"Det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska" : de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet
Maisterintutkimuksen tarkoituksena on selvittää tämän päivän ruotsinsuomalaisten lasten suhdetta heidän kaksikielisyyteensä sekä ruotsinsuomalaiseen identiteettiinsä. Tutkimusaineisto koostuu kyselylomakkeesta lasten kielelliseen ja kulttuuriseen taustaan liittyen, lasten piirustuksista sekä niihin pohjautuvista teemahaastatteluista. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2019 eräässä ruotsinsuomalaisessa koulussa. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 12 lasta peruskoulun 2. ja 3. luokilta. Aineiston analysoinnissa menetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Teoriapohjana tutkimukselle on identiteetin ja kaksikielisyyden keskeiset määritelmät ja piirteet sekä aikaisempi tutkimus ruotsinsuomalaisesta identiteetistä.
Tutkimus osoittaa, että tutkimukseen osallistuneet lapset kokevat ruotsinsuomalaisen identiteetin varsin yksilöllisesti. Lasten ruotsinsuomalainen identiteetti koostuu eri määristä suomalaisuutta ja ruotsalaisuutta. Lisäksi tutkimus osoittaa, että lapset kokevat kaksikielisyytensä positiivisena asiana. Kielillä on selkeät paikkansa ja tilanteensa lasten kaikessa toiminnassa, ja lapset ovat myös taitavia sanoittamaan ne tilanteet ja hetket, jolloin he käyttävät kutakin kieltään. Sisällönanalyysissa muodostetut kategoriat niistä asioista, jotka lapset yhdistävät eri kieliinsä ovat perhe, sukulaiset, paikat, harrastukset, symbolit sekä stereotypiat. Tutkimukseen osallistuneiden lasten välillä on eroja kielellisten taustojen ja kielenkäyttötottumusten suhteen, mutta yhteistä kaikille on se, että he yhdistävät suomen kielen kouluympäristöön.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tvåspråkighet och språklig identitet hos sverigefinländska återinvandrare
Riikonen, Anna (2013)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus on tarkastella ruotsinsuomalaisten paluumuuttajien ajatuksia äidinkielestä ja kaksikielisyydestä, sekä kuvailla heidän kielellistä identiteettiään. Paluumuuttajilla tarkoitetaan tässä ... -
Nyfinlandssvenskarna : språklig identitet hos invandrare som integrerat sig i det finska samhället på svenska
Moilanen, Hanna (2014)Tutkimuksen tarkoituksena on saada tarkempaa tietoa maahanmuuttajien kielellisestä identiteetistä. Keskityn tutkimuksessani maahanmuuttajiin, jotka ovat oppineet valtakunnallisen vähemmistökielen ruotsin, joka on heidän ... -
Språklig och personlig identitet hos några tvåspråkiga personer i Mellersta Finland
Kyngäs, Teija (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kaksikielisyyden ja identiteetin välistä suhdetta. Tutkielmassa haluttiin selvittää millainen perusidentiteetti sekä kielellinen identiteetti kaksikielisillä ihmisillä ... -
Fallstudie av tidig tvåspråkig utveckling hos två finsk/svenska barn med hjälp av CDI-formulär och inspelningar
Nurmela, Maiju (2014)Tämä on tapaustutkimus kahden kaksikielisen (suomi ja ruotsi) lapsen varhaisesta kielenkehityksestä. Tutkimusmateriaali koostuu kahdesta 1-3 –vuotiaasta lapsesta (tyttö ja poika), jotka käyvät ruotsinkielistä päiväkotia ... -
Finska gymnasisters upplevelser av och uppfattningar om sin muntliga språkfärdighet i svenska
Hollmén, Jenny (2007)