä niin sanottu minäpystyvyys kehittyy ja muokkautuu neljästä eri kokemuslähteestä: aiemmat onnistumiskokemukset, vertaisoppiminen ja -kokemukset, ympäristön antama palaute ja suoritustilanteisiin liittyvät tunteet ja keholliset tuntemukset. Tässä väitöskirjassa tarkastellaan ensinnäkin kyselylomakkeen tulosten pohjalta kouluikäisten lasten oppimistilanteisiin liittyvää itsesäätelyn minäpystyvyyttä ja sitä muokkaavia kokemuksia eli minäpystyvyyden lähteitä ja toiseksi kouluissa toteutettujen itsesäätelyn, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen intervention vaikutuksia tarkkaavuusongelmaisten oppilaiden oppimiseen ja työskentelyyn luokkatilanteissa. Kahden ensimmäisen osatutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkittavien ryhmässä itsesäätelyyn liittyvät minäpystyvyyden lähteet eli pystyvyyttä tukevat kokemukset vaihtelivat suuresti. Lisäksi koululaisen perustaitoihin liittyvillä vaikeuksilla oli kielteinen yhteys itsesäätelyn lähteisiin, itsesäätelyn minäpystyvyyteen sekä lähteiden ja minäpystyvyyden välisiin yhteyksiin. Nämä ryhmävaikutukset olivat havaittavissa vahvemmin tarkkaavuuden ongelmissa kuin lukemisen ja matematiikan oppimisen ongelmissa. Tulokset osoittivat myös, että kielteisten kehollisten ja emotionaalisten kokemusten runsas määrä oli yhteydessä keskimääräistä heikompaan itsesäätelyn minäpystyvyyteen. Väitöskirjan kolmas osatutkimus osoitti, että johdonmukaisesti toteutetuilla interventioilla voidaan vaikuttaa oppilaiden itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taitoihin sekä akateemisten perustaitojen kehitykseen. Interventiosta hyötyivät erityisesti ne lapset, joiden tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ongelmat olivat lieviä tai ”keskivaikeita” (65 % koeryhmän lapsista). Tämän väitöskirjan tulosten perusteella voidaan päätellä, että alakouluikäiset lapset pystyvät tunnistamaan itsesäätelyyn liittyviä kokemuksiaan ja että vaikeudet akateemisissa perustaidoissa tai tarkkaavuuden ongelmat altistavat heidät kokemuksille, jotka eivät vahvista luottamusta omiin kykyihin hallita oppimistilanteita. Tutkimustulokset tukevat ajatusta siitä, että oppimista tukevien interventioiden tulisi harjoittaa akateemisten perustaitojen ohella itsesäätelyä sekä toiminnanohjauksen taitoja. Lisäksi interventioiden tulisi taata lapsille kokemuksia oppimistilanteiden hallinnasta ja sitä kautta vahvistaa itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Avainsanat: itsesäätely, toiminnanohjaus, itsesäätelyn minäpystyvyys, minäpystyvyyden lähteet, tarkkaavuuden ongelmat, oppimisvaikeudet, interventio ...
 
ISBN
978-951-39-7928-7
Contains publications
  • Artikkeli I: Paananen, M., Aro, T., Viholainen, H., Koponen, T., Tolvanen, A., Westerholm, J., & Aro, M. (2019). Self-regulatory efficacy and sources of efficacy in elementary school pupils : Self-regulatory experiences in a population sample and pupils with attention and executive function difficulties. Learning and Individual Differences, 70, 53-61. DOI: 10.1016/j.lindif.2019.01.003
  • Artikkeli II: Paananen, M., Aro, T., Koponen, T., Viholainen, H., Tolvanen, A., & Aro, M. Is the variation in sources of self-regulatory efficacy connected with self-regulatory efficacy and basic academic skills among children? Submitted manuscript.
  • Artikkeli III: Paananen, M., Aro, T., Närhi, V., & Aro, M. (2018). Group-based intervention on attention and executive functions in the school context. Educational Psychology, 38 (7), 859-876. DOI: 10.1080/01443410.2017.1407407
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7928-7

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3032]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Self-regulatory efficacy and sources of efficacy in elementary school pupils : Self-regulatory experiences in a population sample and pupils with attention and executive function difficulties 

    Paananen, Mika; Aro, Tuija; Viholainen, Helena; Koponen, Tuire; Tolvanen, Asko; Westerholm, Jari; Aro, Mikko (Elsevier Ltd, 2019)
    In this study, we examined self-regulatory efficacy and sources of self-efficacy (mastery experiences, vicarious experiences, social persuasion and physiological/emotional states) and the relationships between self-efficacy ...
  • English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms. 

    Hänninen, Maiju (2021)
    Kirjallisuuden lukemisen katsotaan olevan hyödyllistä kielten oppimiselle ja yleisesti myös kehitykselle. Lukija-identiteettimme kerrotaan alkavan muodostuvan jo varhaislapsuudessa, ja näin ollen lukija-identiteetin ...
  • Group-based intervention on attention and executive functions in the school context 

    Paananen, Mika; Aro, Tuija; Närhi, Vesa; Aro, Mikko (Routledge, 2018)
    The objective of the study was to examine the effects of a group-based behavioural, cognitive and skills training intervention (Maltti) provided in schools for elementary school pupils with attention and executive function ...
  • Self-efficacy intervention : a material package helping build pupils’ self-efficacy beliefs in language learning while teaching language use in specific operational environments similar real-life situations 

    Joensuu, Roope (2020)
    Tämän aineiston tavoitteena oli tuottaa englanninkielen opetuksessa käytettävää lisämateriaalia suomalaisten 8. luokkalaisten minäpystyvyysuskomusten kehittämiseksi englannin kielen opiskelussa. Käsitteenä minäpystyvyydellä ...
  • Executive Master of Business Administration -koulutuksen yhteys mies- ja naisjohtajien uramenestykseen 

    Korhonen, Niilo (2020)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan Executive Master of Business Administration -koulutuksen yhteyttä uramenestykseen. Tutkimus asemoituu urien, uramenestyksen sekä johtamiskoulutuksen tutkimuskenttään. Tutimuksessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre