Mastering learning situations: Self-regulation, executive functions and selfregulatory efficacy among elementary school pupils
Success in scholastic endeavours is dependent not only on the individual’s
capabilities but also on confidence to manage learning-related situations and
regulate oneself in these situations. The first goal of this dissertation was to
investigate self-regulatory efficacy (i.e., confidence in managing learning and ontask
situations) and sources of self-regulatory efficacy (i.e., efficacy-building
experiences), and their associations with attention and learning difficulties
among elementary school pupils. The second goal was to examine the efficacy of
group-based attention and executive function (EF) interventions provided in
schools for elementary school pupils with attention and EF deficits.
Altogether, the Studies I and II supported the hypothesised connections
between sources of self-regulatory efficacy and self-regulatory efficacy.
Nevertheless, a wide variability in self-regulatory experiences among elementary
school pupils was found. The results showed further that heightened negative
emotions were associated with lower self-regulatory efficacy in school-task
situations. Finally, attention deficits and learning difficulties had detrimental
effect on experienced sources of self-regulatory efficacy and one’s sense of
efficacy in managing learning and on-task behaviours. This effect was especially
prominent among pupils with attention deficits (Study I).
The findings of Study III showed that implementing comprehensive
behavioural, cognitive and skill-training interventions in the school context is an
effective approach to reduce problems of attention and executive skills in
classroom setting. The results also indicated that the level of severity of attention
and EF problems moderated intervention outcomes: pupils with low or moderate
symptoms at the pre-intervention (65% of the participants in the intervention
group) benefited more from the intervention than those with severe symptoms.
The findings indicate that more attention should be paid to pupils’ selfregulatory
experiences, especially among pupils with attention deficit or learning
difficulties. It is suggested that systematic and effective support methods should
be used in schools for children with learning-related problems targeting at both
regulatory skills and confidence in managing learning situations.
Keywords: self-regulation, self-regulatory efficacy, sources of self-efficacy,
attention deficits, executive function deficits, leaning difficulties, intervention
...
Itsesäätely ja toiminnanohjauksen taidot kehittyvät ympäristön ja lapsen välisessä
vuorovaikutuksessa – lapsi kohtaa ikävaiheeseensa sopivia odotuksia ja vaatimuksia,
hänelle opetetaan toimintatapoja ja hän saa toiminnastaan palautetta. Itsesäätelyn
onnistumista oppimistilanteissa tukee lapsen käsitys omasta pystyvyydestään
hallita omaa toimintaansa, ajatteluaan ja tunteitaan. Tämä niin sanottu minäpystyvyys
kehittyy ja muokkautuu neljästä eri kokemuslähteestä: aiemmat onnistumiskokemukset,
vertaisoppiminen ja -kokemukset, ympäristön antama palaute ja suoritustilanteisiin
liittyvät tunteet ja keholliset tuntemukset. Tässä väitöskirjassa tarkastellaan
ensinnäkin kyselylomakkeen tulosten pohjalta kouluikäisten lasten oppimistilanteisiin
liittyvää itsesäätelyn minäpystyvyyttä ja sitä muokkaavia kokemuksia eli
minäpystyvyyden lähteitä ja toiseksi kouluissa toteutettujen itsesäätelyn, tarkkaavuuden
ja toiminnanohjauksen intervention vaikutuksia tarkkaavuusongelmaisten
oppilaiden oppimiseen ja työskentelyyn luokkatilanteissa.
Kahden ensimmäisen osatutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkittavien ryhmässä
itsesäätelyyn liittyvät minäpystyvyyden lähteet eli pystyvyyttä tukevat kokemukset
vaihtelivat suuresti. Lisäksi koululaisen perustaitoihin liittyvillä vaikeuksilla
oli kielteinen yhteys itsesäätelyn lähteisiin, itsesäätelyn minäpystyvyyteen sekä lähteiden
ja minäpystyvyyden välisiin yhteyksiin. Nämä ryhmävaikutukset olivat havaittavissa
vahvemmin tarkkaavuuden ongelmissa kuin lukemisen ja matematiikan
oppimisen ongelmissa. Tulokset osoittivat myös, että kielteisten kehollisten ja emotionaalisten
kokemusten runsas määrä oli yhteydessä keskimääräistä heikompaan
itsesäätelyn minäpystyvyyteen.
Väitöskirjan kolmas osatutkimus osoitti, että johdonmukaisesti toteutetuilla interventioilla
voidaan vaikuttaa oppilaiden itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taitoihin
sekä akateemisten perustaitojen kehitykseen. Interventiosta hyötyivät erityisesti
ne lapset, joiden tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ongelmat olivat lieviä
tai ”keskivaikeita” (65 % koeryhmän lapsista).
Tämän väitöskirjan tulosten perusteella voidaan päätellä, että alakouluikäiset
lapset pystyvät tunnistamaan itsesäätelyyn liittyviä kokemuksiaan ja että vaikeudet
akateemisissa perustaidoissa tai tarkkaavuuden ongelmat altistavat heidät kokemuksille,
jotka eivät vahvista luottamusta omiin kykyihin hallita oppimistilanteita.
Tutkimustulokset tukevat ajatusta siitä, että oppimista tukevien interventioiden tulisi
harjoittaa akateemisten perustaitojen ohella itsesäätelyä sekä toiminnanohjauksen
taitoja. Lisäksi interventioiden tulisi taata lapsille kokemuksia oppimistilanteiden
hallinnasta ja sitä kautta vahvistaa itsesäätelyn minäpystyvyyttä.
Avainsanat: itsesäätely, toiminnanohjaus, itsesäätelyn minäpystyvyys, minäpystyvyyden
lähteet, tarkkaavuuden ongelmat, oppimisvaikeudet, interventio
...




ISBN
978-951-39-7928-7Contains publications
- Artikkeli I: Paananen, M., Aro, T., Viholainen, H., Koponen, T., Tolvanen, A., Westerholm, J., & Aro, M. (2019). Self-regulatory efficacy and sources of efficacy in elementary school pupils : Self-regulatory experiences in a population sample and pupils with attention and executive function difficulties. Learning and Individual Differences, 70, 53-61. DOI: 10.1016/j.lindif.2019.01.003
- Artikkeli II: Paananen, M., Aro, T., Koponen, T., Viholainen, H., Tolvanen, A., & Aro, M. Is the variation in sources of self-regulatory efficacy connected with self-regulatory efficacy and basic academic skills among children? Submitted manuscript.
- Artikkeli III: Paananen, M., Aro, T., Närhi, V., & Aro, M. (2018). Group-based intervention on attention and executive functions in the school context. Educational Psychology, 38 (7), 859-876. DOI: 10.1080/01443410.2017.1407407
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3032]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Self-regulatory efficacy and sources of efficacy in elementary school pupils : Self-regulatory experiences in a population sample and pupils with attention and executive function difficulties
Paananen, Mika; Aro, Tuija; Viholainen, Helena; Koponen, Tuire; Tolvanen, Asko; Westerholm, Jari; Aro, Mikko (Elsevier Ltd, 2019)In this study, we examined self-regulatory efficacy and sources of self-efficacy (mastery experiences, vicarious experiences, social persuasion and physiological/emotional states) and the relationships between self-efficacy ... -
English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms.
Hänninen, Maiju (2021)Kirjallisuuden lukemisen katsotaan olevan hyödyllistä kielten oppimiselle ja yleisesti myös kehitykselle. Lukija-identiteettimme kerrotaan alkavan muodostuvan jo varhaislapsuudessa, ja näin ollen lukija-identiteetin ... -
Group-based intervention on attention and executive functions in the school context
Paananen, Mika; Aro, Tuija; Närhi, Vesa; Aro, Mikko (Routledge, 2018)The objective of the study was to examine the effects of a group-based behavioural, cognitive and skills training intervention (Maltti) provided in schools for elementary school pupils with attention and executive function ... -
Self-efficacy intervention : a material package helping build pupils’ self-efficacy beliefs in language learning while teaching language use in specific operational environments similar real-life situations
Joensuu, Roope (2020)Tämän aineiston tavoitteena oli tuottaa englanninkielen opetuksessa käytettävää lisämateriaalia suomalaisten 8. luokkalaisten minäpystyvyysuskomusten kehittämiseksi englannin kielen opiskelussa. Käsitteenä minäpystyvyydellä ... -
Executive Master of Business Administration -koulutuksen yhteys mies- ja naisjohtajien uramenestykseen
Korhonen, Niilo (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan Executive Master of Business Administration -koulutuksen yhteyttä uramenestykseen. Tutkimus asemoituu urien, uramenestyksen sekä johtamiskoulutuksen tutkimuskenttään. Tutimuksessa ...